Projekt Tropheus - minigrupp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Midas_Tom, utan att vara expert på något sätt så tror jag mer på att låta din hane och hona gå tillsammans med andra fiskar. Malawi eller ej, gott om sällskap och några gömställen tror jag är bättre än möten på tu man hand.

När det gäller priset så håller jag med bmwpower. Bra exemplar och garanterad könsfördelning är värd ganska mycket pengar. Men som vanligt är det värt exakt så mycket som köparen är villig att betala.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

hmm.. det är bara det att de knappt lägger märke till varandra i det stora!! .. visst det lär ju kosta mer med bra fördelning men affären visste inte vad det var för fördelning
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Då hade du tur med andra ord. Även om turen är "uppäten" nu.

Jag tror att två lekvilliga fiskar hittar varandra i alla lägen, tålamod!
        mvh Per

Kommentar

• Midas_Tom
          Användare
          • March 2005
          • 809

japp! hmm de har gått i karet i ca 3månader nu.. det har bara varit lite flirt..

tänkte på en annan sak: om man har några hyfsat små malawi ciklider i varje halva då lär de ju inte vara skygga!!. blir iofs rätt mycket flyttande när de sak leka och när de har lekt!
          //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Rapport om nästan ingenting...

...men man måste ju följa upp:

Hittills är det över förväntan lugnt i karet. Ocellatusen är satt på plats av den ensamma J. Ornatusen och prinsessorna. Han är lagom kaxig vilket är gynnsamt för tropheusarna. Men husse hugger de efter. Idag fick jag hanen med mig upp i ett finger när jag putsade rutorna. Till och med en av honorna försökte visa mig var skåpet ska stå.

Tropheusen är en skapligt harmonisk grupp. Den dominante hanen och den andre hanen fightas. Jag ser det sällan men det syns på deras läppar. De käkar lite halvtaskigt av både räkmix och spirulinaflingor. Det beror ju inte på den lilla gruppen utan mer på deras korta tid i Sverige.
            mvh Per

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Gott med rapporter, Per!! Jag är verkligt nyfiken på hur det går med mini-gruppen, men övriga erfarenheter är också uppskattade!!

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

Senaste nytt är att en Tropheus är död. Jag var i London och fick telefonrapport från min ena dotter som var "fiskvakt". Hon håvade ut den och slängde den. Troligen var det en hona, den dominante hanen är kvar och en (trolig) hane står och trycker.

Nu ligger en annan ganska still på botten. Skit också! Jag kör ett stort vattenbyte tills vidare.
                mvh Per

Kommentar

• _erik_
                  Användare
                  • February 2005
                  • 242

Synd att en dött, tråkigt när det blir så...

Eftersom jag är en studerande yngling så testade jag också att köra Troffar i ett litet kar för ett tag sedan. 10 dubbar satte jag i ett ca 260 liter (ungefärliga mått 110 x 50 x50, kommer inte ihåg exakt). Det funkade fint. Fint på det sättet att ingen dog, men två tog revir (en hane och en hona faktist) och övriga stod och tryckte i mitten. Vek de av mot höger eller vänster så blev de tillrättavisade av de dominanta. Borde kanske tilläga att dessa fiskar inte var fullvuxna, kanske 7-9 cm ungefär. Men många yngel fick dom iaf.

Senare så flyttades dem till ett 515 liters. Där blev det betydligt roligare att titta på dom när de inte blev ihoptryckta i mitten.

Sammanfattningsvis: Enligt min erfarenhet genomförbart, men inte alls lika roligt som i ett stort kar.

Kommentar

• Matz Karlsén
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1127

Black pemba

Vilket skall jag satsa på en grupp med 20 stycken i ett kar med måtten 125*50*50 eller 30 stycken i et kar med måtten 150*50*50. Jag tänkte ha andra Tanganyika tillsammans med dom.
                    I det första alternativet tänkte jag mig en grupp multifasciatus och hästnosar. Och i det andra alternativet J. marlieri, N cylindricus och någon snäcklekare.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

Jag har 20 bemba i 125cm kar så jag hade valt 30 i ett 150 cm där de kommer mer till sin rätt(detta är min åsikt).

Kommentar

• Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

Nu är det tyvärr bara fem troffar kvar. En var i så dålig kondition igår så jag kunde plocka upp den med handen, det var bara att avliva den. En annan hade vit sytrådsavföring så jag plockade över de sex kvarvarande till ett mindre akvarium där jag satte in behandling med både Aquafuran och Hexamita eftersom jag inte vet om det är bukvattensot eller "tropheussjukan". Efter en halvtimme var det buken upp för ytterligare en fisk. Förmodligen var den så svag att den inte klarade medicineringen. Konstigt, inget syntes på den innan, möjligen var den lite slö. Det går inget vidare bra det här.

Nu ser resten ut att ha kommit på fötter i alla fall. Jag tror att jag har en hane och fyra honor kvar. Nu snackar vi minigrupp...
                        mvh Per

Kommentar

• Rhodebaert
                          Användare
                          • February 2006
                          • 557

Tråkigt :-(
                          Vad skall du hitta på nu?
                          Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Detta va ju inge skoj läsning Per =( Jag fick ju hem min T spec black grupp i torsdags som ännu ser friska ut "peppar peppar" men man blir lite nervös varje gång man läser sånt här.
                            Hur va det innan dom blev sjuka... va det lungt i burken eller jagade dom varandra väldigt mycket?
                            Från att du fick dom till dom blev sjuka hur länge va det? När började du mata efter du fått dom och hur ofta matade du efter första matningen?
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Per B
                              Användare
                              • September 2005
                              • 1250

"God" morgon.

Jag har nyss hittat de sista fem döda. Märkligt, igår såg det ut som om de frisknade till. De var mer aktiva.

De hade varit i Sverige en dryg vecka innan jag fick dem och de hade lärt sig att äta räkmix, pellets och flingor. Jag hade haft dem i 11-12 dagar när den första hittades död. Det har varit lugnt i akvariet hela tiden, knappt något jagande alls. Den dominante hanen tog halva akvariet och accepterade att en av honorna höll till i det området. De andra i gruppen höll sig i andra halvan och bråkade inte inbördes. Prinsessorna och ocellatusarna struntade i princip i tropheusarna (och tvärtom).

Eftersom de redan lärt sig äta började jag mata redan dagen efter att de kommit till mig. Jag matade två gånger per dag, ena gången med räkmix och andra gången med spirulinaflingor, dock i ganska små mängder.

Tja Rhodebaert, vad ska jag göra nu? Jag kan inte påstå att jag lärt mig en läxa för jag har ju inte lärt mig något. Jag lutar åt att det var Tropheussjukan och inte bukvattensot eftersom ingen svullnade upp. Å andra sidan kan fiskar stryka med innan svullnaden kommer...

Att sjukdomen skulle uppkommit till följd av stress för att det var en liten grupp i fel sällskap är också långsökt, det var lugnt och fint i akvariet som jag nyss beskrev. Det troliga tror jag är att sjukdomen utlöstes av att fiskarna var försvagade och kanske stressade av flera transporter i samband med importen och omställningen när jag hämtade dem. Sådant händer tyvärr.
                              Senast redigerad av Per B; 08 May 2006, 11:22.
                              mvh Per

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

skaffa en grupp yngel och låt dem växa upp om du ska test små grupper, det var så mina 14 maswa kunde fungera även i ett 720 utan problem.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...