BTN tips hur många insug ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattilohela
    Användare
    • January 2006
    • 145

    BTN tips hur många insug ska man ha?

    hejsan jag undra hur många insugs hål ska man ha och hur stora ska dom var?
    det bakgrunden sitter på en 720 L ska ha bakgrunden med filtermatta
    hoppas på många bra tips
  • Rovfisken
    Användare
    • April 2005
    • 178

    #2
    hej, har du starka pumpar tex en eheim 2252 på 1200l/H så ska du ha 3 insug till den eftersom vatten nivån annars kan bli ojämn (sjunka bakom bakgrunden) eftersom den trycker ut mer vatten än den får in, givetvis e det bra för att få in mer skit i filtret oxå, håller på o bygger i mitt 720liter just nu
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

    Kommentar

    • Micke H
      NCS Medlem
      • October 2003
      • 144

      #3
      Hejsan

      Jag har ett 540 liters med BTN och hade enbart 2 hål.
      Jag har ett Eheim 2228 samt ett 1260 bakom bakgrunden och jag tycker inte att 2 hål räcker. Jag har därför fått göra ett extra hål.
      Problemet jag fick var dessutom att ett blad satt sig för det ena insugshålet vilket gjorde att
      vattennivån ökade framför bakgrunden medans den minskade bakom.
      Det gjorde att det faktikst rann över lite grann men som tur var upptäckte jag det innan det blev något mer av det.

      Jag har därför också gjort ett avlångt hål i överkant på BTN med nät som ett slags översvämningskydd

      Micke
      540 liter +222 +222 +100

      Kommentar

      • Mattilohela
        Användare
        • January 2006
        • 145

        #4
        jag har eheim 1262 och en ytterfilter AE UNI MAX 700

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          Jag har 2st 2028 bakom bakgrunden, MEN mitt stora (ja egentligen ingen katastrof) misstag, var att jag skulle placerat insugen (hålen) så långt ifrån hörnen på karet.
          Jag satte det ena i mitten och det andra i vänster hörn, vilket medför att det väntra insuget ligger väldigt nära insuget till ytterfiltret!!

          Se till att hålen kommer så långt ifrån dessa (eller från cirkualtionsfilter, om du väljer den typen), och snyggt går det få ändå...bara att täcka för med sten eller moduler i mitten på karet!!

          DD
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          Arbetssätt...