köp och sälj

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • April 2002
    • 9579

Nyss hemkommen har jag snabbt ögnat igenom tråden. Ett tydligt mönster verkar vara att icke medlemmar anser att styrelsen handlat fel genom att låsa "köp & sälj" och vice versa. Det får man tolka som att stängningen var ett riktigt beslut då NCS finnansieras genom medlemsavgifter och annonsintäkter, styrelsen uppgift är ju att verka för medlemmarnas intressen.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Barr
      Användare
      • May 2006
      • 20

Var det "demokratisk korrekt"? Förmodligen.

Var det smart? Det återstår att se.

Kommentar

• juristen

Ursprungligen postat av Barr
        Ett aktivt köp o sälj är en tillgång för alla, för vanliga akvarister som aldrig har skrivit ett enda inlägg i forumet, för stammisarna på ciklid, och sist och inte minst för nordiska ciklidsällskapet. Bättre reklam för ncs än den aktivaste annonsplatsen i sverige får man betala mycket för.
        Därför gäller det att snabbt ta tillvara den här tillgången vilket är bra för alla medlemmar eller
        inte.Intresset svalnar fort och för varje dag söker sig användare till andra platser och forum
        om de återvänder beror nog på hur länge vi skall vänta.
        Sen kan man undra vad som är största problemet missbruk av forum eller alla upprörda känslor
        i den här tråden?
        Alla som medverkat aktivt och göra den här sidan till vad den är idag har gjort ett fantastiskt
        bra arbete var nu rädda om det ni skapat. Över 100 inlägg är en bra indikation på att det här
        är något stort som berör&upprör många

Kommentar

• Gäst

Helt rätt! som medlem står man bakom den demokratiskt valda styrelsen.(som jag är nöjd med)

Är sedan väldigt förvånad över att en icke medlem ifrågasätter var intäkterna tar vägen?
          Borde nog vara en fundering från medlemmar!
          Men en enkel förklaring är ju ciklidbladet vars värde i alla fall jag uppskattar till 50-60kr x 4 summa 200-240kr +porto+hemsidan m,m,m fråga istället hur går det i hop!

köp och sälj är en förmån inte en tillgång annat än i sådana fall reklamsyfte.

Fortsätt det eminenta arbetet grabbar.

mvh Lennart

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

JAg tycker ni gjort rätt och det kommer säkert att föra forumet framåt.
            Personligen tycker jag det är fult skicka en kompis att annonsera företagsfisk.
            Än värre är det när ansvarig försvara det med dåliga svar.
            Nä ni tog rätt beslut och nu sikta vi framåt mot något som gynnar alla

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hej hopp igen

Först måste jag säga att det är rätt intressant om vi verkligen fick en del "köp och säljare" att registrera sig på forumet pga av stängningen. Om det är så: Håll ut, det kommer att bli jättebra när det nya drar igång!

Tiggare var en annan viariant jag har inte sett en enda tiggar annons någonsin..måste vara
              blind?
              OK, eftersom att jag skrev detta så får jag väl svara. Vi har bombats med annonser av typen "VILL HA FISKAR GRATIS", "VILL DU BLI AV MED DITT AKVARIUM, GE DET TILL MIG", RÖDZEBRA ÖNSKAS, PRIS: GRATIS. Detta är vad jag kallar tiggeri. Det har raderats ett stort gäng av dessa under en lång tid vilket har visat att det varit nödvändigt att bygga ett nytt köp och sälj (vissa verkar tro att man "startar" ett nytt, men så är det inte och det skulle vara väldigt dyrt att anlita någon).

På senare tid dök den obegripliga företagsproblematiken upp. Alla andra hade tidigare glatt gått med på tillsägelsen, men nu var det troligen ett gäng som bevakade och angav varandra samt slängde skit på den stackars moderatorn (FY SKÄMS PÅ ER VUXNA MÄNNISKOR!).

