Scalare-jävlar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9122

    #16
    Inte många romkorn och det ska bli intressant om det är några kvar imorrn.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Dreas
      Användare
      • August 2005
      • 28

      #17
      Hur gick det?
      Ny Akvarist, med en hel*etes massa frågor...

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Apropå scalare####### så har jag gått och tålmodigt väntat på att mina sk redback skall lära sig att ta hand om rom och yngel men suck de vägrar! totalt...

        Har provat flera varianter parvis,ihop men inte då, sista månaderna har liksom patrik beskrev börjat sätta rom precis överallt utom där det är lämpligt. Jag menar doppvärmaren kan man ju ta undan men fiter är ju lite bökigt. Skiffer på högkant, växter pvc rör nej det duger inte men filter och filtermatta sidoglaset, botten ja det är tydligen bättre men att sköta om den det skiter de i!

        Nu sista lekarna har bägge par slagit rekord de lägger rom befruktar den låter de andra Äta hm hm

        Helt klart smartare än mig! Ha Ha ha

        Har dragit yngel på andra scalare varianter men aldrig detta strul. Som akvariot har man i allafall aldrig långsamt men trött blir man ibland!

        Kommentar

        • Vingåker
          Användare
          • November 2004
          • 73

          #19
          Prova med att sänka värmen ett par grader.
          Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

            #20
            Ursprungligen postat av Dreas
            Hur gick det?
            Dom käkade upp rubbet på natten!
            Nåja, det var deras första lek. Dom börjar se lekfärdiga ut igen och de kommer att få bra många chanser innan jag snor rommen för dom.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              Ursprungligen postat av Vingåker
              Prova med att sänka värmen ett par grader.

              Ja det går ju att testa med lite kallare får se om de lär sig, man hoppas ju alltid

              Kommentar

              • T_K
                Användare
                • September 2005
                • 147

                #22
                Två gamla filmer med yngelvårdande scalarer:



                Obs! Allt på sidan är sålt!

                Kommentar

                • T_K
                  Användare
                  • September 2005
                  • 147

                  #23
                  Ynglen käkade på föräldrarna tills fenorna var helt söndertrasade och fjällen var borta på stora områden. Precis som diskus gör. Detta trots intensiv matning med artemia och smått torrfoder, till slut fick jag plocka bort föräldrarna. Jag hade totalt tre par och avkastningen var enorm. Jag försörjde två städers akvarieaffärer med scalarer och ändå blev jag inte av med alla ungdjur. Till slut sålde jag i desperation alla tre paren till en kille i Hässleholms akvarieförening. Hur det gick sedan vet jag inte... Kanske någon annan som vet fortsättningen?

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    alltid skoj att höra/se att en del scalarer tar hand om sin avkomma!

                    Scalarer är en av de arter som återkommer i mina burkar efter olika pauser..

                    Kommentar

                    • Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

                      #25
                      Ursprungligen postat av T_K
                      Ynglen käkade på föräldrarna tills fenorna var helt söndertrasade och fjällen var borta på stora områden. Precis som diskus gör. Detta trots intensiv matning med artemia och smått torrfoder, till slut fick jag plocka bort föräldrarna. Jag hade totalt tre par och avkastningen var enorm. Jag försörjde två städers akvarieaffärer med scalarer och ändå blev jag inte av med alla ungdjur. Till slut sålde jag i desperation alla tre paren till en kille i Hässleholms akvarieförening. Hur det gick sedan vet jag inte... Kanske någon annan som vet fortsättningen?
                      Är det något som SA-ciklidyngel gör, tro? Aequidens metae-kullar har oxå ätit på sina föräldrar tills de måste flyttas.

                      Patrik: Du skriver för roligt om eländet med de FINA rören...
                      Varde ljus... och det vart mörker.

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Vet inte riktigt om jag verkligen tror att ynglen gör detta i naturen. En sak vi oftast saknar i våra kar är det där lagret av "slime" överallt. Biofilm är kanske ett bättre ord. I naturen borde ynglen ha konstant tillgång till sådant, men i våra kar är det som mest liknar detta föräldrarnas slemlager. Jag tror definitivt inte att ynglen i naturen äter upp föräldrarna som första måltid i allafall...

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Rhodebaert
                          Användare
                          • February 2006
                          • 557

                          #27
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Vet inte riktigt om jag verkligen tror att ynglen gör detta i naturen. En sak vi oftast saknar i våra kar är det där lagret av "slime" överallt. Biofilm är kanske ett bättre ord. I naturen borde ynglen ha konstant tillgång till sådant, men i våra kar är det som mest liknar detta föräldrarnas slemlager. Jag tror definitivt inte att ynglen i naturen äter upp föräldrarna som första måltid i allafall...

                          Hilsen,

                          P
                          När man väl har slime är det ju ingen som vill äta det i alla fall! :-D
                          Har dock fått tag i en Pleco som är förtjust i Cyano nu så jag är lycklig!
                          Det går alltid en senare buss.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ursprungligen postat av Helenai
                            Är det något som SA-ciklidyngel gör, tro? Aequidens metae-kullar har oxå ätit på sina föräldrar tills de måste flyttas.

                            Patrik: Du skriver för roligt om eländet med de FINA rören...
                            JAg laste nagonstans att alla ciklider man testat okar slemproduktionen nar man svalter ynglen.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Helenai
                              Användare
                              • October 2004
                              • 269

                              #29
                              Så det är det jag gör?? Hmmm... Fast det har ju legat kvar mat på botten sedan föregående matning i flera timmar?? Aja, bra med en någorlunda logisk förklaring iaf.
                              Varde ljus... och det vart mörker.

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...