Ancistrusyngelfälla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • December 2004
    • 607

    #16
    Ursprungligen postat av T_K
    Du behöver inte höja tempen. Jag har kört två "överbefiskade kar" med hundratals ancistrusyngel i rumstemp runt 20 grader i över 1 år utan dödsfall. Det är däremot lätt att övermata så att de dör... Se till att ha bra sprutt på vattnet och stor filtermassa. Kör du innerfilter så köp en stor bit filtermassa, holka ur och tröck ner filterbehållaren i den. Kör du ytterfilter så ha ett rejält sådant, annars komplettera med innerfilter. Insuge måste alltid blockeras t ex med filtermatta enl ovan, annars har du snart filtret fullt med malar.
    Funkar inte detta - så är det något annat som är fel! Kanske parasiter, inälvsmask - camallanus eller något liknande. Ancistrus kan lätt drabbas av sådant.
    Gröna ärter skitar förresten ner vattnet otroligt snabbt. Lägg några ärter på en tallrik på diskbänken. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt de ruttnar. Och den processen går
    ännu snabbare i vatten, speciellt om du höjer tempen.
    Det är möjligt att det är skillnad på ancistrus och ancistrus, iom att vissa av oss som också odlar i massor, märker att ynglen äter sämre vid lägre temperatur. Ancistrusen som art är ju diffus numera.
    Men det viktagaste är förståss, att lyckas hålla en bra vattenkvalite även vid botten.
    Min uppfattning om gröna ärtor skiljer sig från din. Jag tycker att det är "renare" att mata med gröna skalade ärtor än mycket annat grönt. Det vore kul att få veta vad du har som favoritfoder till dina ancistrusar.
    Min zoon

    Kommentar

    • lenis
      Användare
      • February 2005
      • 42

      #17
      jag har samma problem med mer eller mindre massdöd hos ynglena. Medicinerar just nu mot camallanus. Därefter har jag tänkt medicinera med sera bactopur eller liknande, för jag har sett att flera yngel har haft sår på sig - vilket skulle kunna vara en bakterieinfektion.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • December 2004
        • 4744

        #18
        Mina har inga sår men är väldigt smala (strax innan dom dör).
        Detta trots att dom har tillgång till algtabletter ständigt i karet. Kanske är det någon timme på natten som det är helt uppätet i karet.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • December 2005
          • 658

          #19
          Jag har en fälla igång bakom en BTN-bakgrund, två körsbärsyngel hade lyckats hitta ett hål, det f.d utblåset till filtret. Jag kör oxå med petflaska 1/2-liters cola, fast en modifierad variant, en med borttagen botten, och ett nät från en håv istället med en gummisnodd runt så att det hålls på plats. Detta för att det ska råda en viss genomströmmning av vatten. Utan detta så blir det snabbt syrebrist.
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • T_K
            Användare
            • September 2005
            • 147

            #20
            HazelCR:

            Prova med att lägga några ärter på ett fat. Lägg nån annan sorts grönsak, t ex sallad eller skivad gurka på ett annat fat en bit ifrån. Lukta efter 2 dagar. Ärtorna luktar *örrk*.
            Upptäckte detta efter att ha glömt ett fat med gröna ärtor i en micro några dar.
            Själv matar jag inte med något grönt alls, det blir bara problem med dåligt vatten.

            Perikles: Strålande idé med håven runt flaskbottnen. Bygghandeln har förresten finmaskigt plastnät som används för att täta t ex springor in till husvindar. Så slipper man klippa sönder
            håven....
            Senast redigerad av T_K; 04 May 2006, 11:57.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              #21
              Så då har man mist nästa två hela kullar anc.. Iriterande att jag inte kan få kläm på varför.
              Provade att sänka ett pumphuvud till botten men int hjälp de.
              Guzrob hade en fundering att dom kanske svälter trots allt trots att karet är fullt av mat.
              Kanske är det en för svag stam helt enkelt. Tusan oxå så som dom leker, en hona är stor som ett hus och uppvaktar hanen på nytt just i detta nu.
              Har ni tips så är alla välkomna!!!!!!!!!!
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

                #22
                Jag har en kompis som odlat Ancistrus i ouppvärmda 500-literskar i ett likaledes ouppvärmt garage från maj - sep under flera år. Han drog upp tusentals malar under somrarna som sedan bekostade hans hobby under resten av året. Det jag menar är att friska Ancistrusar tål nästan allt.

                Små ancistrus tål däremot inte nitrit något vidare. Har du mätt? Stora filter är ingen garanti när man matar så kopiöst som du verkar ha gjort. Nitrit syns inte med blotta ögat så första åtgärden är att skaffa ett pålitligt test.

