Hej du zhapi vad menar du med smygföretagare?
köp och sälj
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Jag tycker det blivit lite hård och sur stämning här nu. Kan ni inte bara droppa denna debatten nu?
Ciklids annonsavdelning och hur den kommer att fungera står det om i ett antal inlägg i debatten av forumvärdar, så det behöver ni iaf inte debattera om eller bli upprörda över.
Vems "fel" det var att annonsavdelningen stängdes ner behöver ni inte alls diskutera, som jag sett och uppfattat det har det varit flera olika och oberoende källor som orsakat det. Inget att diskutera vem eller vad som gjorde fel, och ni som vet att ni gjorde fel behöver inte försvara er iheller.
de va mina 5öre i denna debatten.
Edit: ett förtydligande, mitt inlägg skulle komma före zaphis, men han skriver fortare än jag./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
ja iofs så har du rätt jonas
Men det vore kul o höra vad dom menar med smygföretagareKommentar
-
smygföretagare i min definition: Den som säljer fisk för att sälja som huvudmål, t.ex. de som köper in fisk för att sälja vidare, oavsett om de importerar , köper yngel eller på nå't vis bara är en mellandhand skulle jag kalla för smygföretagare. Smygföretagare eftersom de inte är registrerade som företag. Eller att t.ex. ett öretag har sin fisk i en lokal men en kompis annonserar ut dem istället och säljer dem. Pengarna går fortfarande ner i företagarens ficka.
Har man däremot en akvarielokal och odlar en del fisk, men inte i sån utsträckning att du på något vis tjänar på det (lokahyra/fiskmat/el/inköp av ny fisk till sig själv kostar mer än vad man får in) så är det en hobbyodlare.
Det är väl min skillnad på hobbyodlare och smygföretagare. Sen om den är vettig eller ej får andra avgöra.
och ännu en sak, jag håller med zaphi till 100%.Senast redigerad av Jonas E; 10 May 2006, 21:33./Jonas
-
Så jag som även har hemsida då måste då i dina ögon vara en smygföretagare, eller har jag fel?Kommentar
-
jag anser inte att bara för att man har en hemsida så måste man vara smygföretagare. Men har du odlingen och driver den för att sälja (ex.vis att någon köper in ett antal yngel från annat håll, drar upp dem och när e är 4-6cm säljer dem och gör vinst på det) så är du en smygföretagare.
Hobbyodlaren har den vuxna fisken, drar fram en del yngel på dem och kan i bästa fall få in vad de betalat för fodret som de gett ynglena. Oavsett om de har en hemsida eller ej./Jonas
-
Vi skall vara försiktig med definitioner. Jag kan väl dock ändå säga att det handlar om företagare som annonserar på köp & sälj eller gör reklam i forumet, antingen själva genom att utge sig för att vara privatperson eller genom tredje part. Det finns många olika varianter har vi fått lära oss nu...Kommentar
-
Jag vill inte hänga ut mail som är skrivan,men i den mailväxling jag har haft med ansvariga moderatorer.
Men det har de funnits svepskäl varför vissa fått annonsera trots att det framgår att det är företag.
Det räcker ju att fråga runt lite så märker man att det är många som är förbannade på hur köp och sälj skötts.
Den som visat mest kurage av dom jag mailat är Tony han har varit rak och ärlig inga svepskäl och han har insett problemet.
Som ett exempel en kille har odling där även ett företag har sin fisk killen får sälja sin fisk på köp och sälj.
Men jag som företagare för inte sälja min privata fisk som jag hade innan jag startade företag.
Vad är skillnaden??Kommentar
-
Håller med dig bmw
Tony o jag har haft en rak ordväxling om detta. o han har insett att jag inte har företag
Ja jag köper upp yngel för att ha själv o för att sälja vidare dom jag inte behöver
Sen föder jag upp en heldel själv
sidan har jag för att jag har ett brinnande iintresseKommentar
-
Ursprungligen postat av Jonas Ejag anser inte att bara för att man har en hemsida så måste man vara smygföretagare. Men har du odlingen och driver den för att sälja (ex.vis att någon köper in ett antal yngel från annat håll, drar upp dem och när e är 4-6cm säljer dem och gör vinst på det) så är du en smygföretagare.
Hobbyodlaren har den vuxna fisken, drar fram en del yngel på dem och kan i bästa fall få in vad de betalat för fodret som de gett ynglena. Oavsett om de har en hemsida eller ej.
En hobbyodlare vare sig han har lokal eller inte har ju mer utgifter än fodret,,beskattningen på el till exempel är högre än en som har ett företag.
Sen är det ju givetvis så med att odlar man fisk så blir man ju tvungen att sälja en del med,,och ibland kan det ju bli en himla massa fisk på en gång och då kan det givetvis betraktas som "butiksförsäljning" av annonsansvariga med full rätt.
