Växter från sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swe-regius
    Användare
    • April 2006
    • 18

    Växter från sydamerika

    skulle vilja ha lite exempel på växter från sydamerika(amazonas)

    tack på förhand
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

    #2
    kolla på http://www.zpet.se/vaxter/index.php
    och så välj sydamerika samt dina förutsättningar av ljus och vatten kvalitet så får du upp många tips. Lycka till
    Mvh Fredrik

    Kommentar

    • swe-regius
      Användare
      • April 2006
      • 18

      #3
      man tackar

      Kommentar

      • swe-regius
        Användare
        • April 2006
        • 18

        #4
        försöker hitta nån näckros från sydamerika men har inte hittat någon ännu

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

          #5
          Finns ingen. Jag har oxå tittat. Kolla igenom www.tropica.com oxå. Finns ingen direkt utsortering på SA men om man letar igenom dem allihop hittar man några guldägg.
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • September 2003
            • 660

            #6
            har också letat efter näckros från SA, det finns arter men inte som förekommer i butik, tyvärr
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • swe-regius
              Användare
              • April 2006
              • 18

              #7
              wofflan kan du nämna några på latin?
              man kanske ha kontakter som kan ordna

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Jättenäckrosen finns ju i Sydamerika, men den är nog inte så lämpad att hålla i akvarium - om inte karet är på rätt många tusen liter. Annars har jag för ovanlighetens skull ingen koll på näckrosor från Sydamerika. Misstänker att det är lite dåligt med det.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • wofflan
                  NCS Medlem
                  • September 2003
                  • 660

                  #9
                  har för mig att jag hittade någon bra sida med latinska namn, men jag sparade den tyvärr inte, har tufft på jobbet idag och imorgon så jag får leta i helgen.
                  Mvh Fredrik

                  Kommentar

                  • swe-regius
                    Användare
                    • April 2006
                    • 18

                    #10
                    de lugnt wofflan, ska kolla runt lite sj igen

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Fast när jag tänker efter lite så är väl Cambomba faktiskt en näckros-släkting. Bildar under bra förhållanden flytblad samt blommar. Eichhornia, vattenhyacinter, är visserligen ingen näckros-släkting, men väl så granna om man får dem att ta sig. Finns flera arter, men alla får räknas som svåra i akvarium. Limnobium och Pistia är andra flytväxter från Sydamerika som hyfsat lätt blommar i akvarium, men blommorna får sägas vara oansenliga (faktiskt rätt svåra att få syn på när det gäller Pistia).

                      Hydrocleys är ett annat släkte som finns i Sydamerika, och de är i vart fall näckrosliknande. Har dock aldrig sett dem i någon butik eller till salu öht. Ludwigia helminthorrhiza är en rätt fräck flytväxt som finns i norra sydamerika i vilket fall, men den blommar inte såvitt jag vet. Inte alltför svår, mer än att få fatt i den. L. sedoides blommar i vart fall, men är svår i akvarium samt nästan omöjlig att få tag i.

                      Nymphaea glandulifera är en äkta näckros, som ska finnas i norra sydamerika enligt Kasselman. N. rudgeana likaså, fast den verkar ha större utbredningsområde. Nymphoides indica verkar vara en kosmopolit, trots sitt namn. N. microphylla finns i Brasilien.

                      Vet också att en del Sagittaria-arter bildar flytblad. Däremot vet jag inte om de Sagittaria som finns just i sydamerika gör det.

                      Kasselmans bok rekommenderas verkligen. Ruggigt bra på arter och identifikation.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...