Cichlasoma festae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

nu blir jag lite konfunderad, de har börjat få liter mer blå prickar på kroppen men ff inget blått av värde på fenorna. en av de fyra är mycket ljusare o de andra tre har nästan alltid ränderna på. kan det kanske vara så att det lite halvtaskig kvalisort så de blå prickarna på hanarna är inte lika skarpa som de borde varit.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

hur går det för er, va händer, mina växer lite långsamre nu, då jag testar dra ner på matning för att bli av med skiten som jag har svävandes i karet. matade nyss med räkor, vilket de gillade skarpt.

Kommentar

• Ricard
        Användare
        • August 2003
        • 476

citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren

hur går det för er, va händer, mina växer lite långsamre nu, då jag testar dra ner på matning för att bli av med skiten som jag har svävandes i karet. matade nyss med räkor, vilket de gillade skarpt.
        [u]Hej Johan! </u>

Ja, äta gillar det men jag har en fråga. Är lite lat och orkar inte ta mig igenom 13 sidor i denna "kanonbraiga" tråd:

hur skiljer jag könen åt? Jag har två 7-9cm.
        De får mest granulat (Tetra Bits)men också en del frysta röda mygg. Tips på hur jag boostar tillväxten? (vill också få tag på fler men får väl helt enkelt gå till handlarn och betala 65:-/st. )

/Ricard
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

citat:hur skiljer jag könen åt? Jag har två 7-9cm.
          De får mest granulat (Tetra Bits)men också en del frysta röda mygg. Tips på hur jag boostar tillväxten? (vill också få tag på fler men får väl helt enkelt gå till handlarn och betala 65:-/st. )
          Vid den storleken är de knappast könsmogna och därför väldigt svåra att könsbestämma. Ge dem räkmix för bättre tillväxt. 65 kr är billigt.

Kommentar

• Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

På denna sida ser ni en av mina 8cm. yngel. Är det hane eller hona? Kan inte attributen (kännetecken).

Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Svårt att se på den bilden men jag gissar ändå på att det är en hane pga färgerna och prickarna på fenorna.
              Om festaen ska växa snabbt så tror jag fisk eller annan animalisk föda är att föredra, fishbase säger att de käkar räkor så räkmix är säkert bra om man inte tar med så mycket ärtor, andra sidor säger att de är fiskätare så torsk eller foderfisk är säkert också bra. Men jag tyckte min lilla hane växte rätt sakta oavsett vad han fick och vad jag har hört av andra så är den långsamma tillväxttakten normalt hos festaen. De kan bli väldigt stora, men det tar lite tid.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

Jag får känslan av att de är en hane pga ryggfenan... den ser så maskulin ut
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Festae
                  NCS Medlem
                  • December 2003
                  • 45

Ricard:
                  Det är en hane.

Honan brukar att ha svart i den främre delen av ryggfenan.

Mina 2 återstående Festae har initierat lek.
                  De står och spänner sig för varandra.
                  Men oftast är det så att hanen är för tuff och honan glider undan.

Så jag hoppas att det går vägen för dem, att hanen blir lite mer taktisk.
                  //Magnus
                  720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

lessen att jag inte svarade din fråga ricard, såg inte att du frågade. har sålt av mina festea nu. kännde att jag ville satsa lite mer på ett lungare kar o lite mer växter.

Kommentar

• Festae
                      NCS Medlem
                      • December 2003
                      • 45

Är det någon som fått Festae att leka?

Hanen gräver gropar överallt i akvariet men det verkar som att honan inte tycker att han gräver tillräckligt.
                      Vad behövs för att få dem att leka?
                      Vill de ha en grotta eller ska jag bygga på något speciellt sätt i karet?
                      Ska jag ge dem någon speciell mat?

De behöver kanske bara lite tid.
                      //Magnus

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Jag har haft festae som lekt, 1 gång och de lekte på en sten. Det enda problemet (men ett oerhört stort sådant) jag hade med dem var att få dem att hålla sams. De slogs inbördes hela tiden och enda gången de inte slogs var under leken, men efter leken satte de igång igen. De var lika aggressiva mot andra ciklidarter. Det hela slutade med att de slog ihjäl varandra och den síste överlevande hanen dog av en sjukdom. Har nog aldrig varit med om en aggressivare ciklid och jag har haft en del.

Kommentar

• Festae
                          NCS Medlem
                          • December 2003
                          • 45

Mina festae slåss hela tiden eller rättare sagt så spöar hanen honan.

Detta är ju mycket trist.
                          Vad kan detta bero på?
                          Jag kan ju inte tänka mig att det är endast ett lekbeteende.

//Magnus

Kommentar

• Hoffa
                            Användare
                            • November 2002
                            • 402

Tjenare alla,kul att tråden jag starta blev så poppis Jag har fått mitt lekpar att leka 2 gånger nu sista gången så sög vi över dom i ett litet kar som dom nu växer i,det blev inte så många som klara sig men ca ett 10 tal är det vartfall.
                            Jimmy

Kommentar

• Hoffa
                              Användare
                              • November 2002
                              • 402

Försök att hålla en grupp på ca 6-8 st festae i samma kar det verkar gå bättre,har nämligen provat att ha en hane plus 2 honor dom dog bägge 2 honorna
                              Jimmy

Kommentar

• Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

citat:Mina festae slåss hela tiden eller rättare sagt så spöar hanen honan.

Detta är ju mycket trist.
                                Vad kan detta bero på?
                                Jag kan ju inte tänka mig att det är endast ett lekbeteende.
                                Jag tror att det är deras naturliga beteende och att det inte är särskilt kompatibelt med den lilla yta ett akvarium erbjuder. Det finns en anledning till att man har avdelare när man har festae.

citat:Tjenare alla,kul att tråden jag starta blev så poppis Jag har fått mitt lekpar att leka 2 gånger nu sista gången så sög vi över dom i ett litet kar som dom nu växer i,det blev inte så många som klara sig men ca ett 10 tal är det vartfall.
                                Grattis. Det är kul när man får dem att fungera ihop, men hur är det mellan lekarna?

citat:Försök att hålla en grupp på ca 6-8 st festae i samma kar det verkar gå bättre,har nämligen provat att ha en hane plus 2 honor dom dog bägge 2 honorna
                                Det kanske funkar, men jag hade 5 st (2 hanar och 3 honor) och de bankade skiten ur varandra.

Kommentar

Arbetssätt...