köp och sälj

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • juristen

Det som förvånar mig mest i den här tråden är att ingen i styrelsen eller medlem i föreningen.
    Medger att det var ett taktiskt feldrag och stänga ner köp&sälj.
    Jag tror att den här delen för länge sedan förlorat huvuddelen av alla sina regelbundna besökare
    så frågan är om det behövs något nytt forum, och kommer det så blir det mitt i lågsäsongen.
    Några icke medlemmar verkar insatta i värdet av ett välbesökt forum, det är en guldkalv som
    slaktats. Lika mycket tycker jag den här tråden utgör exempel på dålig PR här har vi en sida av
    "ryggdunkare och stammisar" som är nöjda och glada och på andra sidan alla icke medlemmar som jag tycker har bra synpunkter men som snabbt trycks ner i skorna.
    Det blir en dålig stämning och en bitvis låg nivå på argumenten " VET HUT" mentalitet.
    Man brukar prata om ciklidtokiga som fisknördar och det är vi nog allihop som håller den här
    tråden levande.

Kommentar

• Cutekid
      Användare
      • January 2003
      • 3368

Men läs varför köp och sälj ligger nere för tillfället:

"2006-04-24
      Köp & Sälj stängt tills ny avdelning är klar. Beräknat sistadatum 30 juni.

Valet att stänga beror bland annat på annonsörer som inte kan följa befintliga regler om företagsannonsering.

Mer information om innehåll i nya Köp & sälj finns här"

Det kommer ju ett nytt och bättre köp och sälj så varför sitta och älta fortfarande?? Det kommer ju inte stängas ner för gott.

Mvh
      Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Alltså.

Jag hoppas verkligen att vare sig Barr eller juristen riktar sig till mig i sina inlägg. Då har ni enten inte läst det eller inte förstått det.

Utan att rikta mig specifikt till er bägge, så vill jag förtydliga en sak som verkar svår att förstå. NCS är en ideell förening, vars grundsyfte (liksom alla ideella föreningar) är att man ska ha skoj kring något och kunna utbyta erfarenheter om det. Det är den absoluta grunden för NCS existens.

För att detta ska kunna ske, behöver ett gäng folk jobba för det. Det folket gör det av intresse, för att sprida hobbyn, för att göra något för andra, för att det är skoj och/eller för att de kan. Säkert finns fler syften och i olika kombinationer, men det var några exempel. En sak är helt säker - de gör det i vilket fall inte för pengar. Visst, det finns stadgar som statuerar ditten och datten, men utan folk som arbetar för det så händer ingenting.

Det är inte helt enkelt att få fram sådana eldsjälar som pallar göra detta arbete. Att då i relativt skarpa ordalag kritisera dessa personer för att de gör något, eller väljer att göra något, tycker jag faktiskt är trist. Vi har en förening med många medlemmar, en snajdig tidning, ett forum där många duktiga diskuterar och också hjälper nybörjare in på banan. Allt detta är framtaget ideellt. Av intresse.

Jag menar, hur svårt kan det vara att sätta sig in i aktiva människors sits? Läs era egna inlägg som om ni själva satt och jobbade gratis med detta. Vill ni då jobba mer med det? Eller blir ni lack? Om t ex Joakim tappar sugen, tror ni att nya Köp & Sälj blir klar snabbare? Det är rätt stor skillnad att skriva att "styrelsen gjorde fel som stängde gamla Köp & Sälj" eller att skriva "jag tycker det är trist att den stängdes, men gillar läget". Det förstnämnda uppfattar jag som gnäll, det andra som en synpunkt att lära sig av.

Jag ifrågasätter alls inte att Köp & Sälj har en viktig funktion. Det lockar folk till siten och till föreningen. Om den gamla tog för mycket kraft i anspråk av våra eldsjälar, så räcker det för mig som motivering för att stänga den. Styrelsen har i ett flertal inlägg förklarat att så är fallet - litar ni inte på styrelsen? Att detta argument räcker för mig handlar just om att det är lätt att tappa sugen. Då "riskerar" NCS att tappa en eller flera aktiva personer - och blir sämre.

Utöver detta så riskerar föreningen att tappa sponsorpengar på annonser, då företagare under "falsk flagg" annonserade gratis. Vilket naturligtvis retar upp företagare som betalar för annonser. Idéer kring vad en förening ska göra, bör göra och kan göra finns det gott om - folk som orkar ta tag i det finns det ont om. Det är sanslöst viktigt att skilja på intressena i en ideell förening, i ett företag eller i offentlig ekonomi. Vitt skilda saker som är till för att uppnå vitt skilda saker.

