Flytta med fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn
    Användare
    • April 2002
    • 787

    Flytta med fiskarna?

    Hej!
    Till sommaren ska jag flytta, och tänkte då även låta mina små älsklingar följa med (60-tal malawiciklider). Frågan är bara hur man löser detta på ett smidigt sätt. Jag vet på ett ungefär hur jag ska gå till väga, men det kanske finns någon som flyttat nyligen som har några bra tips..Jag räknar med att akvariet kommer att vara brukbart igen redan samma dag, men ändå..

    Mvh
    Björn

    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR
  • Christian Krohn

    #2
    Jag löste det så här.

    Fixade en stor balja. Ner med pumparna och doppvärmare, i med fisken, vatten från akvariet.

    Sen flyttade jag akvariet, i med pumparna och tillslut fiskarna. Funkade kanon.

    C. Krohn

    Kommentar

    • Kenneth
      Användare
      • April 2002
      • 277

      #3
      Så här skulle jag göra:

      Köp stora hinkar/baljor med lock på Clas Ohlsson/Biltema/etc. Fyll dem med fisk. Häll så mycket akvarievatten som möjligt i hinkar/dunkar. Tvätta alla filter. Flyttar du långt är det inte bra om filtren står för länge utan cirkulation. Alla nyttiga bakterier dör och vips har du fått ett filter som är giftigt när du sätter igång det.

      MVH
      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
      MVH
      /Kenneth Johansson,

      ordförande
      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        #4
        Hallå!

        Vi flyttade för ett par månader sedan med ett antal akvarier. Det första jag vil säga är att du bör använda någon form av cirkulation/syrepump i dina fiskhinkar. Våra malawis var ytterst nära att kvävas och då tog flytten endast någon timma. Lösningen blev att sänka ner ett litet pumphuvud i hinken.

        Vad gäller filter etc gjorde jag rent dem ett par dagar innan flytten/tömningen för att få med så mycket bakterier som möjligt. Gruset tvättade jag inte alls. Att ta med vatten är ju som bekant inte så enkelt, så det hoppade jag också över.

        Allt som allt klarade sig alltihop sånär på en frontosa-hona som fick ganska mycket stryk i en hink av sin hane.

        Allt detta fungerade som sagt fint, men flytten tog som sagt endast ett par timmar från tömning till nytt uppfyllt och klart.


        mvh

        Tony Lejvell
        Tony Englund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #5
          Idealet är att antingen packa fiskarna en och eller att hålla dem i kompakt mörker. Det första är inte så lätt om man har mycket fisk men det andra är det. Ställ helt enkelt in hinkarna på toaletten medan du sätter igång akvariet.

          Mvh.


          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

            #6
            Försök att till så stor del som möjligt att dela upp fiskarna. Händer att dom svaga får mkt stryk när firnaran blir stresade. Fast kan vara ltie hårt att få tag i 60 påsar. Tror akvarieleasing förflyttar sina fiskar i hinkar med lock. Du skulle ju kunna ställa in nån tunna elelr nått i bilen fyll apå vatten o flytta över fisken till den? FAst kanske e svårt.
            mvh Therese

            Kommentar

            • Kenneth
              Användare
              • April 2002
              • 277

              #7
              Precis. Jag flyttade ett 40-tal malawis från Oskarshamn till Linköping under oktober förra året. 6-7 5-liters hinkar med lock behövdes. Det tog ca 10 timmar innan stackarna fick komma i akvariet igen. Då var de ganska möra och särskilt de 3 D. compressiceps kippade efter andan mot slutet. Trots att det var nytt vatten och inte så mycket inkoppning så klarade sig alla firrarna. Däremot spottade 4 av honorna i hinkarna och alla yngel dog. *Det är slitsamt att flytta akvarier...*

              citat:
              Idealet är att antingen packa fiskarna en och eller att hålla dem i kompakt mörker. Det första är inte så lätt om man har mycket fisk men det andra är det. Ställ helt enkelt in hinkarna på toaletten medan du sätter igång akvariet.

              Mvh.


              Ola
              MVH
              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
              MVH
              /Kenneth Johansson,

              ordförande
              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

              Kommentar

              • AnteB
                Användare
                • April 2002
                • 12

                #8
                Jag ser att många tänker bara på flytten så jag tänkte tipsa om det viktigaste! Lägenheten/huset du flyttar till måste du verkligen tycka om, annars så får du flytta igen! Och gillar du inte lägenheten så se till att det finns hiss eller att den ligger på bottenvåningen. Annars så funkar det med hinkar och lock på sommaren, inte på vintern(egen erfarenhet)... Vanliga tiolitershinkar med ca 10 firrar (5-12cm) klarar garanterar 8h om dom varken stressas eller är matade inom tre dagar innan flytten. Se till att byta vatten innan flytten för att ge så starka fiskar som möjligt.

                Mvh/AnteB

                Kommentar

                Arbetssätt...