Planen är som sagt att BYGGA (dvs programera om ni inte fattat det än) en ny köp och sälj där detta funkar. Erfarenheten från forumet visar att "troll" (i det här fallet tiggare) försvinner med registrering och företagarna kan knappast vara så patetiska att de nyregistrerar sig om de blockas.

Förhoppningsvis var detta mitt sista inlägg i debatten.
              Senast redigerad av Ola Svensson; 11 May 2006, 00:45. Anledning: Stavar uselt som vanligt
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Barr
                Användare
                • May 2006
                • 20

Ursprungligen postat av Lennart 2
                Helt rätt! som medlem står man bakom den demokratiskt valda styrelsen.(som jag är nöjd med)
                Nej, det gör man inte. Man ska alltid ifrågasätta de som har makten. Ett kanske lite väl extremt för situationen, men ändå ett typexempel är tyskland efter förstavärldskriget. Hitler blev folkvald, var det då rätt att inte ifrågasätta hans ideér?
                Och håll nu inte på om att jag jämför ncs med hitler för guds skull...

Är sedan väldigt förvånad över att en icke medlem ifrågasätter var intäkterna tar vägen?
                Jag ifrågasätter inte, jag undrade eftersom pengafrågan tidigare kom upp iom annonssidan.

köp och sälj är en förmån inte en tillgång annat än i sådana fall reklamsyfte.
                Att ta en fri och öppen annonssida och göra den till en förmån för vissa grupper är att döda den. Inbilla er inte att den är så populär bara för att ciklid.se har så många duktiga ncs'are och flitiga forumskribenter, högmod går före fall. Som den är (var) så var den en stor tillgång till alla, båda betalande och "snyltande". Skulle ni låsa in guldgrisen bland "ägarna" (vilken inte kommer att hända som tur är) skulle den snart svälta ihjäl och varken vara en förmån för er betalande eller oss snyltande som bara vill köpa och sälja prylar. Jämför med zoopet.

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Nej, det gör man inte. Man ska alltid ifrågasätta de som har makten. Ett kanske lite väl extremt för situationen, men ändå ett typexempel är tyskland efter förstavärldskriget. Hitler blev folkvald, var det då rätt att inte ifrågasätta hans ideér?

Jag ifrågasätter inte, jag undrade eftersom pengafrågan tidigare kom upp iom annonssidan.

Att ta en fri och öppen annonssida och göra den till en förmån för vissa grupper är att döda den. Inbilla er inte att den är så populär bara för att ciklid.se har så många duktiga ncs'are och flitiga forumskribenter, högmod går före fall. Som den är (var) så var den en stor tillgång till alla, båda betalande och "snyltande". Skulle ni låsa in guldgrisen bland "ägarna" (vilken inte kommer att hända som tur är) skulle den snart svälta ihjäl och varken vara en förmån för er betalande eller oss snyltande som bara vill köpa och sälja prylar. Jämför med zoopet.
                  Kul at du tog upp min ide med att gora bissara jämforelser for att gora saker tydliga (det finns ingen ironi har, lovar). Det du missar är att det du är rädd för inte ska ske. Det ska fortsätta att vara öppet.

Förövrigt så fortsätter jag min fruktlösa kamp att få SKS att öppna sig på samma sätt http://killi.dk/sksforum/
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Barr

Hur många tror du har blivit NCS medlemmar bara för dom tyckte köp&sälj va så bra?
                    Du och några med dig verkar se allt ur ett ganska smalt perspektiv.
                    Köp&Sälj kallar du för "guldgrisen"(du kanske har gjort några klipp där)... jag har kollat där kanske 15-20gånger på 3år så för mig e det ingen guldgris och det finns nog många som mig, alla mina polare som sysslar med ciklider bla.
                    __________________________________________________ _____________________

Jag fattar inte hur man kan bli så upprörd över detta, inte för o vara taskig mot någon men så kul saker fanns det inte till salu så det känns som en förlust att den e nere och om dom som nu blir sura e dom som inte vill handla i akvariebutiker pga att dom tycker det är för dyrt... ja då tycker jag det är ännu mer rätt att köp&sälj e stängd lite till eftersom NCS hemsida borde inte vara ett underlag för minskade inntäkter för akvariebutikerna.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Barr
                      Användare
                      • May 2006
                      • 20

