Projekt Tropheus - minigrupp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Projekt Tropheus - minigrupp.

Förlåt en trotsig och obstinat gammal yngling. Men då projektbeskrivningar har efterlysts på forumet (vilket jag själv uppskattar) så vill jag presentera "projekt omöjlighet".

Jag har funderat på de allmänna råd som ges till nybörjare. Om någon skriver

"Hej, jag har ett akvarium som är 148 centimeter långt. Jag funderar på att skaffa 19 st Tropheus, tror ni att det går" så svarar vi:

"Nej, ditt akvarium måste vara minst 150 centimeter långt och det är ingen ide att du ens funderar på en Tropheus-grupp som är mindre än 20 individer, gärna 25"!

Visst, det är välmenta råd, men är de inte lite fega? Borde vi inte säga: "Jovisst, det kan gå. Men det optimala är att ha en stor grupp på 25-30 stycken individer och ett så stort akvarium som möjligt underlättar. Men prova gärna, jag TROR att du har stora chanser"?

Utifrån detta resonemang (och min trotsighet) så tänker jag nu testa att ha en grupp Tropheus på åtta individer i ett 222-liters akvarium. De ska dessutom gå i sällskap med ett Prinsessan av Burundi-par och 1+2 Lamprologus Ocellatus.

Projektet startar idag i och med att jag hämtat hem 2+6 Tropheus Moorii, orange, SO från Burundi. De kommer som sagt att gå tillsammans med 2 Neolamprologus Brichardi, 3 Lamprologus Ocellatus samt en överbliven Julidochromis Ornatus.

Jag kommer att jubla eller gråta i denna tråd vartefter något finns att rapportera. Under tiden ser jag fram mot synpunkter och odds i tråden.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Ursprungligen postat av Per Bjellert
    "Nej, ditt akvarium måste vara minst 150 centimeter långt och det är ingen ide att du ens funderar på en Tropheus-grupp som är mindre än 20 individer, gärna 25"!
    Du är inte riktigt så trotsig och kontroversiell som du verkar tro. Det är mycket få personer på forumet som svara så bestämt med konkreta konstanter vad gäller fiskhållning. Sälvklart kommer ditt projekt kunna fungera.. Prova 30 tropheus i ett 50 liters om du vill vara kontroversiell.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4180

Jag tror det kommer gå bra. När jag började hade jag inte större kar än så. Tropheus hittade jag sällan i stora grupper. Ofta köpte jag 4 st av en sort. Hade kanske 2-3 sorter i karet. Problemet var ofta att en fisk blev pumpfisk men å andra sidan fylldes det på med något enstaka yngel då och då. Hade alltid massor av grottor och gömställen. Ofta mycket jättevallsineria på någon sida.

Just nu har jag i ett kar som är 120 *60 *50
      Ett gäng Julidochromis transcritpus
      5 st små Tropheus spec. black "Pemba", Orangemoori
      1 fullvuxet par Tropheu brichardi "Kipili"
      Detta funkar hur bra som helst. (Just nu)

Har haft två större bakslag med mindre grupper och det är Bärnsten och Murago. Där jag fått hanar som varit riktigt ilska. Då flyttade jag runt fiskarna en del. Har faktiskt Bärnstenshanen kvar. Han får dock gå med Malawiciklider då han är så ilsken.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Klart alla inte svarar så Zaphi, och klart jag är överdrivet provokativ, men ofta är man "politiskt korrekt" i sina svar och tips för att slippa göra fel och få ansvaret för andras misstag. Givetvis är mina förutsättningar sämre än med ett större kar och större grupp men det ska bli spännande att testa.

Jag hade för mig att du provat med mindre grupper många gånger Christian. Var inte rekordet 1+3 (med 0+3 i vissa perioder då honorna fick vila)?

Jag har inte tokmycket sten i mitt kar nu men det finns tre skapliga stenpartier med ganska gott om grottor och gångar. Jag har Vallisneria i några täta snår. Jag är beredd att plocka i mer sten och Vallisneria om jag ser att de behöver mer skydd och möjlighet att komma undan. Jag funderar på att ha en riktigt stor sten alternativt en ridå av Vallisneria som avdelare i akvariet eftersom jag har två hanar, får se om det behövs.
        mvh Per

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Jag har hållt 1+2 Tropheus moori, kasanga "Red rainbow" och det gick bra. Hos ägaren innan mig lekte de. Jag hade ju såklart dem inte så länge.

