Hur mycket sten håller ställningen/glaset för?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Dehlin
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 1913

    Hur mycket sten håller ställningen/glaset för?

    Hey på er!

    Vet att denna fråga vart uppe väldigt många gånger förr,
    men jag funderar på att göra om i mitt största akvarium 1690liter 12mm glas i sidorna och 15mm glas i botten.

    Och tänkte då först inreda det med BTN moduler men endel BTN kar jag har sett ser så plastig ut. Så därför tänkte jag inreda med väldigt stora stenar istället helst så det blir liknade som BTN inredning med moduler.

    Så därför undrar jag hur mycket man vågar dra i som mest?
    Ställningen har 15 ben som är 2,5x2,5cm glaset är som sakt 12 & 15mm.
    Frigolit tänker jag givetvis också ha under.

    Vad tror ni ?
    Är det bara att ösa i utan att vara orolig?
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Det finns en burk på www.malawisee.com som är på 1640Liter som har ett gäng sten i... kolla där. Klicka på "Aquarien" länken så ser du 4 burkar varav ett e det jag menar.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

      #3
      Tony Englund kan ju visa sina mosterstenar i sitt 3meterskar
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

      With CANON you can!

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Om man har 15 ben borde det vara tre rader med ben och att ställningen skulle vika sig är ungefär lika stor risk som att vinna högsta vinsten på lotto fem veckor i rad.
        det som är frågan är vilken nytta gör raden i mitten om det är aluram på akvariet betyder det att alla ben som är innanför stativet hänger i luften och gör ingen nytta,
        men om det är helglas och frigolit samt en tjock träskiva mellan
        ligger akvariet hur mjukt som helst och allt är enligt normerna
        ha det bra
        Christer
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Jodå, jag har några hyffsat stora stenar i mitt kar. Det är 12mm i botten, men ett helglaskar som vilar på en förbannat stabil träställning med både spånskiva och frigolit under bottenglaset.

          Jag har slängt i ett antal stenar som är precis såpass tunga att jag med nöd och näppe lyckas lyfta i dem. Naturligtvis frigolit även under stenarna.
          Tony Englund

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • February 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av Henrik Dehlin
            Hey på er!

            Vet att denna fråga vart uppe väldigt många gånger förr,
            men jag funderar på att göra om i mitt största akvarium 1690liter 12mm glas i sidorna och 15mm glas i botten.

            Och tänkte då först inreda det med BTN moduler men endel BTN kar jag har sett ser så plastig ut. Så därför tänkte jag inreda med väldigt stora stenar istället helst så det blir liknade som BTN inredning med moduler.

            Så därför undrar jag hur mycket man vågar dra i som mest?
            Ställningen har 15 ben som är 2,5x2,5cm glaset är som sakt 12 & 15mm.
            Frigolit tänker jag givetvis också ha under.

            Vad tror ni ?
            Är det bara att ösa i utan att vara orolig?

            Jag hade i ett 900 liters kar med endast 10mm i botten ca 200kg sten o det höll
            Det viktiga är nog att du startar med att lägga i en 15mm frigolit i botten inuti karet där du skall ha stenen.
            Att det är aluram på karet är bara en kosmetisk grej o är inget för hållbarheten som en föregående talare sa.... frigolit mällan alubenställning och karet är inget att rekomendera då frigoliten kommer göra att aluminiumen böjer sig mällan pelarna och dels gör det svårt att balansera in karet rätt.
            Jag gör alltid så här när jag ställer in ett kar.
            1.ställ in benen i var hörn först så att de står vågrätt både diagonalt och horisontellt.
            2.skruva upp alla andra sjusteringsskruvar på de andra benen så de hänger i luften typ.
            3.ställ på karet så det står på de fyra hörn endast som du innan hade ställt in ok.
            4.skruva upp de inre sjustersk... tills glappet mällan aluminiumen och ställningen är borta lägg bara an så det trycker emot. gör så på alla pinnar. kontrolera genom att ta näven och slå lite på undersidan på ställningen för att se om det är något glapp mot karet. om inte så wolla pera injusterat kar!
            5.Om du ablosut vill ha en frigolit tillsätt den då nu när ställningen är ok justerad men jag tycker inte detta är nödvändigt. Lycka till.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • Laesk
              Användare
              • February 2004
              • 2447

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Jag har slängt i ett antal stenar som är precis såpass tunga att jag med nöd och näppe lyckas lyfta i dem.
              Du glömde berätta att du byggt upp din styrka av öl å sega råttor
              Lennart "Laesk" Axelsson
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

              With CANON you can!