Jag är glad över att den även i fortsättningen skall vara öppen för alla. Jag hoppas bara att den stora massan och "engångs-annonsörer" inte skall avskräckas av att man måste registrera sig. Jag vet själv att jag av ren lathet har avstått från att skriva inlägg på intressanta forum som jag har hittat på internet bara för att man var tvungen att registrera sig, men förhoppningsvis är jag onaturligt lat
                      Och så är väl ambitionen lite högre om man har saker att sälja också...

God natt nu.

Kommentar

• Barr
                        Användare
                        • May 2006
                        • 20

Ursprungligen postat av deelay
                        Barr

Hur många tror du har blivit NCS medlemmar bara för dom tyckte köp&sälj va så bra?
                        Du och några med dig verkar se allt ur ett ganska smalt perspektiv.
                        Köp&Sälj kallar du för "guldgrisen"(du kanske har gjort några klipp där)... jag har kollat där kanske 15-20gånger på 3år så för mig e det ingen guldgris och det finns nog många som mig, alla mina polare som sysslar med ciklider bla.
                        __________________________________________________ _____________________

Jag fattar inte hur man kan bli så upprörd över detta, inte för o vara taskig mot någon men så kul saker fanns det inte till salu så det känns som en förlust att den e nere och om dom som nu blir sura e dom som inte vill handla i akvariebutiker pga att dom tycker det är för dyrt... ja då tycker jag det är ännu mer rätt att köp&sälj e stängd lite till eftersom NCS hemsida borde inte vara ett underlag för minskade inntäkter för akvariebutikerna.
                        Jahapp, en till då... Jag tror inte att någon blir medlem på ncs bara för att man gillar köp å sälj, däremot tror jag att ciklid.se får många nya besökare som kommer hit för annonsmarknaden. Jag tror även att ciklid.se är så välkänt mycket på grund av den utan jämförelse bästa annonssidan för akvarister. Dessa besökare tittar in lite i forumet, registrerar sig kanske och vips så sitter dom och diskuterar vem som har det snyggaste akariumet på forumet. Det är dessa som ofta registrerar sig på ncs.

Och säger du att det inte finns så roliga saker att köpa så borde du kanske titta in lite oftare än varannan månad

Kommentar

• Gäst

Självklart ska man stötta den styrelse man valt.är man missnöjd väljer man ny,enkelt, Tycker för övrigt att ditt exempel lämmnar otroligt mycket övrigt att önska! Tyskland och Hitler ja ja smaken är delad.

En enkel förklaring har du fått.

Lite märkligt den vision du pratar om skall inte ske så varför denna utläggning om något som inte är planerat?? Vems högmod? Om ingen brydde sig att bli medlem eller ta åt sig att ingå i en styrelse vem skulle då se till att sidan fanns? De icke betalande? Jag tycker fortfarande att sidan i sin helhet är en förmån ej tillgång som alla betalande som icke betalande kan använda och det är väl bra! Att det sen finns några bonustjänster för de som betalar borde ingen ha något att invända mot.men vad vet jag

mvh Lennart

Kommentar

• Barr
                            Användare
                            • May 2006
                            • 20

Ursprungligen postat av Lennart 2
                            Självklart ska man stötta den styrelse man valt.är man missnöjd väljer man ny,enkelt, Tycker för övrigt att ditt exempel lämmnar otroligt mycket övrigt att önska! Tyskland och Hitler ja ja smaken är delad.

En enkel förklaring har du fått.

