Cichlasoma festae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

FI .. japps

Sen undrar jag hur snabbt festae växer? Inte lika fort som trimac/flowerhorns? Men snabbare än salvini?

Min FH har vuxit nu 7cm på 3 månader, medans salvinin som går i samma kar har vuxit 1,5cm.

Växer festae något där emellan?
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

mina festae växer fortare än mina salvini, mina festea är nästan som påfåglar när det gäller att äta. de äter tills de är helt runda. guldsömmen o salvini är lungare när de äter.

Kommentar

• Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

hehe ok =) Låter bra!

Jo mina käkar som fan me, så antar att de lär växa i rätt snabb fart =)
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• GurraG
          Användare
          • January 2004
          • 75

Tjenare alla Festae ägare !!
          Har sökt med ljus o lykta efter en stor Festae hane , har testat
          annons forumet utan resultat !! , någon av er här i tråden som har något tips eller tom en stor hane över ????? MVH /Gunnar
          Dygnet har 24 timmar ...minst !
          Gunnar

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

är nu 100% säker att de jag har är honor, så det var lite märkligt. trodde det var % större chans att man fick många hanar i gruppen o att det skulle vara ont om honor. får se om de andra som köpte yngel från samma kull fick några hanar. iof är det ju inte helt störande för honorna är de som jag tycker är snyggast. o nu kanske man kan ha några honor i samma kar utan att de totalt trakasserar o ska ha ihjäl de andra. så kanske man kan skaffa sig nån hane längre fram om man vågar sig på att ha lekpar.

Kommentar

• Hoffa
              Användare
              • November 2002
              • 402

Nu råder det lugn i mina 2 kar med festae firrar Får vi se hur länge det håller
              Jimmy

Kommentar

• GurraG
                Användare
                • January 2004
                • 75

Hej igen !! gör nya 'tappra' men numera försvagade försök i hopp om lycka !!

annons forumet utan resultat !! , någon av er här i tråden som har något tips eller tom en stor hane över ????? MVH /Gunnar
                Dygnet har 24 timmar ...minst !
                Gunnar

Kommentar

• Hoffa
                  Användare
                  • November 2002
                  • 402

Har hanar men inga stora ex det dröjer nog fram till sommaren
                  citat:Ursprungligen skickat av GurraG

Hej igen !! gör nya 'tappra' men numera försvagade försök i hopp om lycka !!

Jimmy

Kommentar

• Motaguensis
                    Användare
                    • June 2003
                    • 250

En forferdelig nyhet
                    MIn VF festae hann på 25cm døde for 2 dager siden :/ Dette er den rødeste hannen jeg har sett i virkelighetn og på bilder, så det var et stort tap, og det blir vanskelig å skaffe en hanne som er stor nok til hunnen på 20cm.
                    Preben

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

GurraG: definiera "stor"

min polare lämnade in en 15-16cm Hane på någon butik för ett par veckor sen, kan kolla med honom vart han lämnade den. Har en 10-12cm hane till övers annars.
                      fish r friend

Kommentar

• Ricard
                        Användare
                        • August 2003
                        • 476

Det är verkligen helt sanslöst hur "en enda" person kan driva en tråd som vår vän FI gör. Hans sista inlägg var i november ngn gång och sen så... Synd för nu sitter man här med lite skön red terror och hade gärna surrat lite om dem med er...
                        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Haha nu får jag ju nästan dålig samvete, jag kanske borde hålla tyst då jag köper nya fiskar.
                          Men jag tycker också det är trist att det inte skrivs nåt, bara för att jag inte lyckades något vidare med festaen själv så betyder det ju inte att jag inte har något intresse för arten längre. Så skriv på nu alla som har arten, det finns alltid nåt att rapportera. Tillväxttakt, förändringar i rangordning och beteende osv. Och posta bilder!!!! =)
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                            • April 2002
                            • 2670

Så här dagen före julafton har man blivit ägare till 4 st Festae, enligt handlaren så skall de vara vildfångade vilket i och för sig är nästintill omöjligt att verifiera, men jag litar på honom.
                            I alla fall så försökte jag ta 2 hanar och 2 honor, och det verkar jag ha lyckats med. De 2 honorna är säkra sen får vi se vad som händer med de andra 2.
                            De genomgick en förbluffande färgförändring på bara någon timme efter att de kommit ner i karet. När jag släppte ner de så var de grå med en liten rödaktig skiftning. Nu så är fenorna lysande röda och ränderna framträder mycket tydligare. Hade de visat dessa färger i butiken så hade de säkert varit sålda för längesedan. De 2 honorna är de största och de är alla mellan 8-9 cm.
                            Det skall bli spännande och se vad som händer med dessa när de blir större. Festaen lär ju bli väldigt aggressiv som stor så det blir en utmaning att klara av dessa.
                            Nu verkar ju denna tråden ha dött ut, men jag får hoppas att den vaknar till liv igen.
                            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• olof
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1823

Hej!

"vad är oddesn när man köper fyra st att alla är honor?"

Förutsatt att man väljer ur en grupp med jämn könsfördelning är sannolikheten 12,5%.

Mvh

olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

citat:Hej!

"vad är oddesn när man köper fyra st att alla är honor?"

Förutsatt att man väljer ur en grupp med jämn könsfördelning är sannolikheten 12,5%.

Mvh

olof
                                ...kan man sedan lite om hur de olika könen ser ut så ökar/minskar sannoliheten beroende på vad man vill uppnå
                                Mina 4 festae har acklimatiserat sig väl i akvariet, man märker redan nu att det inte är en fredlig liten ciklid man har skaffat sig.
                                De är relativt fredliga mot varandra men ger gärna andra fiskar lite tjuvnyp ibland.
                                De är fortfarande lysande röda på fenorna medan ränderna varierar mer i tydlighet. Min förhoppning är att de kanske kan bli lika fina som motaguensis festaehane var.
                                Helt klart en ny favorit i min fisksoppa.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...