Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swe-regius
    Användare
    • April 2006
    • 18

    Co2

    läst att vissa växter bör ha co2 tillskott
    vad är co2 och var köper man det?
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

    #2
    Ursprungligen postat av swe-regius
    läst att vissa växter bör ha co2 tillskott
    vad är co2 och var köper man det?
    co2 är koldioxid. Det finns 2 metoder, diy metoden eller en gastub.
    Har man ett mindre akvarium kan det räcka med diy (sök på forumet)
    Själv kör jag med en 6kg brandtub via en slang ner i en reaktor i akvariet som löser
    upp gasen i vattnet.

    Co2 brandtub kan du få tag på på brandfirma för mellan 600-1000kr Säg att du ska ha den till
    akvariet den ska vara utan stiga rör! Sen behöver du tryckreducerings ventil, finns för ca 400 på olika ställen på nätet.
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • swe-regius
      Användare
      • April 2006
      • 18

      #3
      hej

      var fyller man på koldioxid??
      kan du ge exempel på sida där man kan köpa allt man behöver?

      tack för svaret

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        www.aquamas.de har fruktansvärt prisvärda kompletta paket med 2kg tub. Vill du ha större tub (räkna med ca 10g/100 liter och dag) så kan du nämna att du inte vill ha tuben och köpa en 6kg hemma i sverige.

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #5
          Hej
          Jag skulle skaffa mig en moddad brandsläckare till tub. Både större och billigare och så är man säker på att man kan få den fylld i Sverige.
          När det gäller övrig utrustning så skulle jag satsa på aquaristic.net. De har alla delarna så att man kan skräddarsy sin anläggning. Det blir oftast billigare än färdiga lösningar och så slipper man betala för värdelösa reaktorer som man ändå måste byta ut. Om man vill ha en snygg tub som skall synas så kan man med fördel köpa deras, de vet jag med säkerhet går att fylla på i Sverige......Fast jag vet förståss inte om alla fyller på dem.

          Innan man skaffar grejorna så är det bra om man läsar på bra om både fotosyntes och andras erfarenheter av co2 i akvarium. För lite co2 brukar leda till svävalger, ojämn tillförsel kan leda till tofsalger och för höga nivåer skadar fiskarnas syreupptagningsförmåga så att de visar samma tecken som vid nitritförgiftning. Upplösningen är inte helt enkel, så det brukar vara lite micklande innan man hittar lagom höga stabila nivåer. Är man som jag riktigt otålig att hitta stabiliteten så kan man skaffa en controller för runt 3000kr, men det tycker många är överkurs. Det tycker inte jag efter att ha förlorat fisk för åtminstonde den summan under läroperioden.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • January 2005
            • 1042

            #6
            Aquamas tuber går för övrigt att fylla i sverige, men precis som tropfrog skriver, läs på MASSOR först.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              Finns det någon som skulle kunna tänka sig att skriva ihop en text om Co2 till FAQ'n här på ciklid.se, gärna med lite bilder på de olika delarna som behövs?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                #8
                Jag gjorde en bildserie för några år sedan, ska försöka hitta den. Vet inte om den serien duger.
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                Arbetssätt...