Cichlasoma festae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • November 2002
    • 402

Jaha då va man tillbaka efter en vecka och inte ett enda yngel finns kvarr i mitt festae kar men honan lever,kanske tack vare för att det va fler festae fiskar i karet. :-)
    Jimmy

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Hoffa: Tur i oturen då kanske.
      Ser de ut att vara sams?

Här hos mig går det inge vidare, det var tydligen lugnet före stormen då hybriden höll sig lugn i maktposition, nu är det kaos... Inte kaos så att någon fisk är på väg att kola men kaos så att typ alla fiskar utom hybriden ser lite risiga ut och har trasiga fenor. Det är tydligen en vresig liten rackare det där...
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Hoffa
        Användare
        • November 2002
        • 402

Ja dom är allt sams och nu har jag även släppt över 3 st festae hos hanen som tog kol på sin hona och hoppas att det finns honor där.
        Jimmy

Kommentar

• Johan
          Användare
          • August 2002
          • 3029

lite rapport här ifrån blåsiga kalmar. mina festa växer så det knackar..alla utom en dvs 3st. de har just nu kraftigt markerade svarta ränder. ska se o det går att fixa lite nya bilder. går ff inte att se kön .iaf inte av mig.

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Någon med både en hona och hane borde fotografera utan blixt och lägga upp här på forumet. Men som jag har förståt så är det de blå prickarna på kroppen samt fenorna du ska titta efter. Finns det inga blå prickar eller väldigt få så är det en hona, är det fullt av dem så är det en hane. Hanarna ska också ha en lite grönaktig färgton på kinderna medan honorna är mer orange. Sedan ska honorna vara färggrannare och ha mer kontrast på mönstret. Jag har också läst mig till att honorna inte varierar så mycket i utseende medan hanarna skiftar mellan att ha ränder och att vara nästan helt enfärgade beroende på humör osv.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Ricard
              Användare
              • August 2003
              • 476

HEJ HOPP!

Har tre små festae nu... Räcker det eller skall man starta upp med fler?
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Motaguensis
                Användare
                • June 2003
                • 250

Richard: Hvis du ønsker et par er det ofte lurt å kjøpe 6-8s små, sånn at de får velge en partner selv, og da er det mye større sjanse for et par og mest sannsynlig et harmonsikt par også

Har lest i denne tråden på en stund, skal lese gjennom den snart.

Litt off topic, men i dag fikk jeg 6 Vieja regani og 6 Tomochichla, utrolig sjeldne arter i Norge. Så skal prøve avle de, men for øyblikket er de bare 4-5cm, og går alene med en gibbiceps i en 325L. Ser allrede at de blir utrolig vakre når de blir større, har jo selv sett Jinnarparen sine regani, rå vakre, og den gangen var de enda ikke spesielt store
                Preben

Kommentar

• Hoffa
                  Användare
                  • November 2002
                  • 402

Kan bara hålla med,i mitt kar där dom är 10 st så går det ett lekpar och det verkar funka bra
                  citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

Richard: Hvis du ønsker et par er det ofte lurt å kjøpe 6-8s små, sånn at de får velge en partner selv, og da er det mye større sjanse for et par og mest sannsynlig et harmonsikt par også

Har lest i denne tråden på en stund, skal lese gjennom den snart.

Litt off topic, men i dag fikk jeg 6 Vieja regani og 6 Tomochichla, utrolig sjeldne arter i Norge. Så skal prøve avle de, men for øyblikket er de bare 4-5cm, og går alene med en gibbiceps i en 325L. Ser allrede at de blir utrolig vakre når de blir større, har jo selv sett Jinnarparen sine regani, rå vakre, og den gangen var de enda ikke spesielt store
                  Jimmy

Kommentar

• Johan
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3029

tog denna bild idag

jag ser inte om det är hane el hona fisken är ca 6-7cm, den är lite rund om magen den är glupsk som tusan.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

johan: Den har väldigt få blå prickar både på kroppen och på fenorna så min gissning blir att det är en hona, det är honorna som är snyggast enligt min mening så nu är man allt lite avis...

Jag flyttade festaen min till 222 liters karet härom dagen, där basar han nu över carpinte-paret och den mindre av hybriderna. Han blev riktigt pissigt ful då han inte fick dominera i 375an men nu har han äntligen börjat få tillbaka det fina utseendet igen.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Hoffa
                        Användare
                        • November 2002
                        • 402

Tror med att det är en hona,honorna får en helt annat ansikte och nosparti har jag märkt på mina.
                        citat:Ursprungligen skickat av FI

johan: Den har väldigt få blå prickar både på kroppen och på fenorna så min gissning blir att det är en hona, det är honorna som är snyggast enligt min mening så nu är man allt lite avis...

Jag flyttade festaen min till 222 liters karet härom dagen, där basar han nu över carpinte-paret och den mindre av hybriderna. Han blev riktigt pissigt ful då han inte fick dominera i 375an men nu har han äntligen börjat få tillbaka det fina utseendet igen.
                        Jimmy

Kommentar

• Ricard
                          Användare
                          • August 2003
                          • 476

Intressant med hur man ser skillnad på kön. Från när skulle ni säga?

/R
                          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

alla minna ser lika ut, har jag bara fått honor??det vore ju typiskt

Kommentar

• mrgreed
                              Användare
                              • July 2002
                              • 494

Av hoffa
                              Tror med att det är en hona,honorna får en helt annat ansikte och nosparti har jag märkt på mina

Hur menar du?
                              Jag har 2 Festae som jag båda har trott var hanar då ingen av dessa har den karakteristiskt svarta fenkanten.Det tycker jag i.o.f inte fisken Johan visade upp har riktigt heller.Så i mina ögon är det också en solklar hane.

F1 stora Festae som han återlämnade till affären såg däremot på vissa bilder ut som en solklar hona men endast på vissa bilder och detta om man går efter den svarta kanten på ryggfenan.På andra bilder såg även den ut som en hane.
                              Svårare fisk att köna får man leta efter även fast dem sägs ha enkla skillnader.Frågan är finns det något riktigt säkert sätt förutom svart i ryggfenan och att hanen ska ha fler blå prickar att gå efter?
                              Det där med annorlunda ansikte/mun lät intressant för det ger mig hopp om att jag har en hane och en hona.

Vad jag skulle vilja veta är:
                              Har Festae honor alltid konstant svart i ryggfenan eller är det också från och till som det är på hanarna beroende på vilken sinnesstämning fisken är i?

Mvh
                              Danne

Kommentar

• mrgreed
                                Användare
                                • July 2002
                                • 494

En rättelse av mitt eget inlägg..

Jag har 2 Festae som jag båda har trott var hanar då ingen av dessa har den karakteristiskt svarta fenkanten <b>hela tiden</b>.Det tycker jag i.o.f inte fisken Johan visade upp har riktigt heller.Så i mina ögon är det också en solklar hane.

Kommentar

Arbetssätt...