Uppställningsfundering.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • molehill
    Användare
    • September 2005
    • 56

    Uppställningsfundering.

    När man justerar in en bänk med mittben så ska det ju vara lite spel mellan golvet och mittbenen. Jag har gjort en egen träbänk men justerbara fötter och ställt in
    bänken efter samma princip. Borde inte detta fresta mitten av bottenglaset? Akvariet är ett 375 aluram. Bänken har sex stycken ben.
    Hur pass långt kan mellanrummet vara mellan mitten av akvariet och bänken? Akvariet står i våg och har stöd i alla hörnen. Bör jag oroa mej?
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

    #2
    Det skall inte vara något mellanrum mellan bänken och akvariet någonstans ! Menar du att du har ett spel mellan akvariet och bänken i mitten ?

    Det skall INTE ! vara ngt spel mellan mittbenen och golvet ! Den enda gången mittbenen inte skall ha kontakt med golvet är när man justerar in det tomma karet med hörnbenen så att det står helt vågrätt. När man väl har gjort det så skruvar man ner mellanbenen så att dom får "gott" stöd mot golvet. Mittbenen skall när akvariet är uppfyllt med vatten ligga an lika hårt mot golvet som benen i hörnen på bänken !

    Mvh/Janne
    Senast redigerad av jannemannen; 21 April 2006, 21:07.
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • molehill
      Användare
      • September 2005
      • 56

      #3
      Jag har inget synligt spel. Men när jag kollar så ser underlägget ut att vara mer nertryckt ute i hörnen än i mitten. När jag ställde upp det gjorde jag så att jag ställde upp det i våg med ytterbenen, och sedan skruvade ner mittbenet så det bara precis nuddade golvet.
      Hela karet står i våg, men eftersom liggunderlaget är mer nedtryckt ute i hörnen blev jag lite orolig!
      Rekommenderar du att jag skruvar ner benen i mitten lite mer?

      Kommentar

      • jannemannen
        Användare
        • July 2004
        • 306

        #4
        Ursprungligen postat av molehill
        Jag har inget synligt spel. Men när jag kollar så ser underlägget ut att vara mer nertryckt ute i hörnen än i mitten. När jag ställde upp det gjorde jag så att jag ställde upp det i våg med ytterbenen, och sedan skruvade ner mittbenet så det bara precis nuddade golvet.
        Hela karet står i våg, men eftersom liggunderlaget är mer nedtryckt ute i hörnen blev jag lite orolig!
        Rekommenderar du att jag skruvar ner benen i mitten lite mer?
        Japp ! Skruva ner benen i mitten ! Passa på att justera vid nästa vattenbyte ! (imorgon) ;o)

        Akvariet skall ha så jämt stöd som möjligt längst hela sin längd !

        Mvh/Janne
        Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

        Kommentar

        • molehill
          Användare
          • September 2005
          • 56

          #5
          Benen ligger mot golvet som det är, så hur ska jag veta när det är lagom?
          Vill ju inte höja mitten över de övriga... Som det är nu så tippar jag på att liggunderlaget
          tryckts ihop ca 1mm mer ute i hörnen, men är det så enkelt att det bara är att höja mittbenen 1mm utan att riskera att mitten blir högre?
          Tack för dina svar!

          Kommentar

          • molehill
            Användare
            • September 2005
            • 56

            #6
            Håller på och tömmer nu... är lite orolig av mej!
            Senast redigerad av molehill; 21 April 2006, 23:27.

            Kommentar

            • Redbullen
              Användare
              • February 2005
              • 734

              #7
              När jag ställer upp en ställning så vattenpassar jag upp alla yttre benen först.
              Mittenbenen hänger fritt/ Ingen kontakt med golvet
              Lägger på karet
              Fyller upp 1/3 med vatten ungefär, kanske lite mer
              Vattenpassar igen.
              Fyller upp fullt med vatten
              Vattenpassar
              Sen skruvar jag ner mitten benen mot golvet, när jag känner att det ska börja lyfta upp lite så vrider jag max ett halvvarv på båda mittenbenen.

