Projekt Tropheus - minigrupp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel_i_malmö
    Användare
    • April 2002
    • 1338

Ursprungligen postat av Per Bjellert
    "God" morgon.

Jag har nyss hittat de sista fem döda. Märkligt, igår såg det ut som om de frisknade till. De var mer aktiva.
    Riktigt tråkig läsning det här.

Men jag undrar, är Aquafuran och Hexamita i kombination en beprövad behandling? Att blanda mediciner kan vara vanskligt, rent av dödligt. Eftersom de sista fem dog så plötsligt och samtidigt undrar jag om det verkligen var sjukdomen som orsakade deras död. Så brukar inte fisksjukdomar yttra sig, inte ens på troffar.
    Tjugofem år med ciklider.
    http://www.malmoakvarieforening.se
    Centralamerika 2006
    Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

om du bara hade dom i 10-12 dgr kan man misstänka att dom redan var smittade innan du fick dom men det är bara en gissning..
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Mm,är inne på samma spår som "Daniel i Malmö" och Specmats.
        Samtidigt kan det gå oerhört fort ,nån timme bara,för en hane att ha ihjäl en gruppmedlem om det inte finns tillräckligt många att sprida aggressionerna på. Men så var kanske inte fallet här nu.

Hur som;trist!!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

Kommentar

• akva99
          Användare
          • September 2005
          • 527

bara ca 1 vecka i karantän och sedan flytta fisken igen låter inte lämpligt.där kan jag tänka mig att fisken blev knäckt.peter

Kommentar

• Kalle-El
            Användare
            • August 2005
            • 255

Bara en liten nyfiken fråga; Går det att säga "lite så där allmänt" hur många troffar det behövs i en grupp för att de skall må någorlunda bra?

Kommentar

• blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

30st för black-varianter och 20st för moorii brukar man säga och det är ett ganska bra riktmärke. Jag tycker dock att 30+ är att föredra alla gånger då man får bättre harmoni i gruppen med fler som färgar ut bra.

Fast det är ju om det ska fungera optimalt Självklart kan du ha 22 st black i en 375:a men det blir mycklet roligare med fler...
              Senast redigerad av blackened; 08 May 2006, 17:30.

Kommentar

• Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

akva99, det kan jag också tänka mig. Problemet var att det var bråttom att medicinera (som det oftast är). Därför kunde jag inte vänta och då ena medicinen krävde botten utan sand och dessutom skulle slå ut de goda bakterierna hade jag inte så mycket att välja på. Det gjorde dessutom att jag inte tvekade att mixa två mediciner då jag inte var säker på vilken sjukdom det var.

Jag tar gärna tips om lämpligheten av att mixa fler mediciner och flytta eller inte flytta etc i det läge jag hade hamnat. Hur hade ni andra gjort?

Ozric, det rörde sig inte om en elak hane. Dels hade jag studerat gruppen ganska mycket och dels hade det påmint om ett otäckt familjedrama där fadern skjuter hela familjen och sist sig själv. Alla dog ju.
                Senast redigerad av Per B; 08 May 2006, 17:42.
                mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Kalle-El
                  Användare
                  • August 2005
                  • 255

Ursprungligen postat av blackened
                  30st för black-varianter och 20st för moorii brukar man säga och det är ett ganska bra riktmärke. Jag tycker dock att 30+ är att föredra alla gånger då man får bättre harmoni i gruppen med fler som färgar ut bra.

Fast det är ju om det ska fungera optimalt Självklart kan du ha 22 st black i en 375:a men det blir mycklet roligare med fler...

Betyder detta då att dessa typer av fiskar egentligen inte bör gå i kar under 720 liter?

Kommentar

• blackened
                    Användare
                    • January 2005
                    • 1042

Absolut inte. 375 liter fungerar alldeles utmärkt!

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

aha då ligger man i farozonen da med endast 25djur av spec black... aja än så länge är dom ganska snällla mot varandra, vi får se =)

Per

octozin med aquafuran funkar att blanda... det är beprövat och det funkar bra på både troffar och malawi i lägen då man inte riktigt vet vad som e fel.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Tack Deelay. Då är det kanske läge att byta ut Hexamita mot Octozin för framtida bruk? Jag gillar att ha medicin hemma och slippa jaga om det blir bråttom (fast man får ha koll på datumen). Innan jag byter - är det någon som har bra erfarenhet av kombinationen Hexamita/Aquafuran?

Hmm, nu börjar jag orka fundera på alternativ igen. En liten odlad grupp F1-troffar kanske? Eller ska man vara "förståndig" och köpa lite Nigripinnisar istället? Nåja, det är ingen panik, beslutet kan få mogna lite.
                        mvh Per

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Synd att du bor så långt bort för annars såg jag små pembas idag i sthlm vara dom 3 största på 4cm hade riktigt fin orange färg i banden, åt det hållet som på den bilden cutekid suktade dig med tidigare i tråden.

Jag ska höra mig för lite med om någon känner till din "hex" blandning av medicn eller så=)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Per B
                            Användare
                            • September 2005
                            • 1250

Bussigt deelay! (Y)
                            mvh Per

Kommentar

• blackened
                              Användare
                              • January 2005
                              • 1042

Deelay: Tror inte det är någon fara för dig nu när det verkar gå så bra med caramban. De riktmärken jag nämnde är ju inga direkta smärtgränser utan snarare en gräns för när gruppen blir riktigt harmonisk. Det som händer när man har för få är bara att gruppen blir stillastående i mitten med ett par hanar som attackerar från varsitt håll. Alla överlever och håller sig lugna men det är inte särskilt kul att kolla på. Det är när de börjar slita varandra i stycken som det är akut... Det här är ju också självklart individuellt från grupp till grupp men riktmärken är ju alltid bra för dom som är sugna att testa troffar.

Per: Satsa på yngel som växer upp tillsammans vettja! Vore intressant om det fungerade och det är ju ett billigt alternativ
                              Senast redigerad av blackened; 08 May 2006, 20:23.

Kommentar

• Per B
                                Användare
                                • September 2005
                                • 1250

En yngelgrupp kan kanske vara rätta vägen.
                                Senast redigerad av Per B; 08 May 2006, 20:27.
                                mvh Per

Kommentar

Arbetssätt...