Stefan, förslaget om glas och aluprofiler var mitt, så sluta gnäll på allt och alla. Själv tycker jag det är det i särklass bästa erbjudandet hittils och hade garanterat handlat om jag hade haft någon kvadratmeter över till akvarium. Med tanke på hur äckligt billigt glaset är sparar man lätt in både bil- och släpkostnader även om det är en bra bit att köra även för mig.
Ciklidbladet 2/2006
Kollaps
X
-
-
Jag diskuterar det senaste erbjudandet då själva diskussionen är riktad mest emot det specifika erbjudandet och inget annat.
Jag tycker att många andra erbjudanden varit riktigt bra och genomtänkta...däremot anser jag att det senaste inte var det och då säger jag det. Jag är väl medveten om att det varit andra butiker som haft erbjudande och min kritik är inte riktat emot Akvarielagret eller Christer utan själva upplägget med erbjudandet.
Kjell...om ni var självkritiska tidigare...hur fasen kan det senaste erbjudandet överhuvudtaget dyka upp? Jag är inte ensam om att tycka att det erbjudandet riktade sig emot en väldigt snäv målgrupp och lokal del av landet. NCS har ju sin medlemskara i hela Norden och då känns de riktigt konstigt att man skapar ett erbjudande som i praktiken är begränsat till Stockholmsregionen.
Om du hade läst mitt förra inlägg så hade du sett att just detta senaste erbjudande uppenbarligen var det som funkade minst dåligt. Så jag tycker verkligen att idén med det senaste erbjudandet var innovativt, självkritiskt och nytänkande genom att det vågade testa något helt annat när det nu hade visat sig att böcker, pumpar, foder, påsar visat sig vara totala floppar som medlemserbjudande.
Vad gäller mitt erbjudande med "drömboken" så har jag inte längre kvar några siffror men vad jag blev förvånad över var att det var nästan lika många som var medlemmar på Zoopet som beställde som det var NCS medlemmar och detta trots att NCS har mer än dubbelt så många medlemmar och detta trots att NCS är en specialförening för ciklidintresserade och inte som Zoopet som är en allmän sida.
Vad jag också funderade lite över var att nästan alla NCS-medlemmar som beställde boken var sådana som inte var aktiva på webben överhuvudtaget (eller i väldigt liten utssträckning).
Vad detta "bevisar" vet jag inte (är väl snarare något som styrelsen får ta i beaktande när de beslutar om framtiden)Kommentar
-
Tony: För det första så gnäller jag inte utan jag påtalar bara att jag anser det vara riktat mot en för snäv målgrupp. Att det sedan uppkommit en diskussion runt min kritik som jag senare besvarar är en "spin off" av det som jag först skrev. Jag är inte ute efter att kritisera enskild person eller enskilt företag...i sådana fall har jag uttryckt mig dåligt och kanske blivit missuppfattad.
Även om det var din idé Tony så är det NCS som står för erbjudandet. Det är NCS som hålls ansvariga för om det ger dålig respons från medlemmar. Det är NCS som får ta emot kritiken och det är NCS som skall besvara den.
Visst var erbjudandet bra...prisbilden var bra...men men men...hur många är i farten med att tillverka egna akvarium? Hur många är beredda att åka en bit för att köpa billigt glas?
Folk är normalt sett ganska bekväma och få skulle nog komma på tanken att hyra ett släp eller annat för att hämta billigt glas i Stockholm.
Intresset hade kunnat mätas upp före det att erbjudandet landsattes. Något att tänka på i framtiden kanske...
Det är bra att prova nya saker, men jag tycker att det inte var speciellt bra grund att stå på för att ge ett sådant erbjudande.
Kjell: Om det senaste erbjudandet där 0 personer köpt glas och 5 personer beställt aluminiumprofiler är bland det bästa hittills...ja då håller jag med dig om att NCS borde lägga ned denna del av erbjudande till medlemmar. Eller vad menar du med fungerat minst dåligt?
Jag läste ditt inlägg Kjell...innovativt? ja...självkritiskt? kanske...nytänkande? ja men det är väl detsamma som innovativt? genomtänkt? nej.
Varför har böcker, pumpar, foder och påsar visat sig vara totala floppar? Vad är anledningen till att du ger dessa erbjudanden det betyget? Antal sålda produkter?
