annonser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larsa
    Banned
    • April 2006
    • 198

    annonser

    är det ok att fråga på forumet,eller be om råd om priset på anonnser är skäligt?typ på en grupp troffar?menar annonsering på denna sida.i vissa landsändar så finns inte fisken,men om man kan åka o köpa fisken själv så ska den väl inte vara dyrare privat än i affärn?
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    #2
    Varför ska den inte vara dyrare privat?

    Det handlar först och främst om kvalitét tycker jag. En butik som säljer fiskar utan att kunna redovisa avelslinjer och som inte heller kan visa hur föräldrarna ser ut är jag inte beredd att köpa tex ett stort antal Tropheus av. Däremot är jag beredd att betala extra för fisk som är odlad av kunniga hobbyentusiaster (om det finns skäl till det).

    Sedan har säljaren rätt att vara hur naiv och korkad som helst (vilket väldigt många säljare utnyttjar när de annonserar) och begära fantasisummor. Du som köpare reglerar marknaden genom att säga ja, nej eller pruta. Men att generellt säga att du har "rätt" att få köpa billigare hos privata säljare tycker jag är fel, fisken är ju inte "begagnad" som på loppis...
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

      #3


      Jag kan inte forumreglerna utantill (förlåt Jocke ) men kan inte se att det står någonting om prisindex på olika fiskar. Självklart finns det ingen fisk som kan prissättas utan någon sorts besiktning men ett prisindex kanske kan finnas. Nu ska jag inte uttala mig om just troffar men kan säga att jag personligen håller med Per i hans resonemang.

      Är du osäker på ett pris på en fisk.. ring och fråga någon som kanske kan veta..

      Telefonen är alla gånger ett bättre kommunikationsmedel än tangentbordet.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 7334

        #4
        Det man skall undvika är väl rena prisdiskussioner om vem som har billgaste fisk och vad den ligger på kontra vad någon annan tar.

        Eftersom inläggen i ett forum ligger kvar över lång tid och priser förändras över tid, blir det ju missvisande om någon söker i forum och tror sig hitta ett korrekt pris som sedan över tid förändrats.

        Använd köp & sälj som en prisindikerare (och betänk då att där pratar man ju begagnad fisk/egenuppdragen fisk=lägre pris än vad handlare med stor sannolikhet tar, då de ju har påslag) avvägt mot vad olika butiker tar när du ringer och frågar.

        En handlare som kan ge dig ursprung på fisk vinner också min respekt.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • larsa
          Banned
          • April 2006
          • 198

          #5
          Per!jag säger inte att den inte kan vara det!men logiken säger mig också att som joakim är inne på med hyror o dyl för en handlare.En grossist tex.som säljer till privat personer ibland eller 1 gång i veckan,har ett påslag som inte knäcker hans levebröd dvs handlare.och det är ofta VF fisk.eller so fisk...så min undran var nog inte så knäpp?Uj vad du hugger på mig per?Jag ska försöka formulera mig bättre i fortsättningen,vet inte vad det är för jargong här men får väl anpassa mig

          Kommentar

          Arbetssätt...