Grunden är, återigen, att många människor arbetar alldeles gratis för att få detta att funka. Dem ska vi värna om. Jag är personligen rätt impad över att "gratis arbetskraft" kan få till det som just NCS.

Nå. En sista fråga: hur har du som läser detta själv bidragit till att hobbyn sprids? Vilka nybörjare eller experter har du hjälpt idag? Vad har du delat med dig av? Det är, enligt mig, EXAKT det som ideellt arbete handlar om.

Hilsen,

P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 May 2006, 21:16.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• andis
          Användare
          • September 2005
          • 20

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Alltså.

Jag hoppas verkligen att vare sig Barr eller juristen riktar sig till mig i sina inlägg. Då har ni enten inte läst det eller inte förstått det.

Utan att rikta mig specifikt till er bägge, så vill jag förtydliga en sak som verkar svår att förstå. NCS är en ideell förening, vars grundsyfte (liksom alla ideella föreningar) är att man ska ha skoj kring något och kunna utbyta erfarenheter om det. Det är den absoluta grunden för NCS existens.

För att detta ska kunna ske, behöver ett gäng folk jobba för det. Det folket gör det av intresse, för att sprida hobbyn, för att göra något för andra, för att det är skoj och/eller för att de kan. Säkert finns fler syften och i olika kombinationer, men det var några exempel. En sak är helt säker - de gör det i vilket fall inte för pengar. Visst, det finns stadgar som statuerar ditten och datten, men utan folk som arbetar för det så händer ingenting.

Det är inte helt enkelt att få fram sådana eldsjälar som pallar göra detta arbete. Att då i relativt skarpa ordalag kritisera dessa personer för att de gör något, eller väljer att göra något, tycker jag faktiskt är trist. Vi har en förening med många medlemmar, en snajdig tidning, ett forum där många duktiga diskuterar och också hjälper nybörjare in på banan. Allt detta är framtaget ideellt. Av intresse.

Jag menar, hur svårt kan det vara att sätta sig in i aktiva människors sits? Läs era egna inlägg som om ni själva satt och jobbade gratis med detta. Vill ni då jobba mer med det? Eller blir ni lack? Om t ex Joakim tappar sugen, tror ni att nya Köp & Sälj blir klar snabbare? Det är rätt stor skillnad att skriva att "styrelsen gjorde fel som stängde gamla Köp & Sälj" eller att skriva "jag tycker det är trist att den stängdes, men gillar läget". Det förstnämnda uppfattar jag som gnäll, det andra som en synpunkt att lära sig av.

Jag ifrågasätter alls inte att Köp & Sälj har en viktig funktion. Det lockar folk till siten och till föreningen. Om den gamla tog för mycket kraft i anspråk av våra eldsjälar, så räcker det för mig som motivering för att stänga den. Styrelsen har i ett flertal inlägg förklarat att så är fallet - litar ni inte på styrelsen? Att detta argument räcker för mig handlar just om att det är lätt att tappa sugen. Då "riskerar" NCS att tappa en eller flera aktiva personer - och blir sämre.

Utöver detta så riskerar föreningen att tappa sponsorpengar på annonser, då företagare under "falsk flagg" annonserade gratis. Vilket naturligtvis retar upp företagare som betalar för annonser. Idéer kring vad en förening ska göra, bör göra och kan göra finns det gott om - folk som orkar ta tag i det finns det ont om. Det är sanslöst viktigt att skilja på intressena i en ideell förening, i ett företag eller i offentlig ekonomi. Vitt skilda saker som är till för att uppnå vitt skilda saker.

Grunden är, återigen, att många människor arbetar alldeles gratis för att få detta att funka. Dem ska vi värna om. Jag är personligen rätt impad över att "gratis arbetskraft" kan få till det som just NCS.

Nå. En sista fråga: hur har du som läser detta själv bidragit till att hobbyn sprids? Vilka nybörjare eller experter har du hjälpt idag? Vad har du delat med dig av? Det är, enligt mig, EXAKT det som ideellt arbete handlar om.

Hilsen,

P
          Detta var det bästa inlägget i detta forum.
          "Man ska lära av andras misstag,
          för man hinner inte göra alla själv"

Kommentar

• T_K
            Användare
            • September 2005
            • 147

Det är väl inte så mycket Köp o Sälj det handlar om längre, snarare att som ickemedlem så är ens åsikter inte vatten värda, medan man som styrelsemedlem är "untouchable" eftersom man lägger ner en viss tid på föreningsarbetet. Det är hierarki dragen till spets.

