Fiskar som begår självmord

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • January 2005
    • 540

    #16
    När min gamla Aceihane spöat upp båda honorna plus nya hanen, placerade jag homom i en 50liters Bauhauslåda. Hade bara 1/3 vatten och lock ovanpå. Tjejen vaknade till ca 3 ggr en natt av att det plaskade ngnstans...... Aceistackarn var nog lite pissed på sitt nya hem :/
    Han har det bättre nu (hos Leasing).

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      wofflan,
      det kan funka med höga kanter om du vill ha ett öppet kar. Försök få till så att det är minst 10 cm från vattenytan och upp till kanten. Borde gå att bygga någon form av träram som ser snygg ut och passar rakt ovanpå karet - lackas sedan i lämplig färg. Du kan då också bygga ramen som ett upp och nervänt "L", så får du en liten hylla runt hela karet. Där kan du låta någon klängväxt snirkla fram. Det hindrar nog inte en och annan bilbuk från att ta sig ur karet ändå, har läst att de inte bara hoppar, utan också glidflyger med bröstfenorna. I naturen har man sett bilbukar som pallrat sig iväg hela 7 meter i luften. Se till att inga andra firrar jagar dem, och håll flugor borta från karet...

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #18
        En liten anekdot om en L-mal:
        Köpte ett bra gäng med små Anubias av en kille som bodde nära mig på den tiden. Det var mitt i smällkalla vintern, men jag skulle gå så kort bit så jag körde ner alla Anubias i en hink. Väl hemma börjar jag lägga i Anubiasen, och se på fanken, där ligger en L-mal inkilad i Anubiastrasslet. I med vatten från ett inkört kar, och iltransport tillbaks. Överlevde både minusgraderna och att ligga ovan vatten i ca en halvtimme.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #19
          Kan ju papeka att viktoria-mbipi hoppar bra mycket mer an malawi-mbuna.

          Att ha bilbukar i ett oppet akvarieum tycker jag later som en hopplos ide dvs knappast "hopplos" (ursakta det urusla skamtet).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...