Var ska gränserna sättas?
Svaren är nog lika många som frågorna, men lite sunt förnuft bör råda..
Vi får hoppas att ciklid.se inte får någon juridisk person på sig som går in och kollar annonsörernas privata fiskar med lokaler och hemsidor t.e.x.Kommentar
-
Bra att du säger det Lenny, för det är just dessa gränsfall som gjort att det måste stängas. De tydliga fallen har vi inga problem med. Som det varit på sistone har det varit alldelles för förvirrande för att kunna göra det rättvist. Att folk har mage att utnytta så som de gjort är häpnadsväckande.
*EDIT: Johnny, gränsen är lätt att sätta i teorin. Om en privatperson säljer som en butik men utger sig för att vara privatperson så är inte problemet att han annonserar här uan att han utför olaglig och oregistrerad verksamhet, vilket är ett problem för skatteverket och inte för NCS. Detta renderar ditt inlägg helt menigslöst, eftersom NCS i princip måste släppa fram dem som är privatpersoner, även om de omsätter mer än de bör.
Som du förstår är det dock inte så lätt att hålla reda på allt detta...Senast redigerad av Zaphi; 10 May 2006, 22:21.Kommentar
-
ja, detta är mina egna tankar om det hela, sen om folk tycker som jag eller inte är en annan femma./Jonas
-
Ursprungligen postat av BarrOkej, gjort är gjort och kommer aldrig tillbaka.
Det jag oroar mig för är att det skall bli mer komplicerat att lägga upp annonser och därmed att aktiviteten på köp å sälj kommer att sjunka. Och gör det för guds skull inte till en annonsplats endast för betalande medlemmar, INGEN tjänar på det. Ciklids köp å sälj måste ju ha varit sveriges största privata annonsplats för akvarietillbehör, och jag ser gärna att det förblir så.
Hur hade ni tänkt förhindra att annonsörer på den nya sidan nu skapar massa nya användare när dom blir "bannade"? E-postadresser är ju inga problem att skaffa nya och ip-adressen är lätt att manipulera om man vet hur.
Om man tänker efter så är er enda möjlighet att spärra folk genom de uppgifter de skriver in vid registreringen, så varför inte bara behålla det gamla smidiga systemet, låta annonsörerna skriva in de intressanta uppgifterna i samband med skapandet av annonsen och spärra dom där? Fuskar de då kan de ju lika gärna fuska vid registreringen.
Hade det inte varit enklare att behålla den gamla köp å sälj, lägga upp en "rapportera annonsen"-knapp och låta en bunt eldsjälar här få ansvar att plocka bort dom?
Bra att du säger det Lenny, för det är just dessa gränsfall som gjort att det måste stängas. De tydliga fallen har vi inga problem med. Som det varit på sistone har det varit alldelles för förvirrande för att kunna göra det rättvist. Att folk har mage att utnytta så som de gjort är häpnadsväckande.
Jag förstår inte riktigt vad man vinner på att göra en helt ny annonssida. Är det något jag har missat?Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiBra att du säger det Lenny, för det är just dessa gränsfall som gjort att det måste stängas. De tydliga fallen har vi inga problem med. Som det varit på sistone har det varit alldelles för förvirrande för att kunna göra det rättvist. Att folk har mage att utnytta så som de gjort är häpnadsväckande.
*EDIT: Johnny, gränsen är lätt att sätta i teorin. Om en privatperson säljer som en butik men utger sig för att vara privatperson så är inte problemet att han annonserar här uan att han utför olaglig och oregistrerad verksamhet, vilket är ett problem för skatteverket och inte för NCS. Detta renderar ditt inlägg helt menigslöst, eftersom NCS i princip måste släppa fram dem som är privatpersoner, även om de omsätter mer än de bör.
Som du förstår är det dock inte så lätt att hålla reda på allt detta...
Inlägget helt meningslöst, håller jag nog inte med om,,
Det handlade om hur annonsavdelningen ska sära på firrarna som säljs i parti, inte skattemyndigheten!!!
Visst Zaphi, det finns en hel del och hålla reda på samt mycket som användare här på forumet och annonsörer inte har en susning om,,och då är det bra att det kommer fram så slipper man dessa diskussioner och kan ha tiden till annat.
Ser upp till Er Moderatorer som gör dett ideelt coh vissa är dessutom kunniga i det dom gör.
Hoppas och tror att Jocke gör en bra köp och sälj sida.Senast redigerad av Johnny_1; 10 May 2006, 22:39.Kommentar
-
Ursprungligen postat av BarrJag förstår inte riktigt vad man vinner på att göra en helt ny annonssida. Är det något jag har missat?Senast redigerad av Tony; 10 May 2006, 22:45.Tony EnglundKommentar
Kommentar