Ursprungligen postat av Ola Svensson
Nilabborar...
Kollaps
X
-
-
Man får väl ta filmen för vad den är, nämligen en dokumentär. Alla dokumentärer tar ju en liiiten liiten tårtbit av ett jättesammanhang och visar en verklighet från en mycket vinklad vy för att chocka, uppröra och få folk att tänka till. Det finns väl ingen dokumentär som berättar hela sanningen? Det är väl samma med denna filmen.
Utan att analysera för mycket tyckte jag ändå att det var en intressant film rent produktionsmässigt och de var faktiskt ganska duktiga på att skapa mellanradsinformation. Det som jag tyckte var mest anmärkningsvärt var hur den där vakten längtade efter krig bara för att kunna tjäna mer pengar, en mycket underlig inställning...Kommentar
-
Ursprungligen postat av ZaphiMan får väl ta filmen för vad den är, nämligen en dokumentär. Alla dokumentärer tar ju en liiiten liiten tårtbit av ett jättesammanhang och visar en verklighet från en mycket vinklad vy för att chocka, uppröra och få folk att tänka till. Det finns väl ingen dokumentär som berättar hela sanningen? Det är väl samma med denna filmen.
Utan att analysera för mycket tyckte jag ändå att det var en intressant film rent produktionsmässigt och de var faktiskt ganska duktiga på att skapa mellanradsinformation. Det som jag tyckte var mest anmärkningsvärt var hur den där vakten längtade efter krig bara för att kunna tjäna mer pengar, en mycket underlig inställning...
(en liten lank om Tanzanias arme http://en.wikipedia.org/wiki/Tanzani..._Defence_Force)Senast redigerad av Ola Svensson; 16 April 2006, 15:05.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Hm, som sagt, man kan analysera hur man vill. Jag vet att vissa folkslag hellre pekar fel än att inte hjälpa alls, men det verkar ändå ganska skumt att Tanzaniasnubben skulle vara så "artig" att han svarar att de vill kriga för att reportern skall få "rätt svar". Isåfall är han ju bara dum. Hans jobb var ju i princip att döda folk med giftpilar ändå. Krig kanske inte skulle göra så stor skillnad för honom...Kommentar
-
uj, har inte tråden urrartat rätt mycket? det handlade väll om att trådstartaren skulle skaffa nilaborre till en anläggning. vilket jag tycker låter skitcoolt och hoppas jag får chansen att se dem levande i rejäl storlek, det är en imponerande fisk.
lycka till chismulufish r friendKommentar
-
-
För att återgå till den utflippade delen av tråden bör väl i sammanhanget också påminnas om att Hanne Kjöller är ledarskribent på svensk (ny)liberalisms flaggskepp nummer ett (DN) och därmed har svårt för att se att globalisering och frihandel skulle kunna vara något annat än bara positivt.
(Är det för övrigt nån som vet var jag hittar undertexter till Darwin's nightmare så att jag faktiskt både kan se och förstå filmen? Hittar inget på undertexter.se...)Daniel AndréassonKommentar
-
Jo, Nilabborrar ser onekligen coola ut. Bast hade ju varit att hitta en lite midre: http://www.fishbase.se/identificatio...=631&areacode= (detta skriver jag mest for att fa alibi for att skriva resten)Ursprungligen postat av dinajelFör att återgå till den utflippade delen av tråden bör väl i sammanhanget också påminnas om att Hanne Kjöller är ledarskribent på svensk (ny)liberalisms flaggskepp nummer ett (DN) och därmed har svårt för att se att globalisering och frihandel skulle kunna vara något annat än bara positivt.
Att fattigt folk samlas dar det finns atminstone nagot ar inget man kan skylla pa globaliseringen dessutom. Finns det nagot som filmen visar sa ar det att det att allting alltid drabbar de fattiga hardast.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ursprungligen postat av Ola SvenssonPs. laste ni Hanne Kjolers vettlosa debattinlagg i DN 30/3?[/url]
Jösses, jag är imponerad av Hanne - jag trodde inte det var möjligt att missa målet så fett. Eftersom vi decimerat torsken i östersjön så det bara finns några miljoner kvar och först nu börjar bromsa, är det självklart rätt att afrikaner helt utrotar ett par hundra arter fisk. Det är helt enkelt en rättvisefråga att inte kritisera när de förstör sina egna resurser!
Tjofräs.
Jag har alltid tyckt såna är 'von oben' argument är jobbiga. Enligt min åsikt är det mycket enkelt: beteenden vi inte accepterar i Sverige skall vi inte heller acceptera utomlands, ÄVEN om det är annan hudfärg och/eller socialklass och/eller religion och/eller kultur på dem som beter sig. Allt annat är dubbelmoral.
Vi har förvisso gott om den saken i Sverige.
För övrigt måste Hanne verkligen tycka det är upprörande att Sverige försöker skydda vargar, delfiner, och annan skit bara så djurparker skall kunna dra publik!
