Ciklidbladet 2/2006

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Jag håller med föregående talare.
    ||||

Kommentar

• panna
      Användare
      • December 2004
      • 233

Ett erbjudande om året räcker. Det måste vara en hållbar vara. Till kommande projekt. Innom ca 2 månader. Typ pumpar. Det bästa vore nog att det kom upp en lista av olika saker. Blir inte de fulltecknade så blir det inget. Förskottsbetalning i sep. okt. Foder köps ju direkt, vem kan vänta? Alltså långsiktiga prylar kan rädda detta. mvh. jouni

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Oki, hade inte greppat att det knappast blev något sålt. Nu när jag vet bättre sällar jag mig till dem som menar att det kanske är klokt att lägga ner idéen. Är det mycket jobb för lite nöje/få medlemmar så är det ingen höjdare. Bättre jobba på annat då!!

Observera nu att jag INTE klankar ner på det jobb som lagts/läggs ner på många fronter, utan bara funderar över omfokusering.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Jaha slutsumman av detta är att nya krafter får ta över medlemserbjudandena och nu får ni bevisa att dom som tycker att det är en supergrej, gör det mycket bättre för jag är också köpsugen.
          Vi är däremot inte missnöjda att ha gjort det.
          ----------------------------------------------------------
          Detta är väl kanske inte en så vidkommande teori för Akvarielagret som ju i princip är NCS ; ).
          -------------------------------------------------------------------
          Jarinen jag kan inte hjälpa att jag hjälper NCS i vått o torrt
          men du kan alltid säga att jag gjorde det för pengar
          (tänk vad fel man kan ha)
          vänligen
          Christer
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Mangan
            Användare
            • November 2003
            • 86

Vet inte om en icke medlem borde ha någon åsikt om medlemserbjudandena, men jag håller med Lindgren att dom fullständigt suger. 90% av alla erbjudanden som har funnits har varit dyrare än vad det är att köpa grejorna i butik i Göteborg, inte konstigt att få i västra Sverige nappar på det då.
            Kjells erbjudanden på böckerna tycker jag var en bra grej, där fanns ju en slant att spara.
            Mvh
            Mangan

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

Ursprungligen postat av Mangan
              Vet inte om en icke medlem borde ha någon åsikt om medlemserbjudandena, men jag håller med Lindgren att dom fullständigt suger.
              Nu var det väl ändå inte exakt så Johan menade? Men men, vad som suger för dig suger inte för mig och många andra, så är det bara.

Har en känsla av att det blir måttligt kul att hitta på CB's medlemserbjudanden i framtiden...
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

Ursprungligen postat av Mangan
                90% av alla erbjudanden som har funnits har varit dyrare än vad det är att köpa grejorna i butik i Göteborg, inte konstigt att få i västra Sverige nappar på det då.
                Hel fel - någon enstaka grej kanske men i övrigt inte.
                2-2006 Var hittar du glas och aluminiumpropfiler billigare än i senaste numret
                1-2006 Numret dessförinnan vet jag inte men 70 spänn för en liter högklassigt flingfoder tycker jag låter billigt och 480 spänn för en 3.000 liters pump låter också billigt
                4-2005 Kordons fiskpåsar och luftkompressorerna tror jag inte ens går att köpa i Göteborg
                3-2005 Drömciklidboken och Nicaragua DVD är jag fullkomligt övertygad om att de inte kunde köpas billigare i Göteborg

Detta var det senaste årets erbjudande och det var helt klart som så att inte 90% av dessa säljs billigare i Göteborg - någon enstaka grej kanske, men "thats´it"

Att inte varorna har sålts beror inte på att erbjudandena varit dåliga eller priserna för höga utan pga att inte intresse finns att handla på detta sätt och det oavsett produkt eller pris
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 June 2006, 09:11.

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

Jag lägger ner diskussionen oxå!!
                  Grymmt intelligent att rösta/ta bort något som bidrar till verksamheten/trivseln! *asg*
                  Det vi gör här är att vi sågar av den gren vi sitter på, det man tydligt signalerar är att "Varför stödja NCS överhuvudtaget????".....detta var det absolut fånigaste jag sett på NCS-sidan fram till nu...

Jag tänker då inte sluta jaga erbjudanden till oss, jag hoppas verkligen INTE att Christer slutar och inte Kjell heller....utan folk som gör det där lilla extra (även om utdelning inte blir som man tänkt sig) tappar vi hur mycket som hellst!

Snälla - ändra inte något som är bra i grund och botten, och de som nu gnäller/inte handlar eller vad det nu kan vara, kommer ALDRIG göra det, men stående ovationer till samtliga som arbetat eller arbetar med det, och framförallt...lägg INTE ner det!

Tack för ordet, och sorry för att jag gick ut för hårt, eller över gränsen!!

