Cichlasoma festae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 402

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

citat:Mina festae slåss hela tiden eller rättare sagt så spöar hanen honan.

Detta är ju mycket trist.
    Vad kan detta bero på?
    Jag kan ju inte tänka mig att det är endast ett lekbeteende.
    Jag tror att det är deras naturliga beteende och att det inte är särskilt kompatibelt med den lilla yta ett akvarium erbjuder. Det finns en anledning till att man har avdelare när man har festae.

citat:Tjenare alla,kul att tråden jag starta blev så poppis Jag har fått mitt lekpar att leka 2 gånger nu sista gången så sög vi över dom i ett litet kar som dom nu växer i,det blev inte så många som klara sig men ca ett 10 tal är det vartfall.
    Grattis. Det är kul när man får dem att fungera ihop, men hur är det mellan lekarna?

citat:Försök att hålla en grupp på ca 6-8 st festae i samma kar det verkar gå bättre,har nämligen provat att ha en hane plus 2 honor dom dog bägge 2 honorna
    Det kanske funkar, men jag hade 5 st (2 hanar och 3 honor) och de bankade skiten ur varandra.
    Då har jag väl haft tur men dom har slagits mina med,prova att bara ha en hane då.
    Jimmy

Kommentar

• Hoffa
      Användare
      • November 2002
      • 402

Jag har 6-8 st i ett 300 liters just nu när dom inte är så stora,tror det kan va bra för då är det för litet för att skaffa sig ett revir,dom får helt enkelt lära sig att leva ihop,och på så sätt bli lite lugnare i karet.
      Jimmy

Kommentar

• Festae
        NCS Medlem
        • December 2003
        • 45

Mina 2 st festae lever tilsammans med 3 st påfåglar i ett 720 liters.

Honan har många gömställen men vägrar att simma dit.
        Hanen har dock lugnat sig en aning.
        Han kan nafsa på honan men det är inte alls med samma intensitet som förrut.
        Är det lugnet före stormen eller kanske ett steg närmare lek?
        //Magnus
        720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

Kommentar

• Hoffa
          Användare
          • November 2002
          • 402

Du märker det på honan om det är lekdags hon färgar ut så hon blir klar orange med svarta ränder,väldigt kraftigt.
          Jimmy

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

citatå har jag väl haft tur men dom har slagits mina med,prova att bara ha en hane då.
            det kan också ha varit jag som hade otur, men jag provade att flytta en hane. Jag flyttade den subdominante hanen till min kompis 375-kar. I det karet hade han 4 Tilapia buttecofferi (tror jag det stavas) som var ca en stjärtfena längre än festaehanen. Det dröjde inte många timmar innan tilapiorna stod upptryckta i ett hörn. En liten utvikning, men den belyser festaen aggressivitet.

citat: Jag har 6-8 st i ett 300 liters just nu när dom inte är så stora,tror det kan va bra för då är det för litet för att skaffa sig ett revir,dom får helt enkelt lära sig att leva ihop,och på så sätt bli lite lugnare i karet.
            Om det är deras naturliga beteende att vara aggressiva, kommer de inte att ändra sig. Mina slogs inte så mycket innan de blev könsmogna, men sen blev det andra bullar. Jag vet att jag låter pessimistisk, men jag har haft många olika arter av SA- och CA-ciklider och festae var speciellt aggressiva jämfört med de flesta andra.

Kommentar

• Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

Jag var lite otydlig. Efter att ha tagit bort den ena hanen fortsatte den andre att banka skiten ur honorna. Båda hanarna var ungefär lika aggressiva så det kvittade vilken jag tog bort.

