sydamerika

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swe-regius
    Användare
    • April 2006
    • 18

sydamerika

tjena jag ska börja sätta ihop ett sydamerikaskt ciklid akvarium och vill ha lite hjälp
    hälst av någon som har tidigare erfarenheter av just syd amerika
    är intresserad av släktet apistogramma och mikrogeophagus och lite till..
    adda mej gärna på msn jojjez@ hotmail.com
  • ovj78

Vad vill du veta?

Kommentar

• swe-regius
      Användare
      • April 2006
      • 18

hello

tjena jag hade tänkt starta upp ett kar på ca 300 liter inriktat på sydamerika...
      höll på rätt mycket med akvarium förut hade väll en 5 kar igång som mäst men jag gick över så småt till reptiler och har hållt på med de nu i ca 12 år..men nu har jag känt de att jag vill börja med fiskar igen.utöver mina koikarpar då förstås ...

som mal hade jag tänkt mej leopardmal(pterygoplichthys gibbiceps)
      har tänkt köra rätt mycket från apistogamma släktet
      har funderat på apistogamma sp babyface,apistogamma trifasciatum,apistogamma macmasteri,apistogamma acrensis... har du mer förslag så kom gärna med dom..
      de jag undrar kan man har dom ihop vissa eller inte...vilka kommer från samma lokalitet??

frågorna är vilka kan jag har med vilka,vilka kommer från samma lokalitet mm

sen utöver det så blir det diskus och scalare me

Kommentar

• ovj78

Trifasciata skulle jag nog inte blanda med för tuffa apistos då de är väldigt lugna och kan få problem med att hävda sig. Vad gäller lokalitet mm så är jag inte så insatt, men gå gärna in på apistogramma.com där du kan få svar på de flesta frågor.

Kommentar

• swe-regius
          Användare
          • April 2006
          • 18

hello

okej men vilka apistogramma kan jag ha tillsammans?
          vilka kommer från samma lokalitet?

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Lite nyttiga länkar:

Lite Google foton på Apistogramma-arter:

En del trådar rörande Apistogramma på www.ciklid.se forum:

Senast redigerad av StefanL; 17 April 2006, 14:59.

Kommentar

• swe-regius
              Användare
              • April 2006
              • 18

hej

två frågor till

hur många atrer kan man ha i ett 250 l
              om man har en hane och 3-4 honor till varje hane.
              läste nånstans att man isåfall kunde bara ha två hanar från två arter med 4 honor i ett 250l,kan det stämma?
              sen en fråga till som jag förstår så kan man mixa olika apisto från olika delar i amazonas i samma akvarium,stämmer de.. som jag vil lde så vill jag bygga upp en viss biotorp på ett visst ställefinns de inga apisto som finns på samma ställe eller kan man blanda?

MVh:Johan

Kommentar

• ovj78

Nja, det blir nog lite mycket. Jag hade som mest 2+2 cacatuoides och 2+2 viejita men ena viejita hanen får bara spö av alla andra. Problemet är om man har hyfsat lättlekta arter vilket jag har eftersom det ganska fort blir rätt mycket yngel och stridigheter när ynglen ska vallas runt. Nu har jag 2+2 viejita och 1+1 cacatuoides plus massa yngel, och det är på bristningsgränsen tycker jag. Det blir som sagt ganska mycket yngel fort.

Kommentar

• swe-regius
                  Användare
                  • April 2006
                  • 18

syd

tycker de känns lite litet med bara ca 6 dvärgar i ett 250 liters eller har jag fel

Kommentar

• ovj78

Nja, det är inte så lite och som jag sa tidigare... Det blir rätt fort ganska mycket yngel om det är lättlekta arter och man ger dem bra förutsättningar. I övrigt kan du ju skaffa dig ngt stim med tetra eller ngn annan art. Jag har ett gäng bilbukar som håller till i ytskiktet och inte går i närheten av ynglen. Men jag tycker inte att du ska pressa in massa dvärgar från början. Börja med några stycken och se hur det fungerar, efter några månader kan du skaffa ngn till om du tycker att det känns rätt och du inte har massa yngel.

Kommentar

• Helenai
                      Användare
                      • October 2004
                      • 269

Hmmm... Intressant diskussion. Ett par A. hongsloi eller A. vejita tillsammans med 1+4 D. filamentosus i ett 250 l kar, då? Fast förra hongsloi-hanen fick rätt mycket spö av hongsloi-honan... Hur gör man då?

Håller med om att det är bättre med färre arter än många i ett kar. Börja med en och se vad som händer!! Rent teoretsikt borde jag t ex kunna ha någon dvärg ihop med mina A. metae (i det andra 250-karet) men alla andra fiskar blir störda av deras "rundor" i karet (det smäller i rutorna), trots att de struntar helt och hållet i alla andra arter. Så även om jag vill ha någon dvärgart där (någon apisto eller fjärilar), så tror jag inte det går. De trivs helt enkelt inte med det storvuxna (i relativa termer), rastlösa sällskapet.
                      Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• olof
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1823

Hej!

Jag har laggt in utbredningsområden för alla beskrivna apistogramma arter i artbeskrivningar så det är bara att gå in och kolla om de kommer från samma områden.

Mvh

olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• ovj78

Ursprungligen postat av Helenai
                          Hmmm... Intressant diskussion. Ett par A. hongsloi eller A. vejita tillsammans med 1+4 D. filamentosus i ett 250 l kar, då? Fast förra hongsloi-hanen fick rätt mycket spö av hongsloi-honan... Hur gör man då?

Håller med om att det är bättre med färre arter än många i ett kar. Börja med en och se vad som händer!! Rent teoretsikt borde jag t ex kunna ha någon dvärg ihop med mina A. metae (i det andra 250-karet) men alla andra fiskar blir störda av deras "rundor" i karet (det smäller i rutorna), trots att de struntar helt och hållet i alla andra arter. Så även om jag vill ha någon dvärgart där (någon apisto eller fjärilar), så tror jag inte det går. De trivs helt enkelt inte med det storvuxna (i relativa termer), rastlösa sällskapet.
                          D.Filamentosus är ju väldigt lugna och snälla fiskar så det är nog ingen vidare bra idé, dem har inte en chans mot Viejita eller Hongsloi. Mina Filamentosus blir bortjagade av mina 3 cm stora Agassiziiyngel som jag inte flyttat på än.

Kommentar

• swe-regius
                            Användare
                            • April 2006
                            • 18

hej

kan man ta och blanda dvärgar från olika ställen ???
                            eller ska man ta från samma ställe
                            ex?

Kommentar

• swe-regius
                              Användare
                              • April 2006
                              • 18

hello

tack så mycket olof och alla andra

Kommentar

Arbetssätt...