If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
läst att vissa växter bör ha co2 tillskott
vad är co2 och var köper man det?
co2 är koldioxid. Det finns 2 metoder, diy metoden eller en gastub.
Har man ett mindre akvarium kan det räcka med diy (sök på forumet)
Själv kör jag med en 6kg brandtub via en slang ner i en reaktor i akvariet som löser
upp gasen i vattnet.
Co2 brandtub kan du få tag på på brandfirma för mellan 600-1000kr Säg att du ska ha den till
akvariet den ska vara utan stiga rör! Sen behöver du tryckreducerings ventil, finns för ca 400 på olika ställen på nätet.
www.aquamas.de har fruktansvärt prisvärda kompletta paket med 2kg tub. Vill du ha större tub (räkna med ca 10g/100 liter och dag) så kan du nämna att du inte vill ha tuben och köpa en 6kg hemma i sverige.
Hej
Jag skulle skaffa mig en moddad brandsläckare till tub. Både större och billigare och så är man säker på att man kan få den fylld i Sverige.
När det gäller övrig utrustning så skulle jag satsa på aquaristic.net. De har alla delarna så att man kan skräddarsy sin anläggning. Det blir oftast billigare än färdiga lösningar och så slipper man betala för värdelösa reaktorer som man ändå måste byta ut. Om man vill ha en snygg tub som skall synas så kan man med fördel köpa deras, de vet jag med säkerhet går att fylla på i Sverige......Fast jag vet förståss inte om alla fyller på dem.
Innan man skaffar grejorna så är det bra om man läsar på bra om både fotosyntes och andras erfarenheter av co2 i akvarium. För lite co2 brukar leda till svävalger, ojämn tillförsel kan leda till tofsalger och för höga nivåer skadar fiskarnas syreupptagningsförmåga så att de visar samma tecken som vid nitritförgiftning. Upplösningen är inte helt enkel, så det brukar vara lite micklande innan man hittar lagom höga stabila nivåer. Är man som jag riktigt otålig att hitta stabiliteten så kan man skaffa en controller för runt 3000kr, men det tycker många är överkurs. Det tycker inte jag efter att ha förlorat fisk för åtminstonde den summan under läroperioden.
MVH
Magnus
Finns det någon som skulle kunna tänka sig att skriva ihop en text om Co2 till FAQ'n här på ciklid.se, gärna med lite bilder på de olika delarna som behövs?
Kommentar