                Är nitriten OK så måste felet finnas någon annanstans. Tänk igenom hela karets inredning. Det finns inte något som är limmat med t ex sanitetssilicon eller annat olämpligt? Sand? Grus och stenar? Inget som kan ge utfällningar? Bakrutan målad med färg på insidan? Malar gnager i sig det mesta. Något som är absolut nödvändigt är att malarna har tillgång till cellulosa! Därför, skaffa en mjuk rot om du inte redan har. I ditt fall, ta det säkra före det osäkra och köp den på djuraffären. En rot från barrträd är inte lämplig t ex.

                Om du inte hittar något där heller så prova med att sluta med all mat som gör vattnet dåligt. Inga grönsaker och ingen räkmix. Köp ett proteinrikt snabbsjunkande kvalitets foder av pelletstyp. Det ska inte lösa upp sig för snabbt! Mata lite på morgonen och lite på kvällen. Vill du absolut ge dem grönt så köp nån svärdsplanta eller annan mjuk växt som de kan gnaga på. Lägg den i vatten ien glasskål utomhus i solen (inte för varmt!) så blir den full med alger också. Stenar kan du också lägga i vatten utomhus, de blir också algiga på nolltid.
                Men pelletsfodret räcker bra, de klarar sig på det om du inte vill ha extrem tillväxt.

                Köp några tåliga guppys, helst små, som Endlers. De rör inte malynglen och vice versa.
                Vitsen är att du snabbt ser om du har fått nitrit. Guppyn kommer att simma i ytan för att
                få syre om så är fallet och du får en snabb varning om att något är fel.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • December 2004
                  • 4744

                  #23

                  Tack för superbra tips kommer du på fler så i med dom tillslut hittar vi nog felet.
                  I mitten på den sidan har du karet.

                  Har pålitligt test (Nitrit). Dessutom Cardinaler i som borde larma. Rötterna är inkörda "akvarierötter" kommer inte ihåg namnet på dom nu. Ok sippar mix och övergår till enbart tabletter och lite flingor till övriga.
                  Ska kolla igenom noga så att ja inte har något "störande" ikaret.
                  Har du/ni fler funderingar så skriv o tipsa.
                  Senast redigerad av LN; 04 May 2006, 15:28.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • December 2004
                    • 607

                    #24
                    Ursprungligen postat av T_K
                    HazelCR:

                    Prova med att lägga några ärter på ett fat. Lägg nån annan sorts grönsak, t ex sallad eller skivad gurka på ett annat fat en bit ifrån. Lukta efter 2 dagar. Ärtorna luktar *örrk*.
                    Upptäckte detta efter att ha glömt ett fat med gröna ärtor i en micro några dar.
                    Själv matar jag inte med något grönt alls, det blir bara problem med dåligt vatten.

                    Perikles: Strålande idé med håven runt flaskbottnen. Bygghandeln har förresten finmaskigt plastnät som används för att täta t ex springor in till husvindar. Så slipper man klippa sönder
                    håven....
                    Ärtorna ska ju i vattnet och inte ligga i luft. Dessutom skall de vara uppätna före två dagar i mina kar. Näe, grönt ska Ancistrusar ha, tycker ja!
                    Vi får tycka lite olika. Vi släpper den diskussionen, tycker jag.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • December 2004
                      • 607

                      #25
                      Ursprungligen postat av LN
                      http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...t=52193&page=5
                      Tack för superbra tips kommer du på fler så i med dom tillslut hittar vi nog felet.
                      I mitten på den sidan har du karet.

                      Har pålitligt test (Nitrit). Dessutom Cardinaler i som borde larma. Rötterna är inkörda "akvarierötter" kommer inte ihåg namnet på dom nu. Ok sippar mix och övergår till enbart tabletter och lite flingor till övriga.
                      Ska kolla igenom noga så att ja inte har något "störande" ikaret.
                      Har du/ni fler funderingar så skriv o tipsa.
                      Smala ancistrusar är inte friska.
                      Ancistrusar flyttar sig gärna från bottenregionen , om det är dålig miljö där. De gör förmodligen sammaledes, om syresättningen är för klen.
                      Mina ancistrusar sätter sig på rutan högt upp, om jag t.ex. råkar fylla på vatten för högt, så att jag får sämre cirkulation i karet.
                      Jag brukar åtgärda och sedan är de vid botten och käkar igen. Detta leder inte till dödsfall i min ancistrusodling. Men ....en ide iaf, vad som kan vara i olag.

