Sebraciklid 2006

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

VF Zebror vore kul, men ännu roligare är väll att efter senaste USA-importen har det ju kommit in HRP, Honduran Red Point "Zebror" i sverige. De ynglar lika villigt och jag tror CA-grabbarna här på forumet kommer ha mängder av HRP att dela med sig av inom ett par månader.

Lite snällare, mycket ovanligare, lika lätthållna. Jag vill ha ..
    fish r friend

Kommentar

• Erik Wikström
      • March 2003
      • 127

Jag och Alex var till lokalen nyss och då tänkte jag att sebrorna hade lekt, men icke. Dom har nu gått en vecka i karet och honan är tjock på rom och har äggläggningsröret ute. även hanen.

när jag slog en koll på tempen såg jag att det bara var 21 C i karet. Nu är värmaren ikopplad så nu ska det nog gå bättre...
      Mvh Erik

Kommentar

• Jeppe
        Användare
        • October 2005
        • 409

Är det nån som bor i dalarna här???

För om nån gör det så tycker jag att ni ska besöka Expertzoo! Dom sebrorna affärsinnehavaren har är lika fina som dom vildfångade jag har sett (visserligen har jag bara sett vildfångade på bild, men ändå). Dom har mycket orange över hela sidorna, båda hanar och honor.
        540 Troffar, Callochromis ect
        100 sydamerica, dvärgar
        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
        40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2694

På tal om färgvarianter av Zebra... feast your eyes on this:

Nån som vet av nån sida med fler foton på varianter?

Kommentar

• Ola Sjödin
            • August 2003
            • 514

Hejsan Erik
            Kul att de små liven sköter sig. Anledningen till att jag tyckte att dina fiskar kunde vara värda att förvalta var just den fina honan. Hon är den klart finaste jag har haft i alla fall. Personligen skulle jag nog hålla ögonen öppna efter en ny hane med mer regelbundna band.

Hon hade en tidigare hane som var snyggare men den blev tokspöad av mina C. facetum och klarade sig ej. Det var mycket underligt att det hände för den direkta anledningen till att jag senare var tvungen att göra mig av med sebrorna var att de senare i sin tur gav sig på mina sex st (tydligt större dessutom) Facetum!

Ett lektips på centralare som fungerat bra (centrarchus, longimanus, nicaraguense)hos mig är daggmask/lövmask. Mata med det i ett par dagar, byt vatten och höj tempen 2-3 grader = Lek!

Jag instämmer i att det är konstigt att vissa fiskar får oförtjänt låg status. Sebracikliden är en ypperlig akvariefisk och hos mina elever (jag jobbar på en skola) väckte de väl så stort intresse som högre "statusfiskar" som Cyprichromisar, Aulonocranus dewindti, olika mbunas mm.

Varför ser man tex så sällan "Tilapior" i handeln? Vissa arter är kononsnygga men säljs i princip aldrig i handeln. Kolla in denna länk tex.med en bild på Xenotilapia papilio med en riktigt snygg "Tilapia" under, Oreochromis tanganicae,

Kommentar

• Erik Wikström
              • March 2003
              • 127

De har lekt häromdagen och såg inte till äggen när jag kollade till dem idag. De lekte inne i en blomkruka. Vet inte om det har blivit några yngel men både honan och hanen verkar aktiva och uppspelta. Har rätt grovt grus i karet så möjligtvis ligger larverna och kurar utan att jag fick syn på dem.

Hur är det ola? är dem syskon? för om så är fallet så har jag sett en fina hane på guldfisken som är vit, Elfenben med andra ord..
              honan är precis som du säger riktigt snygg ska försöka få några bilder på henne. Hanen är inte lika snygg....
              Mvh Erik

Kommentar

• Erik Wikström
                • March 2003
                • 127

Ursprungligen postat av Muhni
                Hos mig finns det en del.
                Men det är ju norrland!!

Mvh

Håkan
                Har du vildfångade sebror? isånafall är skulle jag vara intresserad av en fin hane!
                Mvh Erik

Kommentar

• Alexander Ylipää
                  Användare
                  • October 2003
                  • 3613

Erik!

släng ut malawisillarna från 375:an och starta upp en liten CA burk av den...salvini, sebror o ltie smått och gott...
                  Mvh Alex

Kommentar

• Ola Sjödin
                    • August 2003
                    • 514

Jag vet inte om de är släkt men risken är väl, som alltid, ganska stor. En bra sak med sebror är ju att det inte brukar vara något problem att presentera nya partners för dem så en ev ny hane kommer antagligen att accepteras på direkten.

Igår såg jag förresten att två av mina G.brasiliensis har en yngelsvärm som de försvarar hett. Jag har inte ens sett att det var på gång.

Kommentar

• Erik Wikström
                      • March 2003
                      • 127

Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Jag vet inte om de är släkt men risken är väl, som alltid, ganska stor. En bra sak med sebror är ju att det inte brukar vara något problem att presentera nya partners för dem så en ev ny hane kommer antagligen att accepteras på direkten.

Igår såg jag förresten att två av mina G.brasiliensis har en yngelsvärm som de försvarar hett. Jag har inte ens sett att det var på gång.
                      Det låter juh bra, jag funderar på att hitta nån snyggare hane till honan. I förrgår flyttade jag dem till ett 200 liters då dom inte verkade trivas i ett 70 liters. De lekte visserligen där men rommen fösvannn. De går med en australiensisk arowana(Aron) på ca 12 cm och två sugmalar. märkte geanst att dom gillade att komma till ett större kar då dom simmade jämsides och såg så lyckliga ut och vifftade på fenorna
                      Mvh Erik

Kommentar

• Lutt
                        Användare
                        • October 2005
                        • 1919

Ursprungligen postat av Mike_Noren
                        På tal om färgvarianter av Zebra... feast your eyes on this:

Nån som vet av nån sida med fler foton på varianter?
                        Naranjo Punta Arenas Costa Rica....den var ju urläcker blev sugen på den varianten...men den finns nog inte här i sverige

Kommentar

• Alexander Ylipää
                          Användare
                          • October 2003
                          • 3613

Här har ni något att bita i, Erik Wikströms hona!
                          Mvh Alex

Kommentar

• Jeppe
                            Användare
                            • October 2005
                            • 409

Nice bild!

Min hona var också väldigt grann, spec innan lek. Har nog inga bilder tyvärr

Måste skaffa fler akvarier, har inte plars för Centralare (förutom vissa dvärgar ) Får nog bli en 375 den här gången.. Fast det är klart.. får nog inte för mamma och pappa.. ibland är det väldigt dåligt att bara vara 14 år..
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

Qui dormit, non peccat

Kommentar

• Midas_Tom
                              Användare
                              • March 2005
                              • 809

hämtar mina zebror imorn.. ett par på 2cm och 4cm dom har lagt ägg i butiken.. ska ha dom i ett mindre kar innan de får flytta till mitt 400L med de andra centralarna..
                              //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• Erik Wikström
                                • March 2003
                                • 127

Trevligt Tom...mina är inne på sin trejde kull nu...så då har man gott om foderfisk till arowanan=)
                                Mvh Erik

Kommentar

Arbetssätt...