If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Mitt "stora" par på ca 25 cm går med 5 st SkivTetror, ser dom en annan ciklid så får dom spelet totalt.
Mitt lilla par på ca 13-15 cm går med ett lika stort Trimacpar, lite fight ibland men än så länge går det bra.
Har en VF hane och VF hona på runt 17-18 cm men är lite förundrad över att de är så väldigt fredliga. Vart man än vänder sig så hör och läser man att de skall vara så enormt aggressiva.
Det kan ju vara så att de jag har fortfarande är lite väl unga än så länge och att det blir andra bullar sedan när de blir större. Eller så har jag bara lyckats få tag på 2 väldigt tillbakadragna individer (vilket ju i och för sig kan vara bra det med om de nu skulle vara så väldans aggressiva).
Så hur är det med aggressiviteten egentligen, är det en myt eller?
(Obs att de flesta ciklider är väldigt aggressiva om de går i för små kar!)
Har inte heller haft några speciellt stora individer men
dem jag har haft har varit likvärdiga med dem tuffare centralarna typ citrinellum och liknande.
Festae lär ju tydligen vara riktigt agressiva vid lek .Särskilt honan lär bli riktigt agressiv vid lektiden,min Festae hona lekte ju dock med en motaguensehona nyligen.
Jag tyckte inte den var så stridslysten då heller inte värre än motaguensehonan i.a.f.
Jag har aldrig ägt en Festae större än 12 så jag vet inte hur dem är vid 25 cm.
Däremot äter dem fjäll på andra fiskar om dem kommer åt,det har jag märkt i 2 omgångar jag haft dem.
Honorna är ju däremot EXTREMT snygga att titta på i mitt tycke bland dem finaste akvariefiskarna av alla.
Jinnarparen: Min erfarenhet är att Vf syd/centralare inte är riktigt lika aggresiva som akvarieodlade, kanske bara är jag som har dom erfarenheterna!? Men mina Festae är bara aggresiva under leken, sen är dom jättelugna. Klart dom kan ge ett tjuvnyp då och då, men inget mot andra arter jag har.
mina är nu runt 8-10 cm honan börjar bli jäkligt röd, de stimmade igår o hade sig , verkar nästan som det vore lek på G, men jag tycker inte de är aggresiva för fem öre, börjar nästan undra om det är en myt el hur de är med dess aggro. kanske blir värre sen när de är fullvuxna.
Jag har ju aldrig haft lekpar men den lilla rackaren jag hade som hann bli uppåt 12cm var allt rätt aggressiv under uppväxten, i alla fall så länge han var högst upp i rangordningen, nöp till andra fiskar så snart de kom i närheten och ägde karet helt enkelt. Gick iofs inte med några monster utan texas och någon skum hybrid, så det kanske är svårt att dra några slutsatser. Men det intressanta var att så fort han tappade herraväldet över karet så blev han i ett nafs väldigt tillbakadragen och kunde knappt hävda sig alls.
Kanske är festaen främst aggressiv om den är kung i karet? Eller då de leker om karet inte är stort nog?
I övrigt så tror jag mycket då det gäller aggressiviteten hos stora amerikanska ciklider är rena överdrifter. Man förväxlar storlek och hur stor skada fiskarna kan göra med aggressivitet.
Kommentar