Sidkanalsfläkt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • uffeL
    Användare
    • September 2005
    • 14

men varför ska man ha en sidkanalare som tydligen låter som bara den,själv kör jag med en hiblow som är i princip helt ljudlös,den driver jag ca 90 burkar med utan problem.
    Uffe

Kommentar

• bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

Den största modellen av hiblow är riktigt kraftig men dyr

Kommentar

• uffeL
        Användare
        • September 2005
        • 14

har för mig att den kostade ca 3000+moms,så priset är nog inget värre.
        Uffe

Kommentar

• Gäst

Hiblow hur är dessa pumpar när det gäller service och delar?

välkommen till forumet

mvh Lennart

Kommentar

• malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

när man ska bestämma sig för att köpa en sidkanalare så måste väl det viktigaste vara hur många luftslangar man ska ta ut från röret, för man kan ju ha flera luftslangar till varje akvarium. jag kör med en ventur 550 watts, och jag tar ut ca 200 st luftslangar det är nog max vad man kan ta ut av den pumpen.
            i början när jag lät filterrören gå nästan ner i botten, så hade jag lite problem med att luften skulle räcka till, så jag var tvungen att kapa rören så att luftslangarna kom närmare ytan.
            om man pratar om dimensionen på röret till luften så är det bättre att ha grövre, gärna i en slinga på två olika nivåer för att få kortare luftslangar till filtrerna
            , ju längre luftslangar ju sämre tryck.
            det är också bra om man drar luftrören tillbaka till sidkanalaren så att trycket jämnas ut
            mvh janne

Kommentar

• bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

Hiblow är lätta att serva och reservdelar är inga roblem för det är ett stort märke

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av bmwpower
                Hiblow är lätta att serva och reservdelar är inga roblem för det är ett stort märke
                Tackar för svaret det låter bra. man får fundera och ev investera.ibland är man ju lite dumsnål!

mvh Lennart

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Vart köper man Hiblow-pumparna? Någon som vet? Det verkar ju onekligen vara det jag letar efter. En sidkanalare i källarn gör nog inte äktenskapet någon nytta
                  Tony Englund

Kommentar

• calle-hallabro
                    Användare
                    • July 2005
                    • 303

Ursprungligen postat av Tony
                    Vart köper man Hiblow-pumparna? Någon som vet? Det verkar ju onekligen vara det jag letar efter. En sidkanalare i källarn gör nog inte äktenskapet någon nytta
                    The pump Hiblow är väldigt dyra, det finns billigare alternativ (den billigaste ca 3500kr).
                    Har en 25a ståendes, men kör inte med den då den är för liten (ca 1200l/tim).
                    Kör med Mistral 4000 pumpar istället som är billigare och ger 4000l/tim.

En spec på Hiblow olika modeller, hoppas ni kan läsa detta
                    HIBLOW 20 40 80 100 200
                    kPa 9,8 12,8 14,7 17,7 20
                    L/min 18 40 80 100 200
                    W 17 38 71 100 210
                    kg 3,2 5,7 7 8,5 9,0
                    PSI 1,42 1,86 2,13 2,57 2,90
                    dB 31 32 36 38 46

Sidkanalare har bättre effekt/watt om det är frågan om stora luftvolymer.

Men allt är frågan om vad man behöver.

Har märkt att långa luftslangaf (6/4mm) försämrar kapaciteten drastiskt, så vi har bara korta till alla kar.

//Calle
                    Senast redigerad av calle-hallabro; 22 April 2006, 14:17.
                    En Mal idiot!
                    www.goc.se

Kommentar

• Gäst

i Danmark finns de på www.akvarieudstyr.dk

i Sverige akvarielagunen
                      zooplanet

Sedan finns akvarielagrets sonic pumpar som lär vara tysta de fanns med i förra medlemserbjudandet.

mvh Lennart

obs finns säkert på fler ställen men jag tittade endast lite snabbt

Kommentar

• Gäst

Calle förutom att de inte räcker till Mistral pumparna är de bra och håller vad de lovar? 35Watt och 4000L.

mvh Lennart

Kommentar

• calle-hallabro
                          Användare
                          • July 2005
                          • 303

Ursprungligen postat av Lennart 2
                          Calle förutom att de inte räcker till Mistral pumparna är de bra och håller vad de lovar? 35Watt och 4000L.

mvh Lennart
                          Självklart är det bra fart i dessa, men jag kan inte mäta flödet eller effekten på den, ska se om jag kan mäta strömmen.

Har idag 2st Mistral 4000 som är sammankopplade till en eldosa, där jag sprider luften med 16mm VP-rör, för att sista biten ha slang till kranarna.
                          Driver ca 40 kar idag, men skulle vilja ha bättre fart.
                          Det hade nog varit bättre att ha kraftigare rör osv, men jag tog vad jag hade hemma och det fungerar bra.
                          Orsaken till att jag vill uppgradera är att vi ska ha fler kar/filter/syrestenar och därmed ökar luftbehovet.

//Calle
                          En Mal idiot!
                          www.goc.se

Kommentar

• Gäst

Tack inte behöver du mäta något var mest intresserad om du var nöjd med pumparna och om dessa verkar vara driftsäkra och tillförlitliga! Samt om pumparna verkar hålla vad de ser ut att göra. Man har ju snålat förut och blivit missnöjd.

Att köra med luft för min del handlar om ekonomi på hobbyrummet man sänker förbrukningen men elräkningen ser ut att öka ändå! ha ha

Mvh Lennart

Kommentar

• calle-hallabro
                              Användare
                              • July 2005
                              • 303

Ursprungligen postat av Lennart 2
                              Tack inte behöver du mäta något var mest intresserad om du var nöjd med pumparna och om dessa verkar vara driftsäkra och tillförlitliga! Samt om pumparna verkar hålla vad de ser ut att göra. Man har ju snålat förut och blivit missnöjd.

Att köra med luft för min del handlar om ekonomi på hobbyrummet man sänker förbrukningen men elräkningen ser ut att öka ändå! ha ha

Mvh Lennart
                              Har inget negativt att säga om dessa, Möjligtvis att de är försmå
                              ELen kostar mycket, grovt räknat så kostar varje Watt 15kr /år!
                              Håller på att planera för utbygget, där blir det golvvärme som värms med vedpanna, funderar även på om man kan återvinna värmen i vattnet man byter.
                              Men kör man med ved så kanske detta inte blir ekonomiskt försvarbart, men tanken finns då det blir ca 1kubik 28graders vatten om dagen man spolar ut i avloppet.

//Calle
                              En Mal idiot!
                              www.goc.se

Kommentar

• Gäst

var får man tag i en sådan tabell? Skälv så har jag en sidkanalare som ger ca:16000 l/t.
                                Med detta driver jag 9 st 200 l. med filtermatta samt bottenfilter i samtliga kar. Dessa är delade på mitten. Samt ett 500 l med mina Koi, där är det två stora filtermattor 10 cm samt två slangar med luft som blåser i karet. Det finns kapasitet för mycket mer.

Tomas

Kommentar

Arbetssätt...