köp och sälj

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_K
    Användare
    • September 2005
    • 147

OM FÖRENINGENS GRUNDTANKE (som ofta glöms bort, inte minst av styrelsen)
    § 2 Föreningens ändamål: Föreningen har till ändamål att:
    främja intresset för ciklider inom akvariehobbyn i de nordiska länderna

Det finns två avdelningar som drar folk till ciklid.se. Det är forumet - som tyvärr till stor del har blivit mycket "klubben för inbördes beundran" och därför känns mindre attraktivt (i alla fall för mig) och avdelningen Köp o Sälj.

Mindre attraktivt är också det gamla artikelarkivet som är otroligt ojämnt i kvalitet samt utan bilder. Artbeskrivningarna - tja, det är ju en bit kvar om säger så...

Ett svårjobbat Köp o Sälj med en massa krav på registrering och krångel kommer att rendera i ett färre antal annonser. Vilket i sin tur kommer att göra att sidans besökarantal minskar - vilket i sin tur kommer att göra det mindre attraktivt att bannerannonsera - vilket i sin tur kommer att göra att besökarantalet ytterligare kommer att minska osv... osv...

Allt detta motverkar den viktigaste paragrafen i föreningen, nämligen att sprida intresset för akvarier och ciklider!!! Alla små regelparagrafer är man i styrelsen snabba att peka på - men det verkar som om föreningens grundtanke ofta glöms bort i paragraf-raseriet.

Sorgligt, då sidan var fantastisk när jag hittade den för 6 år sedan. Öppet forum med många fler och även lite udda användare (nu är det samma gamla vanliga alltid). Är det nu någon ny frisk fläkt med åsikter som avviker från styrelsens blir han/hon inte gammal på forumet och därför inte heller medlem i NCS. Själv hoppade jag av inför 2006 därför att jag inte sympatiserar med hur föreningen sköts.

Den här tråden visar med all tydlighet hur viktigt det är med avdelningen Köp-o-Sälj. Många nya användare som aldrig syns till visar sig. Jättekul. Men tyvärr plattas de snabbt till - precis som jag skriver ovan. Jag tycker att ett fritt Köp-o-Sälj är mycket viktigt, just för att uppfylla NCS absolut viktigaste paragraf. Modereringsarbetet borde därför vara ett kärt besvär och inte en belastning.

Så snälla styrelse - gör nu rätt, krångla inte till nya Köp-o-Sälj med en massa regler och paragrafer!

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Ursprungligen postat av Barr
      fråga 1. Hur spenderar ni de dryga 250.000 om året som ni får in i medlemsavgifter?
      Errr... Har du hört talas om Ciklidbladet, förmodligen världens bästa ciklidtidning för hobbyister? Eller nej, det har du väl inte eftersom du inte är medlem i NCS! Tror du det är gratis att trycka en sådan tidning? Du måste seriöst skoja när du skriver en sådan fråga i forumet? Du vet mycket väl att om du mailar NCS kassör så kan du självklart ta del av resultat- och balansrapport från 2005. Vad förväntade du dig för svar, en fullständig ekonomisk redovisning på forumet?

Tonys svar är annars så träffsäkert så det finns inte:
      "Snålt enligt min definition är att som icke-medlem använda sig av en förträfflig websida som ciklid.se som till allra största delen finansieras av de som valt att vara medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet." -Tony
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• T_K
        Användare
        • September 2005
        • 147

Ursprungligen postat av Zaphi
        Tonys svar är annars så träffsäkert så det finns inte:
        "Snålt enligt min definition är att som icke-medlem använda sig av en förträfflig websida som ciklid.se som till allra största delen finansieras av de som valt att vara medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet." -Tony
        Hehe... jag fick beviset på en gång! Här har vi en forumsvärd och en styrelsemedlem (Tony) som TOTALT har glömt bort föreningens viktigaste paragraf!

Kommentar

• Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

Jo TK, visst kan vi släppa annonseringen helt fri för både privatpersoner och företag, det har vi diskuterat. Det skulle generera många besökare på ciklid.se men vi skulle troligtvis också förlora alla annonsörer som idag betalar för sin annonsering eftersom då skulle kunna annonsera gratis. Då skulle vi antingen få höja medlemsaviften eller minska på kostnaderna genom t ex färre sidor i Ciklidbladet.
          Jag är inte lika övertygad som du att det är rätt väg att gå, vi valde den vägen som vi anser är rätt. Jag är övertygad om att några veckor utan "köp & sälj" snart kommer att vara glömt när ett nytt bättre, mer funktionellt och flexibelt system är igång. Mycket av de funktioner som införs har efterfrågats av medlemmar och sponsorer.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• T_K
            Användare
            • September 2005
            • 147

Dessutom ett strålande exempel på hur man från "de ledandes" sida plattar till ytterligare en stackare med åsikter avvikande från styrelsens.