              Så har jag alltid gjort och det har inte varit några fel.
              Karet har varit rakt uppsatt hela tiden..

              hmm förutom den gången jag hade gammal parkettgolv med sand under

              Mvh Peter
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

              Kommentar

              • calle-hallabro
                Användare
                • July 2005
                • 303

                #8
                Ursprungligen postat av Redbullen
                När jag ställer upp en ställning så vattenpassar jag upp alla yttre benen först.
                Mittenbenen hänger fritt/ Ingen kontakt med golvet
                Lägger på karet
                Fyller upp 1/3 med vatten ungefär, kanske lite mer
                Vattenpassar igen.
                Fyller upp fullt med vatten
                Vattenpassar
                Sen skruvar jag ner mitten benen mot golvet, när jag känner att det ska börja lyfta upp lite så vrider jag max ett halvvarv på båda mittenbenen.

                Så har jag alltid gjort och det har inte varit några fel.
                Karet har varit rakt uppsatt hela tiden..

                hmm förutom den gången jag hade gammal parkettgolv med sand under

                Mvh Peter
                Det var ett vågat sätt.
                Att fylla karet UTAN att alla benen är nere!?

                Att ställa ett tomt kar, ev med LITE vatten i kan jag tänka mig , men absolut inte ett fyllt.

                Du har nog haft rejält med tur.

                //Calle
                **********
                En Mal idiot!
                www.goc.se

                Kommentar

                • Redbullen
                  Användare
                  • February 2005
                  • 734

                  #9
                  Ursprungligen postat av calle-hallabro
                  Det var ett vågat sätt.
                  Att fylla karet UTAN att alla benen är nere!?

                  Att ställa ett tomt kar, ev med LITE vatten i kan jag tänka mig , men absolut inte ett fyllt.

                  Du har nog haft rejält med tur.

                  //Calle
                  Tänkte efter nu när du skrev de, klockan var mycket och jag skrev lite väl fort.
                  Mittenbenen är alltid väldigt nära golvet, kanske någon mm ifrån, när jag sen fyllt upp 1/3 så skruvar jag ner dom och drar den där " Max halvvarvet"

                  Mvh P
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

                  Kommentar

                  • molehill
                    Användare
                    • September 2005
                    • 56

                    #10
                    Det var i princip så jag gjorde. Men när hela karet är fyllt ser det ut som trycket är större ute i hörnen. Bänken är uppbyggd som följer: 19mm MDF på toppen - ram av 95x95 reglar på sex stycken ben av 95x95 reglar - 19mm MDF i botten - sex stycken ställbara fötter.
                    Så hela konstruktionen är ganska stabil så om jag skruvar ner mittenbenet mer så reser sej hela bänken lite...
                    Nu är ¾ tömt så jag ska försöka få till det lite bättre!

                    Kommentar

                    • calle-hallabro
                      Användare
                      • July 2005
                      • 303

                      #11
                      Ursprungligen postat av Redbullen
                      Tänkte efter nu när du skrev de, klockan var mycket och jag skrev lite väl fort.
                      Mittenbenen är alltid väldigt nära golvet, kanske någon mm ifrån, när jag sen fyllt upp 1/3 så skruvar jag ner dom och drar den där " Max halvvarvet"

                      Mvh P
                      Om du hade ett kar som var "fel tillverkat" (sidglasen ligger emot bottenglaset) så hade du säkert spräckt detta, men min åsikt är att du har haft tur.
                      På vår ställning har vi 10 fötter (130x70x65 helglas), där riktade jag upp allt och sedan "spännde" jag ner alla fötter med samma moment under tiden jag kollade allt allt såg ok ut.
                      Men det går inte att jämföra stabiliteten i min ställning i 40x40x3 rostfritt som är svetsad med en knutställning i alu.

                      //Calle
                      Senast redigerad av calle-hallabro; 22 April 2006, 18:22.
                      **********
                      En Mal idiot!
                      www.goc.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...