Co2

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stellan

Co2

Hej alla,
    Jag har precis inhandlat ett nytt akvarium och funderar lite på om jag skall ha bottengödning, co2 eller inte.
    Det var länge sedan jag hadde akvarium sist och jag har glömt mycket

Så jag undrar bla :

Jag läste någonstans att co2 inte sänker KH utan bara PH, stämmer detta ?
    Och hur funkar det med GH och co2 ?

Vad brukar ni andvända för rengörnings medel när ni skall starta ett nytt akvarium ?
    (förr andvände jag vvp, men jag vet inte om det är så bra?)

kranvattnet är ca, PH-8 , GH-3 , KH-3

Mvh Stellan
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

växtkar?

Ska du köra växtkar så är EI och pmdd som är "inne" nu . Det hela går ut på att du byter en stor mängd vatten en gång i veckan 30-50% och sen ger en fulldospuls gödning. På så sätt får du ingen överdosering o ligger hela tiden på bra näringsnivåer.
    Det är där pmdd kommer in.
    Det är växtgödning i kemikalieform till vetigt pris.
    http://ixxe.se

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Det finns två enkla metoder som visat sig vara effektiva i långa loppet som garanterat ger resultat. Metoderna går ut på att skapa stabila nivåer av näring, främst CO2.

Ena kallas "low-tech" där man inte kör CO2 utan gör en mineraliserande botten av torv där mineralisering och nitrifikation skapar CO2 när bakterierna andas. Man gör bara vattenbyten om man tycker firrarna verkar stressade eller måste skrubba alger/plantera om växter. Man ska även ha en ganska anenlig mängd fisk som man övermatar och låter överbliven mat vara mat åt bakterierna i bottnen så man hela tiden garanterar en stabil mineralisering/nitrifikation, dvs CO2-nivån. Det kan gå halvår-flera år mellan vattenbytena.

Andra kallas "high-tech" och då använder man en CO2-anläggning för att garantera CO2-nivåerna och gör ett 50% vattenbyte varje vecka och doserar en välavvägd vattengödning och tar på så sätt ut bottnen ur hela ekvationen. Se ixxes inlägg.

Båda har sin unika charm. Första metoden är fantastisk opretantiös och ekologisk men klarar inte dom allra svåraste växterna. Andra metoden gör att du klarar alla former av växter och är helt fri vad gäller design.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
        Användare
        • April 2002
        • 865

Hrm, det kanske vore bra om vi faktiskt svarade på alla frågorna 8 ) (varför tror alla smileymotorer att 8 ) är solglasögon? Det är ju stora starka nördglasögon 8 )

Ursprungligen postat av Stellan
        Hej alla,
        Jag har precis inhandlat ett nytt akvarium och funderar lite på om jag skall ha bottengödning, co2 eller inte.
        Se mitt tidigare inlägg.

Jag läste någonstans att co2 inte sänker KH utan bara PH, stämmer detta ?
        Japp, det är med KH och pH man kan få fram CO2-halten förutsatt att man inte har något buffertförändrande i akvariet typ fosfatbuffert eller torv.

Och hur funkar det med GH och co2 ?
        Dom har inte med varandra att göra. GH mäter mängder Calciumjoner och Magnesiumjoner, som inte har med bufferten att göra och därmed inte påverkas av syror typ CO2 (CO2 löst i vattnet reagerar och skapar den svaga kolsyran HCO3-).

Vad brukar ni andvända för rengörnings medel när ni skall starta ett nytt akvarium ?
        (förr andvände jag vvp, men jag vet inte om det är så bra?)
        Vatten och svamp. Bakterier är viktigt så det känns lite konstigt att försöka döda varenda mikroorganism. Faktum är att ett väldigt bra tips är att innan man häller på grus och torv först kramar ur ett gammalt inkört filter så all den bruna "mulmen" med alla bakterier kan börja jobba med torven och därmed får man igång mineralisering och nitrifikation med en gång.

Algsporer kommer ner via kranvattnet och luften så där är det också döfött att försöka sterilisera saker.

kranvattnet är ca, PH-8 , GH-3 , KH-3
        Låter perfekt. Förmodligen hydroxidbehandlat dock. Kolla vilket pH ett glas med kranvatten har efter ett dygn.
        http://www.defblog.se

Kommentar

• Stellan

Tackar för svaren.

Min melodi är "highteck" principen ,så långt economin tillåter.

Skönt att höra co2 låter bli hårdheten på vattnet, var nervös för svaret där

Mvh Stellan

Kommentar

Arbetssätt...