Snygga firrar Kaj
Apistogrammatråden
Kollaps
X
-
Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort. -
Det där med stjärtfenan är iofs något som förekommer hos många fiskar för att visa under/överlägsenhet, fast det kanske inte är så vanligt hos just ciklider. Snygga fiskar i alla fallKommentar
-
fina firrar! =)
när det står sp 2 menas det att dom inte är helt definerade med latinsk namn eller vad?hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
Har aldrig sett namnet tidigare, men förmodligen är fiskarna fångade någonstans längs floden "Rio purus" i Peru/Brasilien. "Pyrus" är förmodligen en felstavning. Det skall vara "Purus".
Det finns en färgvariant av Agassizi i Rio purus. Och jag tror att fiskarna på fotona är helt enkelt en färgvariant av Ap. Agassizi fångade i Rio Purus.
Vad "2" och "jiri" syftar på, har jag ingen aning om. Förmodligen är det bara nåt bullshit som såg häftigt ut att skriva på lagerlistan.Kommentar
-
Kommentar
-
Förmodligen är namnet ett rent "fantasi foster" från exportören i Sydamerika.
Har aldrig sett namnet tidigare, men förmodligen är fiskarna fångade någonstans längs floden "Rio purus" i Peru/Brasilien. "Pyrus" är förmodligen en felstavning. Det skall vara "Purus".
Det finns en färgvariant av Agassizi i Rio purus. Och jag tror att fiskarna på fotona är helt enkelt en färgvariant av Ap. Agassizi fångade i Rio Purus.
Vad "2" och "jiri" syftar på, har jag ingen aning om. Förmodligen är det bara nåt bullshit som såg häftigt ut att skriva på lagerlistan.Senast redigerad av kaj.p; 24 October 2008, 08:47.Kommentar
-
Det är väl en art/variant som inte har kommit ut på "marknaden" än. Jag har ialla fall inte sett den omnämnas någonstans än så länge.
Det vore naturligtvis intressant att veta hur Heiko kommenterar namnet, om du ställer frågan till honom.Kommentar
-
en liten fråga har kommit i mitt huvud och det är om det finns nån apistogramma som äter växter, då större ciklider gör det. har inte kollat runt på flera arter och så men jag märkte att min ap. Barlowi hon simma runt och tog lite från mina växter och åt.hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
Jag har däremot aldrig sett någon art (inte Barlowi heller) äta växter i akvariet.Kommentar
-
okej... nja jag får väl hålla ett extra öga och se om den fortsätter eller om det var en engångsförselse...hur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
har nyss skaffat mig ett gäng Apisotgramma borelli och tänkte kolla vid vilken storlek brukar normalt dessa apistogramma bli könsmogna? Ja eller generellt apistogrammas?Kommentar
-
Efter lite ordväxlingar i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=46838 där vi har konstaterat att det kanske behövs lite mer tryck på diskussionerna om Sydamerikanska dvärgciklider och kanske då framförallt Apistogramma så startar jag denna tråd. Det är väl ett faktum att om besökare kommer in på forumet
Att du sedan hittar en tråd om Ap från 2006 känns lite sorgligt
Men åter till din fråga, storlek på Ap är ett ganska vagt begrepp om man inte dragit upp dem själv. När man köper i butik vet man inte åldern och under vilka förhållanden de vuxit upp. Så att ange en storlek när de är lekmogna är svårt, det är snarare kopplat till ålder.Kommentar
-
tagit några nya bilder på Ap. Barlowi hanen... (oxå en ny favvo i mina ögon)
och även ap. bitaenita hanenhur googlar man efter ett liv?Kommentar
-
Fina bilder (särskilt barlowin)!
Vad det gäller palle h:s fråga tror jag så här. Om apistogrammorna utfodras bra osv. kan det nog räcka med 4 månader innan de leker, vanligare är nog att de är åtminstone ett halvår. Hur stora kan de vara vid denna ålder då? Jag skulle tippa att de är 2,5-3 cm. Antagandena bygger jag på de apisto jag haft, men borelli har jag inte testat på.Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.Kommentar
-
Att säga någon specifik ålder går nog inte, det beror som sagts tidigare på hur förutsättningarna är, typ vatten kvalitet, foder, utrymme, etc.Kommentar
Kommentar