Kommentar

• Hoffa
                Användare
                • November 2002
                • 402

Jag har 2 hanar som är lite mer dominanta,varav den ena inte går att ha ihop med nån annan firre,men den andra är betydligt lugnare,vet ej om det beror på att han med var lite kuvad när alla festae gick i samma balja.Och det är den lugnare som går ihop med sin hona med andra festae i mitt 300 kar just nu och dom har lekt ett par gånger.
                Jimmy

Kommentar

• JockeB
                  Användare
                  • May 2004
                  • 2964

Jag har ett lek par som går ihop med 5 st silverdollar och en röd Paku i ett 540, hanen är 20+ och honan ca: 13-15 cm. Det funkar superbra, Men stoppar jag i någon annan ciklid oavsett art så är det kört.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Hoffa
                    Användare
                    • November 2002
                    • 402

Ska bli intressant och se hur ett lekpar beter sig i mitt 1125 kar
                    Jimmy

Kommentar

• Lejonmarie
                      Användare
                      • April 2003
                      • 429

Några frågor. jag har aldrig haft Festae! (men har andra större agresiva firrar)

Hej igår köpte jag en lite plutt Feste hanne 7 cm!!
                      men men han växer snart på sej.[:p]

Jag ska driva upp lilla Festae som jag kallar FESTIS! i mitt 170 liters där han ska få husera ensam!
                      bilder kommer!

Kom gärna med tips på vatten värden mm!

Jag bedömde attt karet är för litet för att ha en hona till honom?[?]
                      MEN vad kan jag ha som sällskap så jag vet att han färgar ut ordentligt och trivas!!!![?]

Snälla hjälp!!!!!
                      ;-) LejonMarie
                      540L Vieja synspila
                      500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Hoffa
                        Användare
                        • November 2002
                        • 402

citat:Ursprungligen skickat av Lejonmarie

Några frågor. jag har aldrig haft Festae! (men har andra större agresiva firrar)

Hej igår köpte jag en lite plutt Feste hanne 7 cm!!
                        men men han växer snart på sej.[:p]

Jag ska driva upp lilla Festae som jag kallar FESTIS! i mitt 170 liters där han ska få husera ensam!
                        bilder kommer!

Kom gärna med tips på vatten värden mm!

Jag bedömde attt karet är för litet för att ha en hona till honom?[?]
                        MEN vad kan jag ha som sällskap så jag vet att han färgar ut ordentligt och trivas!!!![?]

Snälla hjälp!!!!!
                        Om jag va du skulle jag låta han gå med andra fiskar så att han vänjer sig och får växa upp med dessa,skulle du släppa han med andra fiskar efter att ha växt upp utan sällskap så dör dom andra fiskarna ganska säkert.
                        Jimmy

Kommentar

• Lejonmarie
                          Användare
                          • April 2003
                          • 429

Ok, andra fiskar men inte en hona tolkar jag ditt svar som!

Vilka andra fiskar rekomenderar du! Nån mindre men ändå snabb och tålig!

För den får väl inte var större än Festaen!

han är ju bara 7 cm idag!
                          men frisk och matglad och är nyfiken och är framme!
                          ;-) LejonMarie
                          540L Vieja synspila
                          500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Hoffa
                            Användare
                            • November 2002
                            • 402

Låt den gå med nogorlunda jämnstora,men skaffa gärna en hona så snart du kan.
                            Jimmy

Kommentar

• Razer
                              Användare
                              • December 2003
                              • 48

Jag rekomenderar zebraciklider som sällskap om du vill ha ciklid alltså, helst ett par stycken, dom kan vara ungefär lika stora fast gärna lite mindre då dom kan vara grymmt aggresiva som du säkert vet när dom leker.
                              Har själv ett 540 liter kar där det går 3 st festae på ca7cm ihop med ca 30 zebra i samma storlek,festae cikliderna är dom som klarar sig bäst i karet. Jag har även saxfiskar och silverdollar där som klarar sig bra, så även dom bägge rekomenderar jag annars skulle väl nån snabb tetra funka.
                              Hej!alla glada människor

Kommentar

• Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

Tack för tipsen åp sällskap till festaen!!

Men frågan kvar står, kan jag verkligen ha en hona när jag har såå litet kar!!!??? endast 170 LAneldningen att jag inte skaffade en hona på en gång var för att akvriuetm är så litet. rätt eller fel!
                                Kan verkligen ett par leva i ett 270 liters?
                                Jag trodde hanen slog ihjä honan innom kort!

Zebrarn är trevlig! den är ett alt, har oxå funderat på Sajika!! ett par kanske!

;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

Arbetssätt...