Lite märkligt den vision du pratar om skall inte ske så varför denna utläggning om något som inte är planerat?? Vems högmod? Om ingen brydde sig att bli medlem eller ta åt sig att ingå i en styrelse vem skulle då se till att sidan fanns? De icke betalande? Jag tycker fortfarande att sidan i sin helhet är en förmån ej tillgång som alla betalande som icke betalande kan använda och det är väl bra! Att det sen finns några bonustjänster för de som betalar borde ingen ha något att invända mot.men vad vet jag

mvh Lennart
                            Suck... Ang. hitler-grejen så handlar det om grundläggande principer. Hur fan ska man få en bra styrelse om styrelsen bara omges av ett gäng ja-sägare? Alla är människor, bara för att dom är valda betyder det inte att dom gör allt rätt. Vad gör du om dom tar ett beslut som du tycker är dumt? Väntar till nästa år och röstar bort dom? Snacka om... ja, korkat. Alla behöver kritik, både konstruktiv och den mindre konstruktiva.

Som du kanske har märkt så har tråden varit ganska hätsk och inte precis hållt en fullt seriös debattnivå tråden genom. Därför har det blivit så att jag, och andra, har skrivit om saker som inte riktigt hör till den faktiska gällande situationen.

Allt som genererar besökare till ciklid.se är en tillgång för ciklid's användare och ncs. Jag gissar att du inte har pysslat med pr eller marknadsföring?

Hej då.

Kommentar

• Gäst

Suck... Ang. hitler-grejen så handlar det om grundläggande principer. Hur fan ska man få en bra styrelse om styrelsen bara omges av ett gäng ja-sägare? Alla är människor, bara för att dom är valda betyder det inte att dom gör allt rätt. Vad gör du om dom tar ett beslut som du tycker är dumt? Väntar till nästa år och röstar bort dom? Snacka om... ja, korkat. Alla behöver kritik, både konstruktiv och den mindre konstruktiva.

Som du kanske har märkt så har tråden varit ganska hätsk och inte precis hållt en fullt seriös debattnivå tråden genom. Därför har det blivit så att jag, och andra, har skrivit om saker som inte riktigt hör till den faktiska gällande situationen.

Allt som genererar besökare till ciklid.se är en tillgång för ciklid's användare och ncs. Jag gissar att du inte har pysslat med pr eller marknadsföring?

Hej då.
                              Ja sucka på, Drar man sådana paraleller så får man förvänta sig någon kommentar men det tror jag att var vitsen. Att vara nöjd med ett styre och vilja ha den kvar betyder naturligtvis inte att man inte har avvikande åsikter och givetvis skall ens åsikter beaktas och framföras. Att förutsätta att de som är ganska nöjda är Ja-sägare som inte törs ifrågasätta är...hm

Nej kanske inte pr och direkt marknadsföring men service och försäljning och ser vissa tjänster som en förmån och service till både användare och medlemmar och skulle dessa tjänster innbära att fler blir med i sällskapet så är det väl bra,det verkar i alla fall som vi är eniga på den punkten. Ja ja det löser sig med tiden och en majoritet kommer säkert att bli nöjda.

mvh Lennart

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

Marknadsföring kan ses på olika sätt. NCS får svårt att marknadsföra annonser i Ciklidbladet och banners på ciklid.se om andra företag annonserar gratis bland privatannonser. Eftersom annonsintäkterna är föreningsens näst största inkomstkälla efter medlemsavgifterna så ligger det i medlemmmarnas intresse att så inte sker.

Hur fan ska man få en bra styrelse om styrelsen bara omges av ett gäng ja-sägare?
                                Föreningens medlemmar röstar fram den styrelse som dom anser vara bäst lämpad för att arbeta med medlemmarnas intressen. Under arbetets gång lyssnar styrelsen givetvis på medlemmarnas åsikter som t ex vid årsmötet där alla medlemmar kan delta.
                                NCS har i dagsläget 1144 (faktiskt bara 7 st färre än vid motsvarande period rekordåret) och alla medlemmars åsikter är lika viktiga.I denna tråden är det ett 20-tal personer som diskuterar och det är bra att synpunkterna kommer fram, styrelsen kommer att ta med dom i diskussionerna. Men man får inte glömma bort att de nödvändigtvis inte behöver spegla majoriteten av medlemmarnas åsikter. Majoriteten av föreningens medlemmar är inte ens aktiva på ciklid.se.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...