Jag är också nyfiken cutekid. Det måste ju finnas nån länk till eller namn så man åtminstone kan leta upp en själv
Nytt ljus, behöver förslag
Kollaps
X
-
-
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoDeelay,
visst påverkar det ljusmängden vilken höjd man hänger ljuset ovanför karet, men flimmereffekten kommer knappast fram bättre med lysrör pga höjden över karet. Med MH går det att få till fint flimmer även om de hänger 50 cm ovanför, vilket rekommenderas pga luftcirkulationen runt lampan. MH blir verkligen glödheta, klart värre än kvicksilverlampor tom.Senast redigerad av deelay; 29 April 2006, 22:28.Kommentar
-
Hej o hå , nu gick mitt nya bredband äntligen igång och oj vad det har skrivits här
Ursprungligen postat av Kalle-MajaDitt problem borde vara avdunstningen; 180 x 60 med fläsk mot ytan och cirkulation på det. Har du gummitapeter?
Jag pratade med en kille som hade en annons ute på MH armatur på 150W men han tyckte att jag skulle köpa två 75W istället för att få spridning på ljuset i hela akvariet. Tyvärr fanns det inga snygga 75W sa han...
Just nu kör jag med en halogen spott och har fått det fina flimret på botten det är grymt snyggt nu på kvällen. Väldigt sugen på MH Men jag skall kolla in T5 också..
Här kommer lite bilder på hur akvariet ser ut, jag gjorde en makeover och blev klar igår. Bytte ut all mörk trä mot ek puh vilket jobb, damm i hela lägenhet men det var det värt. Lysrampen var ingen snygg historia så den dumpar jag..Kommentar
-
Riktigt snyggt, figge!Kommentar
-
Ursprungligen postat av johan_lindgrencute o jag köpte våra på ebay. sök på t5.Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
-
har nu bokat ett st miday t5 rör samt ett aquaflora t5. får se om jag får mer det ljus som jag är ute efter. leverans ca ons.Kommentar
-
Jag tycker det är svårare att få det skenet man vill ha med T5 ist för T8, iof så har man ju tränat lite längre med vanliga rör... Känns väldigt lätt "plastigt" med T5 tycker jag men jag ska prova att blanda aquafloran med actinic plus 2st 14000 daylight snart, med 10000k ocean white blev det inte alls som man hoppats.Kommentar
-
Några problem med T5-rören är att de hittills inte funnits i så många varianter, samt att de kostar rätt mycket. Tror de kommer att sjunka i pris ju längre tiden går, då de verkar bli den nya "standarden". En annan grej är att längder och watt-tal inte verkar vara standardiserade än, hade planer på att bygga själv men det var en sådan djungel att jag gav upp de planerna i nuläget. Kanske blir bättre framöver.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
så mycket dyrare är inte rören Patrik. De räcker ju dubbelt så länge som vanliga t8 rör samt att de drar 40% mindre ström. Det sparar man ju in på köpet av rören i längden.Kommentar
-
Varför började jag grotta i detta? Jag har blivit helt torsk. Har suttit och bjudit på olika modeller på Ebay, och det går runt i hela skallen. Nu MÅSTE jag ha ett juste ljus. Någonting som jag tyckte inte spelade så stor roll förut, bara lysrören gjorde att fiskarna fick lite färg.
Finns inte T5 med bara lysrörshållare och en "tändardel"? Arcadia har något, men är det kanske till vanliga lysrör? Patrik, du som verkar ha koll på det mesta, vad tror du?
Till mitt 720 har jag tänkt följande: en 60 cm MH 150 w + 2*18 w neon i mitten, och på varje sida en 60 cm T5-ramp 3*24 w. Blir det för mycket?Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
-Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
Cicero (106-43 f.kr)Kommentar
-
Jag tror du tappar rätt mkt av MH:ns skimmereffekt om du har lysrör på sidorna. Satsa på antingen någon av 2*150w eller 3*150w armaturerna. Du ska ju ha troffar så då blir det kanoooon att ösa i vanlig natursten med så mkt ljus. Du får en grön och fin algmatta som troffarna kommer beta i nonstopKommentar
-
Har själv tre st industriarmaturter med T5 rör men kör fortfarande snikvarianten med "vanliga" dagsljus 840.Jag gav endast ca 600:- st för dom armaturerna och dom är ett bra alternativ för er/oss med lokaler eller akvarierum där det kanske inte behöver vara så supersnyggt.Senast redigerad av stiffe; 04 May 2006, 18:06.mvh StefanKommentar
-
Kommentar