I vilken nivå låg prisbilden i förhållande till vad som finns att tillgå normalt sett via internetbutiker? Kan det ha varit produkterna i sig som gav det svala intresset?
Vilka värderingar lägger ni in när ni slutför hur pass bra ett erbjudande varit? Vad har ni för variabler för att göra en rättvis bedömning?
Det går ju inte att bara häva ur sig att de var totala floppar utan att lägga fram fakta för de du diskuterar med här. Jag har inte en aning om hur många som blivit sålda och om ni kollat upp varför erbjudanden inte slagit igenom på det sätt ni önskat er.
Om det nu var fler som inte är på nätet som beställde drömboken...vilken reklam gavs på nätet rörande erbjudandet? Var det nog mycket reklam för erbjudandet för att det skulle få önskad respons?Senast redigerad av StefanL; 23 June 2006, 14:36.Kommentar
-
Om det senaste erbjudandet där 0 personer köpt glas och 5 personer beställt aluminiumprofiler är bland det bästa hittills...ja då håller jag med dig om att NCS borde lägga ned denna del av erbjudande till medlemmar. Eller vad menar du med fungerat minst dåligt?
Enligt inlägg 164 så är det ju detta erbjudande som gett mest respons
Varför har böcker, pumpar, foder och påsar visat sig vara totala floppar? Vad är anledningen till att du ger dessa erbjudanden det betyget? Antal sålda produkter?
Baserat på intresset och antalet sålda produkter.
Det går ju inte att bara häva ur sig att de var totala floppar utan att lägga fram fakta för de du diskuterar med här. Jag har inte en aning om hur många som blivit sålda och om ni kollat upp varför erbjudanden inte slagit igenom på det sätt ni önskat er.
Hur skall man kolla upp detta annat än genom antalet försålda exemplar. En gallupundersökning på ciklid.se är ju i alla fall helt meningslös dels eftersom resultatet i den inte återspeglar verkligheten - sannolikt pga av att de som svarar på den ändå inte är sådana som beställer (som jag skrev ovan är det i huvudsak sådana som inte alls är aktiva på ciklid.se som beställer).Kommentar
-
Inlägg 164 som är så omtalat, skrivet av Gabbi:
Fast det har varit bäst respons på detta erbjudande. Aluställningar har gått åt mycket bättre än de erbjudanden där det ingått böcker och foder. Där ser man hur svårt det är att veta...
Sista erbjudandet har bringat in exakt 0 kr
Och eftersom jag har varit inblandad i dom flesta erbjudanden som klubben har haft kan man säga, folk vill ha en åsikt men ingen köper något vilket borde betyda slöseri med utrymme i tidningen.
mitt förslag är lägg ner medlemserbjudandet eller kom med förslag på kanonerbjudanden som lockar fler än tre personer.
En annan inriktning på erbjudande kanske kunde vara en tvådagarskurs i foto arangerat av något proffs till en billig penning skulle säkert locka ett tiotal personer.
Tack för ordet
Christer Fredriksson
Hur mycket har det sålts av de övriga erbjudanden som varit Kjell? Mer än fem? Redovisa gärna om du har siffror...Senast redigerad av StefanL; 23 June 2006, 14:50.Kommentar
-
Sista erbjudandet har bringat in exakt 0 kr
Och!!!!! det skrevs väl som en kommetar till Akvarielagret skulle ha tjänat en massa pengar på detta erbjudande.
Har som sagt inte längre någon statistik över hur många av mina böcker som sålts - men skulle tro att det ungefär motsvarade vad en bra ciklidaffär beställer och då gick den exklusivt ut genom NCS och Zoopet innan den ens var ute i handelnKommentar
-
Den kommentaren gav inte jag Kjell så vänligen håll isär diskussionerna. För övrigt så är det hemskt tråkigt att ni som ansvarar för erbjudandet går i sådan försvarsställning istället för att lyssna på medlemmarnas önskemål och kritik.
Om saker och ting upplevs som underliga av föreningens medlemmar så kanske det är dags att lyssna och inte haussa upp en hätsk diskussion som inte ger ett skit konstruktivt.
Nej nu ska jag fira midsommar...ha det gött!Kommentar
-
Den kommentaren gav inte jag Kjell så vänligen håll isär diskussionerna
Vad menar du?