EDIT: Hoppsan där hann du emellan Micke. Syftar på inläggen ovanför ditt.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ursprungligen postat av T_K
              Öppet forum med många fler och även lite udda användare (nu är det samma gamla vanliga alltid)... ...Själv hoppade jag av inför 2006 därför att jag inte sympatiserar med hur föreningen sköts.
              Självklart skall betalande medlemmar har fördelar mot andra som besöker sajten. Om alla fick lika stora befogenheter skulle ju många inte betala medlemsavgiften alls. Detta är en självklarhet och så fungerar det överallt.

Det är du som glömt paragrafen! Att du hoppade av är ju helt upp till dig, då främjar du ju verkligen inte NCS grundtes som du talar om, eller hur. För det är ju inte så lätt att främja den på egen hand, utan en förening.

Den här tråden visar med all tydlighet hur viktigt det är med avdelningen Köp-o-Sälj.
              Det är precis som när Steven Gerrard meddelade att han skulle gå till Chelsea. Supportrarna blev så jädra besvikna att de flippade och vände sig mot honom totalt. De brände hans tröja och spottade honom i ansiktet. Ingen annan spelare skulle skapa sådana reaktioner i laget. Sen när Gerrard kom tillbaka köpte de en ny tröja och älskade honom igen!

Detta visar bara en sak, att alla som klagar som mest i denna tråd älskar köp & sälj, de älskar ciklid.se och framförallt älskar de NCS, föreningen som gjort allt detta möjligt.

haha! Det var väl en bra metafor?
              Senast redigerad av Zaphi; 11 May 2006, 09:39.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

Micke:

Kul att höra att diskussionen ändå har förekommit. Och jag förstår mer än väl dilemmat. Jakten på annonsörernas pengar går stick i stäv med förenings huvudsyfte som nämnt ovan. Men tror du inte att bannerannonseringen ändå kommer att leva kvar?

Förresten - Du gör ett jäkla bra jobb med tidningen! Jag jobbar med trycksaker och webproduktion på heltid dels som anställd, dels som egenföretagare så jag vet vad jag talar om. Ciklidbladet du producerar är helt i professionell tidningsklass. Imponerande!

Kommentar

• T_K
                  Användare
                  • September 2005
                  • 147

haha! Det var väl en bra metafor?
                  Hmm... ursäkta men jag fattar ingenting av detta.

Kommentar

• T_K
                    Användare
                    • September 2005
                    • 147

Det är du som glömt paragrafen! Att du hoppade av är ju helt upp till dig, då främjar du ju verkligen inte NCS grundtes som du talar om, eller hur. För det är ju inte så lätt att främja den på egen hand, utan en förening.
                    Jag har inte glömt någon paragraf, det är jag som precis påminnt om den. Att jag hoppade av NCS har inte med den att göra.

Kommentar

• pny
                      Användare
                      • April 2002
                      • 210

Tarvligt...

Barr & T_K, jag tycker det är fruktansvärt att ni båda, som faktiskt inte är medlemmar i NCS, kommer här och kritiserar... Ni är bara här och snyltar på vår gratistjänst och kan knappast kräva något alls! En medlem - En röst... All heder åt styrelsen som gör ett jättebra jobb!
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Hehe... jag fick beviset på en gång! Här har vi en forumsvärd och en styrelsemedlem (Tony) som TOTALT har glömt bort föreningens viktigaste paragraf!
                        Du får hemskt gärna utveckla det där lite. På vilket sätt tycker du jag har fel? Vilken paragraf menar du? Tycker du istället att det vore bättre att inte ha några medlemmar i föreningen?
                        Tony Englund

Kommentar

• T_K
                          Användare
                          • September 2005
                          • 147

PNY - När jag var liten ville jag och grannkillarna också ha vår pojkklubb för oss själva. Nu på senare tid så har jag lärt mig att tillgodogöra mig konstruktiv kritik från andra.

Kommentar

• pny
                            Användare
                            • April 2002
                            • 210

PNY - När jag var liten ville jag och grannkillarna också ha vår pojkklubb för oss själva. Nu på senare tid så har jag lärt mig att tillgodogöra mig konstruktiv kritik från andra.
                            Återgå då till din pojkklubb och ta den här diskussionen upp från sandlådenivån!

Som användare av en gratistjänst har man inte så mycket att kräva...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

Kommentar

• T_K
                              Användare
                              • September 2005
                              • 147

Tony:
                              Ja, det gör jag så gärna. Du skrev:

"Snålt enligt min definition är att som icke-medlem använda sig av en förträfflig websida som ciklid.se som till allra största delen finansieras av de som valt att vara medlemmar i Nordiska Ciklidsällskapet."

Det måste ju vara föreningens huvudsyfte att FÅ FLER ATT HITTA NCS och använda sig av forumet. Använder man sig av forumet så ska man inte bli anklagad för att snylta och vara snål. Eller ska forumet bara vara tillgängligt för betalande medlemmar? I så fall så motarbetas NCS huvudsyfte paragraf 2.

Kommentar

• T_K
                                Användare
                                • September 2005
                                • 147

PNY - när du anklagar folk för att snylta så får du räkna med vassa svar.

Kommentar

Arbetssätt...