Jag tror inte det finns en styrelse i världen som inte är utsatt för någon form av kritik eller synpunkter från engagerade människor. Varför ska det vara annorlunda i NCS?
            Senast redigerad av T_K; 25 May 2006, 19:14.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det är inte annorlunda T K...du kan ju kritisera här inför öppen ridå och jag undrar egentligen vad syftet är med det? Nu verkar det mer som en personlig vendetta...

Styrelsen tar givetvis med sig idéer och eventuell kritik från icke betalande NCS-medlemmar om de anser det värt att notera. Men du måste väl förstå att en betalande medlems röst gäller mer än en icke betalande? Det säger sig ju självt...

Ogillar starkt din jämförelse med hierarki. Du har kunnat logga in här och använda tjänsten som ciklid.se ger tillsammans med sitt forum utan att det kostar dig ett öre. Ändå sitter du framför datorn och bara beklagar dig...attackerar folk som jobbar gratis för att du ska kunna läsa om det som intresserar dig...för att du ska kunna diskutera ditt intresse med andra och få tips m m. Det är bra jäkla fräckt att sedan sitta och tracka ned på de som lägger ned stor del av sin fritid för att du ska kunna jäsa framför datorn och inte betala ett öre för det du kan få från föreningen NCS och sajten ciklid.se...

Jag skulle vilja säga att det här är värsta snyltarversionen som finns....får en "middag" serverad gratis och sedan är fräck nog att klaga på att det är för lite på tallriken. Det är sanslöst...

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Det är inte annorlunda T K...du kan ju kritisera här inför öppen ridå och jag undrar egentligen vad syftet är med det? Nu verkar det mer som en personlig vendetta...

Styrelsen tar givetvis med sig idéer och eventuell kritik från icke betalande NCS-medlemmar om de anser det värt att notera. Men du måste väl förstå att en betalande medlems röst gäller mer än en icke betalande? Det säger sig ju självt...

Ogillar starkt din jämförelse med hierarki. Du har kunnat logga in här och använda tjänsten som ciklid.se ger tillsammans med sitt forum utan att det kostar dig ett öre. Ändå sitter du framför datorn och bara beklagar dig...attackerar folk som jobbar gratis för att du ska kunna läsa om det som intresserar dig...för att du ska kunna diskutera ditt intresse med andra och få tips m m. Det är bra jäkla fräckt att sedan sitta och tracka ned på de som lägger ned stor del av sin fritid för att du ska kunna jäsa framför datorn och inte betala ett öre för det du kan få från föreningen NCS och sajten ciklid.se...

Jag skulle vilja säga att det här är värsta snyltarversionen som finns....får en "middag" serverad gratis och sedan är fräck nog att klaga på att det är för lite på tallriken. Det är sanslöst...
                Håller med dig! Måste vara något annat som ligger bakom att nån är så bitter.

Mvh Jari

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3615

Ursprungligen postat av T_K
                  Jag tror inte det finns en styrelse i världen som inte är utsatt för någon form av kritik eller synpunkter från engagerade människor. Varför ska det vara annorlunda i NCS?
                  Aha, du skriver alltså på liknande sätt runtom hela världen?
                  Mvh Alex

Kommentar

• Fr BuBu
                    Användare
                    • March 2004
                    • 126

Det klokaste inlägget kom från Patrik i Malmö som kunde hålla sig till en saklig och förklarande nivå, som är trevligt att läsa. Personliga påhopp av olika slag är verkligen dålig stil på ett forum och gagnar ingen utan sprider bara en väldigt obehaglig känsla och DET mina herrar tror i alla fall jag, ger föreningen en mycket sämre PR än vad det gjorde att stänga ned Köp & Sälj. Hurvida det var rätt eller fel? Tja det kan vi älta om till domedag...nu är det gjort och en ny är på gång, alla har fått säga sitt och mycket mer därtill så varför kan man nu inte låta stridsyxan ligga nedgrävd, i alla fall i detta ämne?
                    Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

Kommentar

• T_K
                      Användare
                      • September 2005
                      • 147

Konstigt att det alltid är samma människor, ofta med Jarinen i spetsen, som kommer med dessa märkliga svar... Har NCS ett öppet forum så får man förvänta sig synpunkter. Vill man inte ha det så stäng ner det o gör till en "members club" så kan ni sitta och berömma varandra hej vilt utan inblandling. Och Jarinen - jag inte bitter Precis som en viss speedwaystjärna har jag fått skit förut... jag är inte bitter, jag är inte bitter... osv... hehe

Kul att ni bara orkar reta upp er så till den milda grad på sånt som är självklarheter för de flesta människor.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Har NCS ett öppet forum så får man förvänta sig synpunkter. Vill man inte ha det så stäng ner det o gör till en "members club" så kan ni sitta och berömma varandra hej vilt utan inblandling.