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

                #8
                Så du menar att de stenar som är så tunga att Tony "med nöd och näppe lyckas lyfta i dem" väger sisådär 3-4 kilo Laesk?
                Senast redigerad av Per B; 20 April 2006, 00:26.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tony
                  Jag har slängt i ett antal stenar som är precis såpass tunga att jag med nöd och näppe lyckas lyfta i dem.
                  Huga!! Det lät riktigt macho!!
                  "Jag har SLÄNGT i"
                  Själv använde jag dubbla icakassar när jag lyfte i mina tyngsta stenar ( 20-25 kg ).
                  Är ju dåligt grepp på runda stenar
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

                    #10
                    Det är ingen aluram på karet...

                    Tack för era svar!

                    Kommentar

                    • larsa
                      Banned
                      • April 2006
                      • 198

                      #11
                      Hur mycket sten beror ju också på sort,jag fick tag på några rejäla lavastens block.fördel stor pga vikten.40-50cm höjd/bredd. Alldeles för stora för små kar men ok för stora!Sen såg jag nån tyckte det bara var för syns skull detta med alulist på kar,beror helt på tillverkningsmetod?,visst många tillverkare har det mest för syns skull,men jag har för mig det fanns en tillverkare söderut som använde vinklade stift för ihopsättning av aluminiumen.men den metoden kanske är utdöd?

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

                        #12
                        Haha, ja.. jag är urkass på armbrytning och bänkpress, men sådana där bonn-lyft klarar jag en del Jag skall väga dem nästa gång jag måste ta ur dem, så slipper vi spekulationer
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • mek
                          Användare
                          • January 2005
                          • 540

                          #13
                          Om du är osäker på vikten, föreslår jag att du satsar på kolsten också (har jag börjat med). De är mörka, lätta att skölja av och lätta. Lavasten går också, men medför risken att firrarna kan skära sig på dem (råder dock mycket delade meningar om det sistnämnda )

                          Kommentar

                          • calle-hallabro
                            Användare
                            • July 2005
                            • 303

                            #14
                            Ursprungligen postat av larsa
                            Hur mycket sten beror ju också på sort,jag fick tag på några rejäla lavastens block.fördel stor pga vikten.40-50cm höjd/bredd. Alldeles för stora för små kar men ok för stora!Sen såg jag nån tyckte det bara var för syns skull detta med alulist på kar,beror helt på tillverkningsmetod?,visst många tillverkare har det mest för syns skull,men jag har för mig det fanns en tillverkare söderut som använde vinklade stift för ihopsättning av aluminiumen.men den metoden kanske är utdöd?
                            Ska en aluram vara till någon nytta så MÅSTE den ju vara stabilt ihopsatt.
                            Åleds pressar i stål hakar i hörnorna, så att ramen blir en del i konstruktionen.
                            Att ha alu annars spelar ju kvitta.

                            //Calle
                            **********
                            En Mal idiot!
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • Peter_F
                              Användare
                              • January 2004
                              • 172

                              #15
                              Jag har drygt 300 kg sten (granit) i mitt 720-alukar. Den största stenen är 30x40x10 cm och ligger som bas i mitt stenrös. Jag har lagt ett 10 mm liggunderlag i botten.

                              Jag får nog säga att gränsen är nådd för hur mycket sten jag vågar lasta i karet. Hade det varit ett helglas där botten ligger tätt emot ett plant underlag, hade jag nog dubblat vikten.

                              Mvh
                              Peter
                              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...