Projekt Tropheus - minigrupp.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Bright blue,
    trial and error, förmodligen. Troffar kan vara rätt aggro ju, gå in och läs i Troffe-tråden. Sedan är det turligt nog så att rätt få firrar har läst böckerna och vad som rekommenderas. Där ser Per sin chans!!

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• steveharris
      Användare
      • September 2003
      • 243

Min bemba grupp (12st) gick i ett 175 liters hos förra ägaren. Han hade 10 från början men 2 yngel hade klarat sig. Det fungerade hur bra som helst, fiskarna var ca 8-9 cm. De hade sällskap av ett par Jullar som vid lek "ägde" karet......
      Patrik

Kommentar

• Robbe
        Användare
        • February 2003
        • 527

Dom få ggr jag haft små grupper av Tropheus har jag haft ensamma hannar med 3,4 honor.Problemet som jag haft då är att honorna är enormt tuffa mot varandra och oftast dom som slaktar varandra och inte hanen.Jag tror att du kommer att få problem Per eftersom jag uppfattar just Black varianterna lite tuffare än dom andra arterna och jag tror att hanen först kommer att krossa den andre hanen(om dom inte är lika tuffa)och sen kommer en av honorna att slakta dom andra honorna.Detta är som sagt vad jag tror men för din skull Per hoppas jag att jag har fel.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Precis som Robbe säger så är honorna ganska tuffa mot varandra. Ngn slakt har jag dock inte varit med om men tailchasing och lipplocks inträffar ibland.
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Huruvida black-, duboisi eller andra sorter är ilsknare än andra har ju diskuterats mycket i forumet. Det verkar som alla har olika erfarenheter. En orsak kan vara att det helt enkelt beror på vilken grupp och/eller individ man har personlig erfarenhet av. Jag tror på teorin att aggressivitet till största delen beror på de olika individerna men det återstår att se...
            mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

En liten taskig bild på mina 2 dominanta pembahanar när de fightades idag. Jag lyckades slita upp kameran och få en hyffsad bild med blixt framifrån. Så detta kan du nog få se i ditt kar Per
              Carl

Kommentar

• Cutekid
                Användare
                • January 2003
                • 3368

En taskig bild till:
                Carl

Kommentar

• Robbe
                  Användare
                  • February 2003
                  • 527

Dom ser mycket snygga ut dina Pembor Calle.
                  Såg dina fd Kirizor hos Håkanstorps zoo idag dom var inte dåliga dom heller även om jag tyckte att dom var snyggare på dina foto.

Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Huruvida black-, duboisi eller andra sorter är ilsknare än andra har ju diskuterats mycket i forumet. Det verkar som alla har olika erfarenheter. En orsak kan vara att det helt enkelt beror på vilken grupp och/eller individ man har personlig erfarenhet av. Jag tror på teorin att aggressivitet till största delen beror på de olika individerna men det återstår att se...
                  Jag har haft från alla olika grupperna Black,Brichardi,Red,Moori men inte från sp.Mpimbwe och av alla dom tycker jag att Black är klart mer aggresiva och även dom mest pruduktiva.Sen om det beror på individerna i gruppen eller inte låter jag vara osagt men det är i alla fall mina erfarenheter så här långt.Hur går det med din grupp så här långt då Per?

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

hej Per .. för ett tag sen hade jag också 8st pembor i en 222L .. samma storlek och fördelning..den dominante hanen blev trött på dom andra och slog ihjäl alla förutom en hona så nu lever ett par som jag har med mina malawi :/..funderar på att försöka få upp lite yngel .. typ låta dom leka i ett 112L sen flytta bort hanen . och hålla på så till man har ca 20 yngel hur tror ni att det funkar?
                    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Jättefina Pemba Cutekid! Kan du inte ta någon bild på någon blaskigt färgad Tropheus ibland så man kan tycka bättre om dig?

Robbe, så här långt har jag inte direkt något att rapportera. Den dominanta hanen har lugnat sig ganska mycket. En hona har följt honom flera gånger och påbörjat parningsritualen. Hon har näst starkast färg i gruppen. Nu är ju inte Tropheus direkt kända för sin tålmodighet och sitt gentlemannamässiga beteende så det slutar med att han blir rödtokig och jagar henne. Men hon har hittills snabbt lyckats försvinna i gruppen.

Den icke-dominanta hanen är än så länge murrigt färgad. Jag har ibland svårt att se vilken av de murriga som är hane, jag har inte haft tid att lära känna gruppen (jag har inlämning av fältarbete på onsdag). Jag kan tänka mig att jag måste dela upp akvariet med en jättesten eller Vallisneria som jag nämnde tidigare. I annat fall kanske akvariet är för litet för att han ska kunna ta revir.

I övrigt så lever L. Ocellatusarna sitt eget liv. J. Ornatusen nafsar efter förbiilande troffar ibland men det hinner de inte ens märka. Ornatusen får själv kasta sig undan elak prinsess-hona sekunden efter. Prinsessorna håller mer ihop nu än innan troffarna kom. De nafsar också efter troffarna ibland men inget allvarligt än så länge. Min erfarenhet av sessor säger mig att trångt akvarium med mycket fisk och yttre stimulans (typ stress) triggar deras lekvilja. Vi får se hur det blir med det.

Midas_Tom, sånt vill jag ju inte höra. Jag har inget direkt svar på din fråga heller. Men jag har för mig att Christian höll en grupp på 1+3 där hanen blev utvisad emellanåt så damerna hann komma i lekkondition...
                      Senast redigerad av Per B; 22 April 2006, 18:52.
                      mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Midas_Tom
                        Användare
                        • March 2005
                        • 809

sorry Per .. hoppas det går bättre för dej.. det var ju det att mina kostade200kr styck också odlade!!!!

trodde det var ett okej pris.. men det var jäkligt dyrt tycker jag nu..ska testa göra så här med 112L : ta en avdelare på mitten ha honan på ena sidan och hanen på andra ..släppa ihop dom till lek sen när de har lekt sära på dom igen ..jag skulle haft en powerhead 402 på 1000L/h så skulle jag ha ett stril rör från utblåset så det blir strömt i båda halvorna.. tror ni något är nått problem? ( skulle fixa upp ca 25yngel och ha i ett 222L kar) ..

är det något problem med att ha de ensama i varsin halva? tänkte att hanen skulle bli rätt aggro mot honan i ett sånt litet kar..

Förlåt Per om jag stjäl tråden lite..
                        //tom

Kommentar

• bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

Personligen tycker jag inte det är dyrt med tanke på hur många honor extra du hade.
                          Oftast är det överskott på hanar eller i bästa fall 1+1

Kommentar

• Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • June 2004
                            • 1582

Tror inte det kommer att bli någon höjdare med ditt försök Midas_Tom. Risken finns ju att hanen kommer att uppehålla sig där honan är och det är troligt att de blir väldigt skygga. Men gör ett försök som Per säger : )

Mvh/ BB

Kommentar

• Midas_Tom
                              Användare
                              • March 2005
                              • 809

hmm.. skyggheten var det jag tänkte på .. men ska iaf testa har en känsla av att det kan bli bra
                              //tom

Kommentar

• Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

björn som jag delar lokal med har 6st pemba och en röd rengbåge i ett 190-200litersakvarium. Det har en gång varit en stor grupp som dött av. Tror det är en max två honor och resten hanar. Fungerar bra, ger lite yngel då och då. Men vi rör inte inredningen eller någon utformining av akvariet. Man vet aldrig vad som kan hända om man ändrar någonting.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...