Kul att ni bara orkar reta upp er så till den milda grad på sånt som är självklarheter för de flesta människor.
                        Ett forum som har en url som www.ciklid.se borde innehålla diskussioner om sånt som typ berör url'n. Tog en koll på skoj om vad du diskuterat tidigare o det va 50% gnäll om olika saker som inte har nått med fiskar att göra alls så jag tror du tycker det e skitkul att vissa lackar på dig o tjafsar me dig...
                        Angående självklarheter, så fort det kommer 3 pers o gnäller om nått så ska en styrelse lyssna o tillgodose deras behov? känns inte självklart alls oavsett om det är medlemmar eller inte, funkar inte riktig så i verkliga livet för det skulle alldrig funka.
                        Det pratas om demokrati o öppenhet men i en demokrati så ska minst 50% vara för och inte 5% om det ska gå igenom.
                        Men som sagt så tror jag inte att alla som tjafsar för dom inte får sin vilja igenom alltid verkligen bryr sig utan tycket mest det e skoj me lite tjafs o irritation.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3615

T_K = Team kill, precis vad han sysslar med sina ciklidkollegor.
                          Mvh Alex

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Konstigt att det alltid är samma människor, ofta med Jarinen i spetsen, som kommer med dessa märkliga svar... Har NCS ett öppet forum så får man förvänta sig synpunkter. Vill man inte ha det så stäng ner det o gör till en "members club" så kan ni sitta och berömma varandra hej vilt utan inblandling.
                            T_K : Jag tycker bara det ser så illa ut att älta hur NCS sköts här på forumet. Det liksom ger inget, möjligen att duktiga människor lägger ner sitt arbete men det gagnar ju inte föreningen i stort. Om man har konstruktiva avsikter och anser att allt inte står rätt till, så måste man ju engagera sig via de kanaler som ger nån verkan. Man kan ju börja med att bli medlem eftersom i en förening så är det medlemmarna som bestämmer föreningens utveckling i det långa loppet. Sen om man ska opponera beslut som tas av styrelsen så är det ju bättre att föra en konstruktiv dialog med styrelsemedlemmar via mail och närvara vid ciklidstämmor. Att föra en kampanj på forumet blir aldrig bra, riskerar bara bli massa onödig pajkastning och allmänt irriterat.

Det faktum att den här tråden fortfarande är öppen vittnar ju om en otrolig öppenhet med tanke på vad såna här tjafstrådar resulterade i för nåt år sedan.

Jag kan verkligen inte förstå varför mina svar skulle vara ”märkliga” , möjligen onödigt kortfattade ibland. Märkliga i den meningen att de skiljer sig från dina åsikter i ämnet med c:a 100%.

Mvh Jari
                            Senast redigerad av jarinen; 25 May 2006, 22:55.

Kommentar

• Lutt
                              Användare
                              • October 2005
                              • 1919

mycket lipande nu....det blir nog bra ska ni se annars finns ju blocket mm...

det var tråkigt att dom la ner köp&sälj tillfälligt men ja tycker det är bra att det kommer en ny version å det gör inget om det tar lite tid bättre att göra det bra än att det blir halvbra....

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

T K...vänta nu...pratar du om dig själv? För det är väl precis din reaktion över något som tydligen är uppenbart för merparten här?

Om det vore så att du hade stöd för ditt gnäll och för din attack på styrelsemedlemmar och andra medlemmar så kanske de skulle visa sig...annars ser det faktiskt mest ut som att någon trampat dig på tårna och du ska ge igen å det kraftigaste. Jag tycker det enbart ser riktigt löjligt ut och faktiskt riktigt oseriöst.

Nu när du verkar så insatt i hur det fungerar i föreningsvärlden eller företagsvärlden...hur kommer det sig att du fortfarande inte har förstått vilka kanaler man måste utnyttja för att få fram sin sak? Att gå ut och käbbla på ett forum som ciklid.se lär ju knappast ge dig många poäng hos andra medlemmar eller hos styrelsen som gör att de lyssnar mer på dig...jag tycker det är oerhört konstigt att du anser dig veta hur världen fungerar, men att du inte ens funderar på att använda dina kunskaper som ingen annan har här.
                                Senast redigerad av StefanL; 26 May 2006, 01:38.

Kommentar

Arbetssätt...