Så länge man har 1 hane så går det lätt att ha en mindre grupp tror jag. 1+3 el 1+4 verkar optimalt.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

Jag tror att prinsessorna kommer att röjja i karet ordentligt. Så fort de börjar leka blir de fruktansvärt aggro. Fast det vet du väl redan

Mvh
            Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

Det lär fungera. Jag har själv ett gäng Lupota i ett 250 liters, det har fungerat bra nu i 2 år.
              Dessutom ser jag ofta grupper av Tropheus i 250 liters i affärerna.

Mitt kar har en fejkad klippa i mitten, det är den enda inredningsdetaljen. 2 st innerfilter fungerar också som gömställen, men fiskarna står där aldrig länge. Jag har filtrering på 2500l/h i karet så där är mkt rörelse.
              Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4180

Ursprungligen postat av Cutekid
                Jag tror att prinsessorna kommer att röjja i karet ordentligt. Så fort de börjar leka blir de fruktansvärt aggro. Fast det vet du väl redan

Mvh
                Om man inte har mer än ett par princessor kan det funka. Hade för ett tag sedan 3 par i samma burk. Då fanns det verkligen inte plats för fler fiskar. Görgriniga var de.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Jo, prinsessorna underlättar inte direkt men som Christian säger så kan det nog fungera med bara ett par. De har hittills varit ganska lugna (men de har ju inte yngel ännu).

Tropheus är ju ganska vilda och rörliga och när sessorna ger dem ett nyp så märker de det knappt. Problemet just nu är att den dominanta Tropheushanen hetsar alla andra, dvs han jagar allt som rör sig och darrar och försöker få till en lek. Hoppas han kyler ned sig lite annars är det bara att börja lassa i mer sten (eller i slutänden göra som Cutekid brukar rekommendera, plocka ut stenen).

Jag har nog glömt berätta att troffarna är cirka 6 cm. De är väl dessutom inte T. Moorii som jag sa utan Tropheus sp. black "Pemba".
                  Senast redigerad av Per B; 22 April 2006, 10:31.
                  mvh Per

Kommentar

• malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

det är inte många som pratar om hur en tropheus färgar, det kanske man också kan lägga in om man ka ha färre tropheus.
                    min erfarenhet är att tropheus färgar mycket bättre i större grupper. mvh janne

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Och vad är anledningen till det? Kan det vara för att det finns mer att irretera sig på?
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Nu är det ju längesedan jag hade Troffar, men jag har hållt och odlat L. trewavasae i en grupp om 3+1 i kar på mellan 150 och 250 liter. De hängde med i en lokal vi tog över, därav anledningen till den lustiga sammansättningen. Tänkte att jag kunde testa odla dem när jag nu ändå hade firrarna. I det långa loppet var det ingen harmonisk grupp, helt klart. Märkte att det var absolut smidigast att flytta runt dem. Direkt när honan blev avlekt flyttade jag därmed honan till ett eget kar. Till sist fick hon gå där konstant och spotta sina yngel, göda upp sig och så stoppade jag ner hannen när det skulle odlas. Lekte nästan alltid av inom ett dygn, sen ut med hannen igen.

Nåja, inget jag direkt rekommenderar och jag har mina funderingar kring en liten grupp med Troffar. Kanske blir bäst att plocka bort en av hannarna i vilket fall, men det lär du märka. Lågbudgetvariant på odling kan man säkerligen köra som jag beskrivit ovan, då räcker det ju med att köpa in ett par och sedan ha tålamod. I nuläget har jag säkert ett 40-tal MC/OB trewavasae, varav en del har rätt stor potential att bli verkligt granna. Är dock lite i valet och kvalet vad jag ska göra med dem just nu, de börjar bli stora allihop och äter mig ur huset... *s*

Hilsen,

P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

Frågan om en eller två hanar är en sak jag funderat mycket på innan jag skaffade gruppen. Förmodligen är det lugnare med endast en hane men jag fastnade för två av tre anledningar:

1. De färgar förmodligen ut bättre.
                          2. Det avlastar honorna lite när hanarna måste hålla koll på varandra.
                          3. Det är lättar att avlägsna en hane än att tillsätta en i efterhand.

Punkt ett och två förutsätter förstås att båda hanarna lyckas ta revir. Tja, svåra val men spännande.
                          mvh Per

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Per,
                            låter som ett klokt val att börja med två hannar. Om de ska lyckas ta varsitt revir i ett så litet kar blir spännande att följa. Helt med på dina tankegångar.

Hilsen,

P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • June 2004
                              • 1582

Varför utgår Back to nature böckerna att man ska minst 8 st Tropheus i en grupp?Hur har dem kommit fram till just 8 individer?

Mvh/ BB

Kommentar

Arbetssätt...