Jag läser inte DN - är den här Hanne vänsterfeminist? Så usel förmåga att konstruera argument har jag tidigare bara sett hos vänsterfeminister (t.ex. Göran Greider).Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mike_NorenJag läser inte DN - är den här Hanne vänsterfeminist? Så usel förmåga att konstruera argument har jag tidigare bara sett hos vänsterfeminister (t.ex. Göran Greider).Senast redigerad av Ola Svensson; 15 September 2006, 11:26.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Åhfan. In absurdum-argument i "rättvisefrågor" brukar annars vara vänsterfeministernas hemmaplan - det där lät verkligen som en Göran Greider-drapa - men jag har aldrig läst nåt annat av henne, så jag vet inte.
För all del, en del liberaler har istället in absurdum-argument om att maximera ekonomisk vinst, och som jag tidigare sagt var inplanteringen av nilabborre i victoriasjön en social och biologisk katastrof, men en ekonomisk jackpot. Jag har aldrig läst nåt av henne förut, och kanske hon försökte dölja ett sånt ekonomiskt argument bakom ett mer politiskt korrekt "white mans guilt" argument.
Staten har, enligt mig, som libertarian, inte till uppgift att aktivt maximera enskilda aktörers ekonomiska utbyte, utan dess uppgift är att leverera ett regelverk som tillåter ekonomiskt utbyte men hindrar aktörer från att uppnå ekonomiskt utbyte på ett destruktivt eller ohederligt sätt.
Dvs jag hade inte tillåtit utplantering, eftersom det förstörde gemensamma resurser.
Å andra sidan får man nog acceptera att vad som för en biolog är ekologiska katastrofer (som nilabborren i victoria och three gorges dam i kina) är lysande framgångssagor för en nationalekonom.
Och ofta nog i ännu högre grad för korrumperade lokalbossar.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Mike_NorenÅ andra sidan får man nog acceptera att vad som för en biolog är ekologiska katastrofer (som nilabborren i victoria och three gorges dam i kina) är lysande framgångssagor för en nationalekonom.
Skulle vara kul att se hur mycket Gudrun okade svensk BNP! Det saldes mycket skog, det mycket dyrare att avverka den an om den hade statt upp, staten brande en massa pengar i ersattning. Mycket pengar i omlopp som hojer BNP! JAg har forhoppningsvis fel, men visst skulle det vara festligt om de borgliga vann och sedan fick en massa skit for att BNP tillvaxten minskade, men att vad som i verkligheten skett ar att Gudruneffekten stannar av och till och mer ger bakslag i form av sparande skogsagare. Fast manga skogsagare har forstas en hel del pengar att investera i skogsplantering etc ett bra tag till och de flesta har nog inte fatt pengarna an.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Jag läser inte DN - är den här Hanne vänsterfeminist? Så usel förmåga att konstruera argument har jag tidigare bara sett hos vänsterfeminister (t.ex. Göran Greider).[/QUOTE]
Tjena! Ville bara passa på att säga att jag på intet sätt uppskattar svepningar om var sig vänster feminister eller insinuationer om att Göra Greider skulle vara usel på att debattera/argumentera. Snarare tvärtom - att du sedan inte håller med honom (och andra) är en helt annan sak - men se det som en utmaning och bra att vi ser saker ur olika perspektiv. Och slutligen ber jag om ursäkt för att fortsätta skriva om annat än det avsedda ämnet för tråden
såvitt jag förstår verkar det inte nåt vidare klokt att försöka Nilaborrar i akvarium, inte ens ett så stort som tråden börjar med. Till slut blir de ju för stora och då????
mvh/joeMVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Ursprungligen postat av joesåvitt jag förstår verkar det inte nåt vidare klokt att försöka Nilaborrar i akvarium, inte ens ett så stort som tråden börjar med. Till slut blir de ju för stora och då????
Lates angustifrons Tanganyika lates 200 SL
Lates calcarifer Barramundi 200 TL
Lates japonicus Japanese lates 130 TL
Lates longispinis Rudolf lates 27.5 TL
Lates macrophthalmus Albert lates 29 TL
Lates mariae Bigeye lates 80 TL
Lates microlepis Forktail lates 93 TL
Lates niloticus Nile perch 193 TL
Lates stappersii Sleek lates 45 SLMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Mm, jag tror också att vi gör klokt att hålla de politiska diskussionerna utanför detta forum eller skapa en specialtråd för det. Ämnet intresserar mig visserligen, men jag har detta forum mycket som en andningspaus från sådant.
Nå, efter min egen lilla utvikning om ämnet så verkar det ju faktiskt finnas några arter nilaborrar som skulle kunna funka i stora baljor. Undrar om "småttingarna" på 45 cm och under beter sig likadant som de större rackarna? Känns för mig redan lite obehagligt att mata mina Channa gachua, och de är ca 10 cm (min variant landar på 20 cm och har dragit blod från de som odlar dem). Nilaborre på 45 cm borde kunna nafsa en del de också.
Är inte nilaborrarna pelagiska också? Borde ju vara ytterligare en komplikation i akvariet i så fall. Högst osäker på om jag rekommenderar dem som akvariefisk i vilket fall, men någon kanske har en swimmingpool över för ett stim...
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar