Artemia bekymmer

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teres
    Användare
    • February 2005
    • 48

Artemia bekymmer

Hej! Håller på att försöka kläcka artemia till scalare yngel, men tycker att jag får rätt dålig kläckning. Jag har följt anvisningarna med salt och vattenmängd och använfer en petflaska som står i akvariet för att få rätt temperatur.
    Det andra problemet jad har är att inte få upp en massa ägg. Jag vet att äggen ska flyta och att man kan styra artemian med jlus ner mot botten. Men jag tycker inte att äggen flyter upp helt hur länge jag än väntar. Hur farligt är det med ägg för ynglen?
    Mycket tacksam för svar! Teres
    Teres
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290
  • malawisimon
    Användare
    • February 2006
    • 88

Hej!

Ägg för ynglen kan vara mycket farligt när dom är små som jag förstått det!

Själv kör jag med en köpt artemiakläckare modell liten burk med lock på och ett hål i mitten som man har en liten artemia sil i ska man inte kläcka brutalt mycket yngel så rekomenderar jag den varmt vet inte om de va hagen eller nått som gjorde dom .
    har två st som ständigt kläcks artemia i och det går kanon .

Ursprungligen postat av Teres
    Hej! Håller på att försöka kläcka artemia till scalare yngel, men tycker att jag får rätt dålig kläckning. Jag har följt anvisningarna med salt och vattenmängd och använfer en petflaska som står i akvariet för att få rätt temperatur.
    Det andra problemet jad har är att inte få upp en massa ägg. Jag vet att äggen ska flyta och att man kan styra artemian med jlus ner mot botten. Men jag tycker inte att äggen flyter upp helt hur länge jag än väntar. Hur farligt är det med ägg för ynglen?
    Mycket tacksam för svar! Teres
    -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
    -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
    akvariet.forum24.se

Kommentar

• cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

Det brukar inte vara så farligt med enstaka skal men
      temp, salthalt har en viss betydelse men den stora boven är nästan alltid värdelös artemia.
      vänligen
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Jupps, för gammal artemia kan vara en stor bov till dålig kläckning. Prova att rengöra kläckningsflaskan ordentligt med varmvatten samt att starta upp kläckningen med akvarievatten med salt i.

Lycka till,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Fr BuBu
          Användare
          • March 2004
          • 126

På denna sida under artiklar och sedan "Tips och råd om artemia" finns en mycket intressant artikel. Tony har också goda råd under rubriken Artemiakläckare.
          Själv har jag köpt en sån där liten rund, brun burk som jag kläcker i och den funkar fenomenalt bra.

Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

Kommentar

• olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

Hej!

Jag brukar göra det enkelt för mig. Jag tar bara en plastback och häller ner 2 liter vatten, rekomenderad mängd salt och 1/2 tsk ägg. Efter 36 timmar kläcks äggen och då börjar jag skopa ner artemian med ägg, vatten och allt till ynglen. Jag sätter en satts varje kväll så finns det alltid gott om nykläckt artemia.

Jag har hört att yngel kan sätta skalen i halsen och dö av saltet men min erfarenhet är att det alltid slutar med att man har alldeldes för många yngel.

Dåliga ägg (som de där på ett glasrör som finns i alla "vanliga" zoobutiker) ger dålig kläckning. Det är bara att hälla mer ägg i vattnet och koma ihåg att köpa hem bra artemia när man besöker bra butiker.

Mvh

olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• ixxe
              Användare
              • February 2005
              • 234

Ursprungligen postat av olof
              Hej!

Jag brukar göra det enkelt för mig. Jag tar bara en plastback och häller ner 2 liter vatten, rekomenderad mängd salt och 1/2 tsk ägg. Efter 36 timmar kläcks äggen och då börjar jag skopa ner artemian med ägg, vatten och allt till ynglen. Jag sätter en satts varje kväll så finns det alltid gott om nykläckt artemia.

Jag har hört att yngel kan sätta skalen i halsen och dö av saltet men min erfarenhet är att det alltid slutar med att man har alldeldes för många yngel.

Dåliga ägg (som de där på ett glasrör som finns i alla "vanliga" zoobutiker) ger dålig kläckning. Det är bara att hälla mer ägg i vattnet och koma ihåg att köpa hem bra artemia när man besöker bra butiker.

Mvh

olof
              Jag kan nog inte riktigt hålla med. Glasrören ger bra kläckning men är dyra.
              Sen är min erfarenhet att mindre mängd ägg ger bättre kläckning, varför är mig ett mysterium.

sen kan man skynda på kläckningen rejält, starkt ljus + varmt vatten ger hos mig små artemia efter ca 12-16h dom lite större kläcks efter ca 20-25h
              Kör med en bytta flytandes under ljusrampen i akvariet.
              http://ixxe.se

Kommentar

• Fr BuBu
                Användare
                • March 2004
                • 126

Att ynglen skulle sätta i halsen och dö av det har jag aldrig hört talas om, däremot vad jag har förstått när jag läst så är det tarmperistaltiken som störs och de kan bli helt förstoppade och dö av det. Detta undrar jag om inte det skulle kunna gälla även vuxna fiskar men där är det bara min teori.
                Jaha så har man blivit en skånsk norrbottning då!

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Här finns det att läsa om ett enkelt och smidigt sätt att kläcka artemia: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm

Mvh
                  Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Teres
                    Användare
                    • February 2005
                    • 48

Tack för alla bra tips! Jag ska genast fixa en "dubbelglasspaketsskläckare" och se testa med lite mer salt och värme. Än så länge har inga ynel dött i alla fall.
                    Teres
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=304290

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Att ynglen skulle sätta i halsen och dö av det har jag aldrig hört talas om
                      ---------------------------------------------------------------------
                      Håller med , skulle vilja påstå att det är en sån skröna man har hört i 100 år, kan väl tänka mig att om det är för mycket skal så blir det mycket dåligt vatten fort och vips dör ynglena.
                      vänligen
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

Arbetssätt...