If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
"Snålt enligt min definition är att som icke-medlem använda sig av en förträfflig websida som ciklid.se som till allra största delen finansieras av de som valt att vara medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet."
Det måste ju vara föreningens huvudsyfte att FÅ FLER ATT HITTA NCS och använda sig av forumet. Använder man sig av forumet så ska man inte bli anklagad för att snylta och vara snål. Eller ska forumet bara vara tillgängligt för betalande medlemmar? I så fall så motarbetas NCS huvudsyfte paragraf 2.
Innan du ger dit ut på cykelturer vore det en bra idé att du läser sammanhanget. Det var någon tidigare i tråden som tyckte det var snålt att inte allt är helt fritt på ciklid.se för icke-medlemmar. Jag håller dock inte med om det, därav mitt inlägg.
Tycker du fortfarande att jag har fel gör det inte mig sådär värst mycket.
Tja - då har vi det där med att platta till folk igen. Ytterligare ett exempel:
"Innan du ger dig ut på ytterligare cykelturer" är helt onödigt. Det hade räckt alldeles utmärkt att påpeka att jag missat sammanhanget.
Vilka är de ytterligare cykelturerna menar du?
"Tycker du fortfarande att jag har fel gör det inte mig sådär värst mycket".
Den självgodheten du uppvisar här har jag råkat ut för många gånger.
Sitter man i styrelsen så sköter man sina uttalanden på ett annat sätt.
Kul att höra att diskussionen ändå har förekommit. Och jag förstår mer än väl dilemmat. Jakten på annonsörernas pengar går stick i stäv med förenings huvudsyfte som nämnt ovan. Men tror du inte att bannerannonseringen ändå kommer att leva kvar?
Inte som jag tolkar det. I paragraf två i föreningens stadgar så står det bl a att vi ska: -"underlätta kontakt och verka för ett gott kamratskap mellan föreningens medlemmar genom till exempel tidningsutgivning, webbsida och stödjande av lokala grupper".
Att driva webbplats och produktion av medlemstidning är inte gratis. Det finansieras genom medlemsintäkter och annonsering. Tar vi bort annonseringen måste kostnaderna minskas med motsvarande nivå, eller medlemsavgifterna ökas. När medlemsavgiften för några år sedan låg på 295:- minskade medlemsantalet kraftigt.
Jag ser inget motsatsförhållande mellan annonsörernas pengar och medlemmarnas intressen. Jag anser inte att företag ska få annonsera gratis på en webbplats som drivs med idéellt arbete.
Ursprungligen postat av T_K
Förresten - Du gör ett jäkla bra jobb med tidningen! Jag jobbar med trycksaker och webproduktion på heltid dels som anställd, dels som egenföretagare så jag vet vad jag talar om. Ciklidbladet du producerar är helt i professionell tidningsklass. Imponerande!
Det är alltid skoj att höra att allt arbete som läggs ner uppskattas. Det är den positiva medlemsutvecklingen som vi haft de senaste åren som har möjliggjort utvecklingen av Ciklidbladet och ciklid.se. Jag ser också det ökande medlemsantalet som ett kvitto på att vi arbetar i rätt riktning.
T_K: Du verkar tro att ditt avhopp skulle på något sätt vara något slags bevis på att NCS sköter sig dåligt. Dock visar siffrorna något helt annat. NCS ligger ju i princip på samma nivå som sitt rekordår! Vad säger du om det? Tror du medlemmarna är missnöjda eftersom vi tangerar vårt rekord? Tvärtom visar det att NCS gör ett utmärkt jobb.
Jag får nog erkänna att jag är en av dessa ja sägare som sluter upp kring styrelsen. Men det beror inte på att jag tycker allt de gör är rätt utan att jag är för slö/har för lite tid för att dela med mig av det engagemang som de gör.
Innan jag kommer med vass kritik skulle jag ha ordentligt på fötterna. För mig innebär detta:
Vara medlem
Sätta in mig i föreningens stadgar
Engagera mig i föreningen så pass mycket att jag får en plats i styrelsen alternativt många känner till mig och har förtroende för mig.
Skänka min lediga tid alternativt något annat som tillför föreningen mervärde
Eftersom jag inte gjort detta (förutom att vara medlem)så känner jag inte att jag har rätt att ge skarp kritik utan enbart konstruktiva sådan.
T_K av dina inlägg förstår jag att du känner dig engagerad, härligt för det är sådana som föreningen behöver.
Varför inte bli medlem och försöka påverka inifrån?
Som jag har förstått så uppskattar du kvaliten på vår tidning och delar av siten och har verkligen tänkt till om hur du skulle vilja förändra.
