Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Lundqvist

    Ytterfilter

    Är på väg att investera i ytterligare ett akvarium. Storlek ca 200 liter.

    Vilket ytterfilter rekommenderar ni till ett sånt kar?
    Jag vill ha ett av märket Eheim. Tror nämligen att de är bäst...

    UV-filter, är det nåt att satsa på? I så fall vilket, om jag fortfarande vill ha ett Eheim?
  • Redbullen
    Användare
    • February 2005
    • 734

    #2
    Ursprungligen postat av Mats Lundqvist
    Är på väg att investera i ytterligare ett akvarium. Storlek ca 200 liter.

    Vilket ytterfilter rekommenderar ni till ett sånt kar?
    Jag vill ha ett av märket Eheim. Tror nämligen att de är bäst...

    UV-filter, är det nåt att satsa på? I så fall vilket, om jag fortfarande vill ha ett Eheim?
    Beror väl på lite hur mycket fisk du ska ha och vilken slags fisk.
    Men Eheim är bra prylar helt klart, är själv Fluvalnörd och mycket nöjd.

    Ta en titt på Aqua-EL nya ytterfilter, tysta och bra och har inbyggdt UV filter, vet dock inte om det finns i alla deras modeller

    mvh Peter
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

    Kommentar

    • Mats Lundqvist

      #3
      Det blir Malawisar och antalet beror på vilken storlek det blir.

      Har Eheim några UV-filter? Jag hittar iaf inga.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • April 2002
        • 880

        #4
        Eheim 2215-17, 2026-28 är bra och lagom stora filter, sedan så finns det ju filter med inbyggda värmeelement, filter med intervallfunktion och gud vet vad man kan pula in i burkarna
        UV-filter däremot får man skaffa separat, kopplas väl lämpligen på efter filtret.

        Kommentar

        • Redbullen
          Användare
          • February 2005
          • 734

          #5
          För mycket filter kan man aldrig ha
          Ska du ha malwi så satsa på ett kraftigt filter med bra skjuts i vattnet, så "slipper" du kanske ett innefilter som ger vattnet extra fart och du får mindre "grejjer" inne i karet

          Jag har iofs aldrig behövt UV till mina kar så jag tycker det är overkill..

          Ett Eheim 2028 skulle nog platsa, stor filtervolym 7,3L och flyttar ca 750l/h vatten med filtermaterial i

          Kolla runt lite på andra märken också och stirra inte dej blind på just Eheim, jag tror du skulle kunna köra med andra märken och vara minst lika nöjd och tjäna in en slant på det, som du i sin tur kan lägga på andra saker......bara ett gammalt tipps jag kör med
          Har erfarenhet av både Fluval och Eheim och kan inte säga att ena eller den andra är bäst, förutom priset då

          Skulle du nu vilja ha det där glasklara vattnet så kan du ju ha ett innefilter med filtervadd i som tar bort dom små partiklarna..

          Mvh Peter
          Senast redigerad av Redbullen; 20 April 2006, 01:05.
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

          Kommentar

          Arbetssätt...