                      Berätta mer om ditt kar, så kanske vi kan komma på någonting, om vad som kan ha gått tokigt!
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • December 2004
                        • 4744

                        #26
                        130 liter med 2 innerfilter 450+650 liters pumpar. god ytcirkulation.
                        Växtmassan är idag ca: dubbelvolym än på bilden, klipper ur varannan vecka.
                        20 tal cardinaltetra samt 14 bolivianska fjärilsciklider. Anc. en hanne och två honor.
                        En Clownpleco ca: 4cm. Ca: tio yngel lever idag. Mot 100-120 för fem dar sedan.
                        Men å andra sidan så dom som lever är rätt ok för ögonblicket.
                        Två rötter samt 3 lekgrottor. Ingen färg invändigt, inte sprillans nytt kar. Ljustid 10 timmar/dag. Ph 6,5 kh -vet inte just nu men späder i bikarbonat för växterna 3 ggr i veckan ett kryddmått. Ph varit stabilt både natt och dag. Nitrit 0, nitrat 10 pmm (jag späder i KNO3 en gång i veckan - fast inte senaste veckan)
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • December 2004
                          • 4744

                          #27
                          Ja dubbel växtmassa var nog en överdrift om man jämför men mer än på bilden är det.
                          Bolivianerna går i botten hela tiden och beter sig normalt.
                          men bara för att ni nämnt det så är inte ett enda yngel på botten just nu. men å andra sidan är det bra mycket lugnare en bit upp i växterna för ynglen.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • T_K
                            Användare
                            • September 2005
                            • 147

                            #28
                            14 bolivianska fjärilsciklider tillsammans med nykläckta Ancistrusyngel??? I ett 130-liters kar?Det låter inte som någon bra kombination i mina öron. Låter de verkligen ynglen vara i fred? Om inte, så kan de utsätta småmalarna för sån stress att det är därför de inte klarar sig.

                            Nu har jag inte någon direkt erfarenhet av den typen av fjärilsciklid, men "vanliga" fjärilsciklider låter inte Ancistrusyngel vara ifred. Inte heller någon av de Apistogramma
                            som jag provat. En drastisk åtgärd kanske kan vara att skaffa t ex ett "guppyhotell" eller något i den stilen, fånga upp småmalarna och låta dem gå ensamma.

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #29
                              Du kan ha rätt T K. Bolivanerna låter ynglen vara men det totala fisktrycket kan göra att anc.ynglen inte käkar eller kanske känner sig stressade.
                              Därför var min tanke att fånga in yngeln i ett tidigt skede och lasta över dom i ett 54 liters kar till att börja med för att kolla om det är en dålig stam eller ej eller något annat fel just i det bef. karet.
                              Tyvärr funkar mjärden dåligt i mitt kar. Kommer helt enkelt inte på någon bra metod att fånga in de nyss frisimmande ynglen.
                              Har små planer på att sätta någon form av håv över grottöppningen när det är dax för frisimmning, men tror inte att det kommer att funka.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • T_K
                                Användare
                                • September 2005
                                • 147

                                #30
                                Om inte malynglen törs vara på bottnen så funkar ju inte heller "mjärden" nåt vidare. Men å andra sidan så är det ett tecken på att det inte står rätt till, den normala platsen för små ancistrusar är ju att simma på botten och leta mat. De ska inte hänga i växterna mestadels av tiden. De enda gånger jag märkt att de dras mot ytan är - som redan sagt i tråden - när man matat för mycket eller nåt filter stannat. Nitrit.

                                Passa på att flytta över hanen tillsammans med rommen nästa gång de leker. Jag har själv små karaffer av lera som hanarna "bor" i. Bara att lyfta rakt upp om det skulle behövas.
                                Har du en halv kokosnöt eller blomkruka blir det svårare. Är det ett stenröse så är det nog helt kört. På något sätt måste du kunna blockera öppningen och samtidigt kunna lyfta hela lekplatsen. Kanske är det bättre att plocka bort hela lekplatsen och ersätta med någon vas eller flaska med bara en öppning. Genomskinlig funkar inte. Det är också viktigt att den romstinna honan kan i alla fall komma åt att sticka in stjärten i hålan ;-)

                                Skaffar du ett litet kar och ska flytta över hane och rom så är det en bra idé att ta av det vatten du har i 130-liters karet. Visserligen brukar hanarna vara extremt plikttrogna men det minskar säkert stressen. En förutsättning är givetvis att du vet att vattnet i 130:an är OK.

                                Skulle det vara så att hanen inte vaktar rommen eller kickar ut den ur sin håla så ge inte upp för det. Oftast så släpar han tillbaka den när han lugnat ner sig.

                                Och du - det är inte lönt att mata hanen när han vaktar rom. Han lämnar inte sin håla. Möjligtvis kan du släppa ner några få sjunkande pellets framför öppningen, har du tur så kanske han tar dem.
                                Senast redigerad av T_K; 05 May 2006, 10:49.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...