Bara att man sätter sig ner och skriver inlägg samt formulerar sina tankar ger ett mervärde för oss alla.
Dock så tycker jag inte man skall döma om man själv inte vill skänka.
Om du tycker att en styrelsemedlem skall uppföra sig annorlunda kan du alltid försöka vinna vårt förtroende genom att bli medlem och föra föreningen framåt.
Man måste tänka på att vara väldigt försiktig i att kritisera personer som faktiskt offrar sin tid för vår skull och jag manar dig därför till att vara lite mer diplomatisk.
Detta innebär inte att din röst inte betyder något utan bara att jag tycker du skall vara lite mer ödmjuk och tydligare i din konstruktiva kritik.
T_K: Du verkar tro att ditt avhopp skulle på något sätt vara något slags bevis på att NCS sköter sig dåligt. Dock visar siffrorna något helt annat. NCS ligger ju i princip på samma nivå som sitt rekordår! Vad säger du om det? Tror du medlemmarna är missnöjda eftersom vi tangerar vårt rekord? Tvärtom visar det att NCS gör ett utmärkt jobb.
Det vore alltför förmätet av mig att tro mina göranden skulle vara några bevis på att föreningen sköter sig dåligt. Hur kom du till den slutsatsen?
Jag tycker dessutom inte att föreningen sköter sig dåligt, bara att forum, köp o sälj inte ska inhägnas av allt för mycket regler och föreskrifter. Dessutom tycker jag att gäster på NCS websida ska behandlas med respekt och artighet från styrelsens sida, även om gästerna bär sig lite märkligt åt ibland. Det är bästa sättet att skapa respekt för föreningen.
Kanske borde fdet finnas en paragraf till:
"Hur styrelsen ska uppföra sig gentemot medlemmar och besökande på websidan"
Nu säger jag emot mig själv då jag inte gillar för mycket paragrafer, men många inlägg från vissa i styrelse o forumsvärdar kunde vara utformade på ett bättre sätt.
Kanske lite självkritik kan vara befogad..?
Tråkig ton i den här tråden. Men jag tycker nog att det finns poänger i resonemangen både från "styrelse-anhängarna" och "kritikerna". Det hade dock varit bra om duellanterna läste inläggen som de ska svara på med lite större öppenhet och omsorg.
Jag är inte medlem i NCS just nu. Jag har dock varit medlem flera gånger. Första gången tror jag var omkring 1978 eller nåt sånt. Med jämna mellanrum blommar sådana här konflikter upp i intresseföreningar och det är så himla tråkigt. Det leder bara till att det skapas falanger och utbrytargrupper och i slutändan till att antalet medlemmar minskar. Samtidigt går kraften ur de som helhjärtat satsar sin själ på att få föreningen att fungera. De hoppar också av och slutar. Tidningen blir sämre. Färre nummer per år. Negativ spiral.
Så plötsligt tar det fart igen. Ny styrelse, nya eldsjälar. Mer intresse, fler medlemmar osv.
Detta har hänt ett antal gånger under åren. Det händer även i de flesta andra mindre intresseföreningar.
Varför?
Jag tror att det till stor del handlar om lyhördhet. Från alla håll. Lite avsaknad av ödmjukhet. Det som styrelsen beslutar kan ju egentligen bara medlemmar ha rätt att tycka något om. Men när medlemmar kritiserar styrelsens arbete måste detta tas som något positivt. Åtminstone så länge det är sakligt.
Likaså tycker jag att när icke-medlemmar (ska vi inte se dem som potentiella medlemmar?) försöker sig på att kritisera eller lägga fram synpunkter så bör även de respekteras. Jag håller med någon i tråden som kritiserade NCS för att vara en "klubb för inbördes beundran". Det är lite så emellanåt. Kanske inte illa ment eller ens så att ni i "klubben" tänker på det, men det finns en stark besser-wisser-mentalitet som vi, med lite distans och erfarenhet, fnissar åt, men som kanske skrämmer bort en del andra.
OK, ni som är mycket aktiva i NCS - ni gör ett mycket bra jobb! Tidningen har sällan varit bättre (jo jag läser den allt ibland) och hemsidan är på många sätt lysande. Dessutom tycker jag inte att företag ska kunna annonsera gratis på era sidor. Dock tycker jag att ni ska vara maximalt öppna för icke-medlemmar som okommersiellt vill delta i era nätaktiviteter (köp & sälj, posta bilder mm). Det är så ni får fler medlemmar på sikt.
Se inte på "användande icke-medlemmar" som snyltare. De är potentiella medlemmar och deras närvaro och aktivitetsgrad bidrar i stor utsträckning till att ni får annonsörer och att Forumet blir levande och intressant.