För övrigt så är det hemskt tråkigt att ni som ansvarar för erbjudandet går i sådan försvarsställning istället för att lyssna på medlemmarnas önskemål och kritik.
Jag har överhuvudtaget sett väldigt lite (knappt några alls) kommentarer från dom som ansvarar för erbjudandet i denna tråd. Jag hade gärna sett att de hade haft synpunkter också.
För min del föreslog jag styrelsen ett erbjudande som de nappade på och sedan såg jag till att de som beställt denna vara fick den. Detta erbjudande blev dock en totalflopp som jag inte gör om - men det är väl inte mer med det vi gör alla våra misstag.
Svarar för styrelsen i denna fråga gör jag definitivt inte - tvärtom framför jag bara också liksom du mina synpunkter som medlem. Och jag tycker som sagt - lägg ner skiten - det har spelat ut sin roll och kom upp med nya och förhoppningsvis bättre ideer istället.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 June 2006, 23:08.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonInlägg 164 som är så omtalat, skrivet av Gabbi:
Inlägg 131 kan man läsa detta...av CF, Akvarielagret:
Jag läste någonstans i ett inlägg att det sålts aluminiumprofiler till fem personer och de tycks ha varit utanför Stockholmsområdet.
Hur mycket har det sålts av de övriga erbjudanden som varit Kjell? Mer än fem? Redovisa gärna om du har siffror...
Där hade du hamnat på fel sida gränsen för vad som är konstruktiv kritik, men det kanske du insåg, eftersom det inte låg uppe så många minuter?Kommentar
-
Nej mycket riktigt Gabbi. Jag tyckte det var olämpligt och orättvist av mig så därför tog jag själv bort det. Det var inte så hårt (så stor förolämpning) som du beskriver det, men ändå så pass onödigt att jag inte ansåg att det skulle ligga kvar. Den självrannsakan skulle jag önska att en del andra hade emellanåt istället för att slå på stora trumman och alltid anse att man har rätt att skriva vad som helst bara för att man är den man är...
Jag är spontan och kan ibland kläcka ur mig olämpliga saker rent skriftligt, men det är aldrig illa menat personligt utan allt grundar sig på att jag vill understryka min åsikt. Jag kan förstå om någon tar illa upp ibland och jag har som vana att dels plocka bort mina egna inlägg eller be moderator plocka bort dem samt be om ursäkt till vederbörande som jag riktat mitt inlägg emot.
Känslor är svårt att visa på internet och jag har ofta blivit missförstådd pga mitt ibland hårda sätt att formulera mig på och det är beklagligt.
Jag vet, eller har förstått, att en del här tror att jag är "Anti-Akvarielagret" men det kan inte vara mer fel. Jag gillar företagarandan och jag gillar Christers initiativtagande och det han gjort för föreningen till dags dato. Det hoppas jag att alla medlemmar värderar stort, men ok...om man läser det jag skriver så kan man nog inte se den respekt som jag har för dels den affärsidkare han är samt för det han gör för föreningen. Kanske är jag för mycket motpol och borde egentligen visa båda sidorna oftare. Det gör jag nu för att tala om att det finns en annan nyans av mitt käbbel. ;-)
Jag är däremot kritisk till vissa delar som rör föreningen och nu råkar det vara Akvarielagret som varit i skottgluggen på en del bitar...olyckligt tycker jag...men också oundvikligt då butiken är så pass engagerad som den är i vår hobby.
Jag tycker dock att jag ofta är saklig i mina inlägg och att jag påvisar en vilja till förbättringar inom föreningen och att jag ofta för fram konstruktiv kritik.
Kjell: Det är tråkigt att din idé inte gav bättre utslag och visst kan jag tycka att medlemmarna borde utnyttja de erbjudanden som föreningen jobbar för att få fram. Tyvärr är inte verkligheten så enkel...det finns konkurrerande saker som spelar in.
