köpte tre i helgen ganska stora runt 13-15cm..har någon lite info tro?
Balantiocheilos melanopterus
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen -
-
Granna firrar, men kan bli minst det dubbla i längden om de har bra förhållanden. Gillar att hoppa ur akvariet, så tättslutande täckglas är bra. Äter det mesta i småväg, och är inte problematiska för övrigt. Sällan odlade i akvarium, förmodligen pga storleken. Trivs bäst i mjukt vatten med pH under 7. All info inhämtad under en snabb Google-raid. Har sett dem många gånger, men aldrig haft dem själv.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
jo silver haj är väl det vanliga namnet på dom...Tack för infon Patrik hade tänkt så småningom att placera dom bland mina CA hmm mjukt vatten sa du det har jag ju inte direkt där får kanske tänka om då...vi får se..riktigt glupska är dom iaf äter som hästar och en jäkla fart får dom vid matdags..Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Jag tror inte de är kinkiga, har sett dem i många akvarier. Verkar funka bra i de flesta vattenvärden. Enligt Google så kommer de från Mekong-området i vilket fall, och där är det ju relativt mjukt vatten. Misstänker starkt att om du sköter karet och dina vattenbyten, så blir de så granna som de kan bli ändå, vilka vattenvärden du än har. Vill du odla dem är det en annan femma, tror jag. Misstänker att odlingen är en luring, annars hade vi sett väldans många små söta sådana i akvarieaffärerna.
De verkar dock lättstressade, så utrymme, täckglas samt lite försiktighet med ljusförändringar är troligen bra. Eftersom jag aldrig haft just sådana själv så är det mest gissningar, utifrån erfarenheter med andra firrar som också är lättstressade.
Hilsen,
-
Tack ännu engång för infon patrick..ville ge dom en vecka i mitt 200L kar kolla så dom är ok.. i mitt stora kar lär dom kunna sträcka ut iaf läste lite i akvariets lexikon att dom vill ha rötter gömslen ..så det har jag ju så det blir över!Sen kanske dom inte passar in där biotop riktigt men sånt skiter jag i hehe tycker dom är fina+att dom kan kanske växa sig riktigt stora i ett större kar!Gillar stora firrarMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Biotop-riktighet behöver man alls inte köra på. Sjöciklidfolk kan nästan vara rabiata där (hoppas jag inte svär i kyrkan nu...). Personligen gillar jag små firrar, från 10 cm och nedåt ungefär. Anledningen till att jag spanat in "dina firrar" är att de har en jäkligt snygg, distinkt men ändå diskret teckning. Sådant gillar jag också. De funkar säkerligen bra i ditt större kar, och gör sig troligen också bättre där. Jag tror att om man bara ger dem lite space, så funkar de finfint.
Hilsen,
-
Nästa helg så åker dom i det stora (om inget oförutsett inträffar)så får vi se hur det går..har ju relativt lugna CA men det ska nog gå bra,, utrymmet och gömslen är där iafMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Man kan tro att de kommer att simma runt o glänsa!men de har en hel del att berätta! ,bara de får utrymme!vad står det amerikanska utrycket balashark för? med tanke på bala?det andra vet6 jag vad det är.Kommentar
-
jag lyfter denna tråden åxo en gång,, dessa har åxo vuxit och blivit grövre ska dock ta bort dom är sålda till en kompis men tänkte visa ett bar bilder på hur dom ser ut idag som vanligt får ni uräkta bild kvaliten hehe =)Senast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:14.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Kommentar