Trä och rötter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • August 2003
    • 514

Jag har testat det som man enligt alla regler inte skall göra vad gäller rötter i akvarier. Jag har plockat rejäla tallrötter från de diken som uppstår när myrar har dikats ut. Dessutom har jag tagit en stor tallrot liknande din Rhodebaert från en myrsjö under en hjortronplockning.

Dessa rötter är nu cirka tio år gamla i mina akvarier på jobbet och det har gått väldigt bra måste jag säga. Då har jag ändå använt MÅNGA rötter i mina akvarier. De färgar vattnet ganska länge och de måste behandlas ordentligt innan de används. Jag borstade och bröt bort allt löst och mjukt material innan de fick tillbringa flera veckor i stora baljor med många vattenbyten. I det första vattenbadet tror jag att jag tillsatte väteperoxid för att om möjligt ta kål på ev. ytligt mikrobiellt liv.

De påverkar förmodligen pH-värdet en smula men det är det enda jag har märkt av. Kan det vara så att alla akvarister har antagit att tallrötter med sina garvsyror och tanniner är farligt men att det går utmärkt att använda dem efter en ordentlig behandling?

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Tall kan nog funka bra om man gör som du, dvs plockar gamla rötter som legat i en mosse länge. Torven/ämnen i torven konserverar och motverkar en hel del giftiga ämnen, samt ger en bra miljö för många firrar om den får lakas ur i "lagom takt". Om de däremot är färskare och inte urlakade så hade jag aldrig använt dem i ett kar, vilket jag även håller på när det gäller andra barrträd. Dumt att chansa, någon har förmodligen provat och därav råden. Tror inte att garvsyror och tanniner är det farliga, är det inte olika terpentener från barrträd som är boven? Jag tror för övrigt att rötter som legat i en mosse länge funkar ok oavsett träslag (om roten inte har börjat ruttna alltså).

Hilsen,

P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Rhodebaert
        Användare
        • February 2006
        • 557

död

Nu så har mina fiskar börjat dö. Jag har plockat ur 5 Lombardoi och två auratus hittills och det kan nog bli fler. De har sett oskadda men döda ut där de legat på botten. Det som är underligt tycker jag är att de tuggande honorna som varit utan mat länge nu verkar leva och må bra. Roten har i alla fall plockats ur eftersom den ju kan vara källan till problemen. Har sett en antydan till cyanobakterier i gruset också. Man får väl se hur det går.
        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• medion
          Användare
          • August 2003
          • 243

Misstänker att dina malawisar dör av den ekla anledningen att vattnet blir för mjukt. Rötter sänker ju ph:t.
          Din rot verkar vara stor och därför tror jag att den surar ner vattnet ganska ordentligt.

Kommentar

• MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

Jag har alltid använt rötter som jag plockat i naturen, vid någon sjökant t.ex. och aldrig nånsin haft problem. Det enda som hänt var nu senast när jag lade i några jätterötter i stora akvariet, bland annat en som legat uppe på land vid sommarstugan ända sedan jag var liten. Jag sköljde bara av dem lite hastigt med vattenslangen. Det är förmodligen vad som gav den infusorieattack som jag fick efter uppstarten, men nu nästan ett år senare har jag inte haft några problem alls.

Plockar man bara rötter som legat i vatten en längre tid så kan jag inte tro att det är några problem alls. Man kanske ska se upp med barrträd, men som sagt, jag har aldrig brytt mig och aldrig haft problem.

Vet någon om man kan hiva i färska grenar från vide/sälg direkt i akvariet? Jag såg några djäkla snygga imorse nr jag var ute och joggade som bara måste ner i stora baljan!
            Enda som jag ser skulle kunna hända är väl att malarna slipper ha huvudvärk

Kommentar

• Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

Ursprungligen postat av Rhodebaert
              Nu så har mina fiskar börjat dö. Jag har plockat ur 5 Lombardoi och två auratus hittills och det kan nog bli fler. De har sett oskadda men döda ut där de legat på botten. Det som är underligt tycker jag är att de tuggande honorna som varit utan mat länge nu verkar leva och må bra. Roten har i alla fall plockats ur eftersom den ju kan vara källan till problemen. Har sett en antydan till cyanobakterier i gruset också. Man får väl se hur det går.
              Rötter och Malawi/Tanganyika fungerar INTE. Fiskarna tål inte det som rötter utsöndrar, nämligen humus.
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

Kommentar

• Daniel Lindholm
                Användare
                • March 2006
                • 92

Delade meningar som vanligt. Finns det någon som kan motsäga Perikles så att jag vet om mina två dränkta jätterötter kan slängas eller placeras i 720L. De färgar inget längre kan jag tillägga.
                -------------------------
                Hälsningar

Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

720L Malawi

60L Malawismåttingar

Kommentar

• Gäst

Ursprungligen postat av Perikles
                  Rötter och Malawi/Tanganyika fungerar INTE. Fiskarna tål inte det som rötter utsöndrar, nämligen humus.
                  Den åsikten får stå för dig, aldrig hört talas om det. Menar du att dom är allergiska mot det eller nått?

Kommentar

• Helenai
                    Användare
                    • October 2004
                    • 269

Det finns vattendränkt trä i Lake T och Lake M oxå. Fast inte lika mycket som i regnskogsfloder så det blir inte karaktäristikt på samma sätt.
                    Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• ozric
                      Användare
                      • March 2004
                      • 3187

Håller delvis med Perikles. Ska man ha rötter skall de vara riktigt riktigt urlakade.Jag skulle aldrig själv komma på ide`n (igen!) att lägga i en rot elller dyl. som missfärgar vattnet...

Kollade du ph:t och hårdheten på vattnet Daniel före,under tiden och efter roten "urfälldes"?? Min gissning är att värderna var allt annat än stabila.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

Kommentar

• Rhodebaert
                        Användare
                        • February 2006
                        • 557

Jaha. Nu har jag bytt massor av vatten två gånger sedan jag tog ut roten och höjt temperaturen, men fiskarna fortsätter dö. Jag har fyra Lombardoi och fem Auratus kvar nu tror jag. Någon gång får det väl ta slut.

Edit: Nehe. Två en Auratus till dog nu. Damn.
                        Senast redigerad av Rhodebaert; 30 May 2006, 10:07.
                        Det går alltid en senare buss.

Kommentar

• Prayerman
                          Användare
                          • June 2004
                          • 1314

Bra att du plockade ut roten, speciellt då du har Malawi. Rötterna bidrar antagligen med sänkt ph vilket inte är någon höjdare för malawil. Sen att det finns trädrester i malawisjön är ju självklart, men inte så mycket så det överhuvudtagen påverkar vattnet, sjön är ju ganska stor. Så anledningen till att man inte så gärna har rötter i malawikar är inte för att det inte finns i sjön, men det påverkar akvarievattnet negativt för just dessa ciklider.

Kanske skall du ta det lite lugnt med vattenbytena nu och börja köra som vanligt.
                          Senast redigerad av Prayerman; 30 May 2006, 11:06.
                          Tomas Wallengren
                          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

Arbetssätt...