*Intresset
*Produkt
*Prisbilden
Dessa bitar måste sammanfalla för att man ska få bra respons. Jag har sett att du anmärkt lite på de besökande på t ex forumet och gett en indikation på att de inte är de köpstarka i föreningen. Det beror nog på att de som är på ciklid.se eller zoopet.com är så duktiga på att spåra upp priser från olika nätbutiker att de faller ur målgruppen för erbjudandet. Som du skriver så var ju merparten beställare sådana medlemmar som inte nyttjar internet så mycket och det är nog ganska realistiskt faktiskt. Nu har ni nog lärt er av det och antingen anpassar man erbjudanden efter de fakta som finns angående medlemmarnas köpstyrka eller så lägger man ned.
Om jag går till mig själv så kan jag förklara hur jag tänker när jag ser erbjudanden....
1. Behov (Har jag behov av det som erbjudandet innehåller?)
2. Ekonomi (Har jag pengar att köpa nu?)
3. Priset (Hur ligger priset i förhållande med andra butikers normalpris på produkten?)
Om det faller ur på någon av punkterna som jag satt upp så beställer jag inte.Senast redigerad av StefanL; 24 June 2006, 01:31.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Stefan LarssonKjell: Det är tråkigt att din idé inte gav bättre utslag och visst kan jag tycka att medlemmarna borde utnyttja de erbjudanden som föreningen jobbar för att få fram. Tyvärr är inte verkligheten så enkel...det finns konkurrerande saker som spelar in.
*Intresset
*Produkt
*Prisbilden
Dessa bitar måste sammanfalla för att man ska få bra respons. Jag har sett att du anmärkt lite på de besökande på t ex forumet och gett en indikation på att de inte är de köpstarka i föreningen. Det beror nog på att de som är på ciklid.se eller zoopet.com är så duktiga på att spåra upp priser från olika nätbutiker att de faller ur målgruppen för erbjudandet. Som du skriver så var ju merparten beställare sådana medlemmar som inte nyttjar internet så mycket och det är nog ganska realistiskt faktiskt. Nu har ni nog lärt er av det och antingen anpassar man erbjudanden efter de fakta som finns angående medlemmarnas köpstyrka eller så lägger man ned.
Om jag går till mig själv så kan jag förklara hur jag tänker när jag ser erbjudanden....
1. Behov (Har jag behov av det som erbjudandet innehåller?)
2. Ekonomi (Har jag pengar att köpa nu?)
3. Priset (Hur ligger priset i förhållande med andra butikers normalpris på produkten?)
Om det faller ur på någon av punkterna som jag satt upp så beställer jag inte.
Vad gäller just denna produkt så listar du intresset, produkten och prisbilden.
Intresset - en bok på svenska om malawi och tanganyika borde det vara ett stort intresse för (gallupen på första sidan anger ju också böcker som den intressantaste produkten för erbjudandet)
Produkten - fick mycket bra recensioner i CB och alla som köpte den skrev väl om den på nätet
Prisbilden - gick inte att köpa billigare någon annanstans
Så uppriktigt sagt så tror jag att det är något helt annat än detta som är orsaken, detta speciellt eftersom tydligen alla (eller nästan alla) erbjudanden floppat oavsett vad det gällt och oavsett hur de har distribuerats.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 June 2006, 10:01.Kommentar
-
Angående kommentarer från ansvarige vill jag bara säga att jag läser det ni skriver och kommer sätta mig och tänka igenom alla åsikter senare. Däremot så ska jag stå i kyrkan om 4 timmar för att gifta mig så jag har inte riktigt tid att fundera på det så mycket nu : )
Jag tycker det är bra att diskussionen kommer upp men lite synd att den spann iväg lite åt fel håll.
Om det är någon som har något bra erbjudande på gång eller vill ta kontakt med någon butik är det givetvis fritt fram att antingen framföra förslaget till mig eller kolla med butiken själv. All hjälp är uppskattad
Dags att prova fracken igen ...
/Mikael - ansvarig för medlemserbjudandet/MikaelKommentar
-
Dags att bli stor nu mikro Lycka till, och se nu till att det blir en oförglömlig dag!Kommentar
-
Ursprungligen postat av mikroAngående kommentarer från ansvarige vill jag bara säga att jag läser det ni skriver och kommer sätta mig och tänka igenom alla åsikter senare. Däremot så ska jag stå i kyrkan om 4 timmar för att gifta mig så jag har inte riktigt tid att fundera på det så mycket nu : )
Lycka till med dagen och bröllopsnattenKommentar
-
Kommentar