Dessutom tycker jag att gäster på NCS websida ska behandlas med respekt och artighet från styrelsens sida, även om gästerna bär sig lite märkligt åt ibland. Det är bästa sättet att skapa respekt för föreningen.
Kanske borde fdet finnas en paragraf till:
"Hur styrelsen ska uppföra sig gentemot medlemmar och besökande på websidan"
Nu säger jag emot mig själv då jag inte gillar för mycket paragrafer, men många inlägg från vissa i styrelse o forumsvärdar kunde vara utformade på ett bättre sätt.
Kanske lite självkritik kan vara befogad..?
Det såg jag inte som saklig kritik. Om du anser att jag som styrelsemedlem missköter mig så är nu välkommen och bli medlem i föreningen, rösta bort mig och göra det bättre själv!
Nu tackar jag för mig i denna diskussionen. Eftersom jag haft diskussioner tidigare med dig Tommy där vi haft avvikande åsikter vet jag att det inte är meningsfullt att fortsätta diskutera. Jag kommer som invald styrelsemedlem istället att fortsätta arbeta för medlemmarnas intressen så gott JAG förmår.
Är du så trångsynt att du tror att vi skapar regler för skojs skull så lever vi i skilda världar och det känns inte meningsfullt att fortsätta diskussionen.
Ha en bra sommar!
Det intressanta i hela denna tråden är att alla upprörda känslor och pajkastningar grundar sig i en diskussion om det nya köp&sälj-systemet som ingen annan än jag och Joakim ens har sett.
Jag är fullt övertygad om att alla kommer bli väldigt nöjda med funktionen och faktiskt har det tagits upp i flera inlägg att vi kommer inte att inskränka på några som helst funktioner som fanns i det gamla. Icke-medlemmar kommer att kunna annonsera MINST lika bra som tidigare och medlemmar och företag kommer att få lite extra grädde på moset.
Tycker ni inte att det kan vara idé att låta denna tråd vila tills vi har något att snacka om, dvs det nya köp&sälj?
Jag står fortfarande frågande till att tråden är öppen för inlägg. Den glider inte bara ifrån ämnet utan resulterar i massa skitsnack om styrelsen inför öppen ridå.
Dialog och konstruktiv kritik är alltid bra men jag trodde sånt strikt skulle ske via mail till styrelse och vid ciklidstämman numera. Tycker inte den här diskussionen hör hemma på forumet, om nu inte styrelsen ändå är intresserad av synpunkterna via tråden.
Stäng ! och moderera bort nya försök till diskussion om hur NCS sköts. Hänvisa istället till de kanaler som är avsedda för det.
Håller med Jarinen. Den här tråden har gjort sitt...
För övrigt så vill jag som medlem markera att jag står helt bakom nuvarande styrelse och deras strävan att förnya och utveckla både sajten såsom NCS. Saker tar tid när alla som är involverade utövar ideellt arbete och har både egna arbeten utanför samt familj att ge tid till också.
Visst...jag kan erkänna att jag inte alltid håller med om olika beslut...men det anser jag vara helt naturligt i en förening av den här storleken. Det som är viktigast här är hur man förmedlar sin ståndpunkt i en specifik fråga.
Nej...NCS styrelse gör ett så gott arbete de kan och jag har fullt förtroende.
Jag är nöjd med det jag har fått veta i den här tråden, även om jag gärna skulle forsätta att diskutera med vissa om demokratiska principer, pr-effekter, paragrafer hit och dit, hur styrelsen ser på föreningens huvuduppgift samt vad som har sagts och inte har sagts här. Men jag slutar här, finns intresse så har ni min e-post i min profil.
Du har missuppfattat mig helt, det var absolut inte riktat på något sätt mot dig.
Det var inte på något sätt menat att såra dig, tvärtom tycker jag du sköter
tidning och inlägg på webben föredömligt.
Jag avslutar också nu, tror jag har gjort min ståndpunkt klar.
Lycka till, killar.
EDIT: Christian T: Du uttrycker precis mina åsikter på ett sätt jag själv tydligen inte är mäktig till utan att reta gallfeber på folk, vilket absolut inte min mening. Instämmer fullständigt!
Ja, nya köp och sälj kommer med största sannolikhet att bli bra och efter att läst en himla många upprörda inlägg i denna tråd om att folk ville ha den gamla kvar tills den nya öppnats för att de vill sälja sina saker, så kommer det att bli en himla bra REA i början på den nya köp och sälj...
Även jag tycker att tråden bör stängas nu!!!!
Ut och njut i solen idag istället och för Er som inte är medlemmar ännu, ta en sväng inom posten på vägen hem:-)).
Kommentar