DD

Ps. Kjell, jag är skyldig dig 130:-... ....marmeladen!!!
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Det vi gör här är att vi sågar av den gren vi sitter på, det man tydligt signalerar är att "Varför stödja NCS överhuvudtaget????".....detta var det absolut fånigaste jag sett på NCS-sidan fram till nu...

Ja men om nu denna sak inte ligger "i tiden" och väldigt få är intresserad av den så ser jag det inte som negativt för NCS att man slutar med den. Detta eftersom denna medlemsförmån då ändå inte lär locka fler att bli medlemmar, eller få de som redan är medlemmar att förbli medlemmar ännu längre.
                    Det gäller väl då "bara" att istället komma på nya saker som ligger mer "i tiden". Men lägger man bara ner det utan att komma med något nytt - då håller jag med dig

Ps. Kjell, jag är skyldig dig 130:-... ....marmeladen!!!
                    Hoppas det smakade bra - pengarna fixar vi sen nångång

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Ursprungligen postat av deathdealer
                      Jag lägger ner diskussionen oxå!!
                      Grymmt intelligent att rösta/ta bort något som bidrar till verksamheten/trivseln! *asg*
                      Nu ska vi inte överreagera här deathdealer! Jag tycker diskussionen varit förhållandevis relevant och har kommit fram till att det kanske är mer arbete än nytta med detta medlemserbjudande. Det är ju faktiskt främst den som står för produkterna i medlemserbjudandet som knorrat mest om hur lite som säljs och hur "inte rik" han blir. Medlemmar ska diskutera sånt här löpande, det är bara bra, den dagen det inte sker finns anledning att börja oroa sig. Den här tråden har ju faktiskt kommit fram till något att möjligen ta fasta på framöver, och det har väl inget med som du tillskriver medlemmarna "Varför stödja NCS överhuvudtaget????" att göra över huvud taget.

Det är faktiskt för att använda ditt uttryck grymt intelligent att diskutera såna här saker.

Mvh Jari

Kommentar

• Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

Tja, en orsak till att jag gick med i BCA var att kunna kopa billiga bocker. Har jag kopt nagra bocker tror ni? Ar jag fortfarande medlem tror ni? (fast jag ska nog ta och bestalla Lambojs bok nu, personen som jag delade kontor med har flyttat och tagit med sig sin)

Jag tror att blotta existensen av erbjudanden ar rejalt positiv aven om folk inte nappar (dvs jag tror inte att ni som erbjudit och jobbat for erbjudandena har jobbat forgaves).
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• ALBAN
                          Användare
                          • March 2006
                          • 16

Medlemsförmåner

NAturligtvis kan inte alla medlemmar köpa pumpar, foder, glas eller aluminiumställningar enbart av anledningen att det är billigt genom föreningen. Däremot kan det alltid passa någon att göra det. Kjell och ni andra som arbetar med detta ska inte misströsta. Reklam, marknadsföring och kampanjer som får ett genomslag i närheten av 5 % är närmast fantastiskt i försäljningssammanhang. Alla medlemmar ska istället tänka på att det är bättre att ha något som man inte behöver än att behöva något som man inte har.
                          Allt ideellt arbete skall belönas med ryggdunkningar och berömm så fortsätt bara i denna goda andan och misströsta inte. Måga är de om inte kan så mycket själv men är fantastiska på att kritisera andra.

Tack för ordet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Måga är de om inte kan så mycket själv men är fantastiska på att kritisera andra.

Det är mycket möjligt att jag missat något tidigare i tråden men jag har faktiskt inte fattat några inlägg som direkt kritik mot vare sig de företag som plockat ut grejerna, mot de inom och utom NCS styrelse som jobbar med det hela, eller mot de medlemmar som inte nappar på erbjudandena. Istället har jag sett det hela som en konstruktiv diskussion om hur man istället skall kunna förbättra detta erbjudande så att det fyller en funktion, eller alternativt lägga ner det helt och komma med något annat istället.

Som det är nu funkar det trots allt inte och att då sticka huvudet i sanden och inte låtsas om detta är ingen förtjänt av - det skulle NCS förlora på.

Tja, en orsak till att jag gick med i BCA var att kunna kopa billiga bocker. Har jag kopt nagra bocker tror ni? Ar jag fortfarande medlem tror ni? (fast jag ska nog ta och bestalla Lambojs bok nu, personen som jag delade kontor med har flyttat och tagit med sig sin)
                            Kanske är det så som du skriver fast fan trot, men det är i alla fall värt att ta i beaktande av styrelsen när de bestämmer vad som skall ske.
                            För övrigt så säljer nog inte BCA heller så många böcker har jag en viss känsla av
                            De sålde tidigare även mina böcker med tämligen klent resultat om man säger så - min försäljning i England ungefär 50 dubblades sedan jag lät några andra börja sälja dom.
                            Kan för övrigt rekommendera den nya boken "Kleine Buntbarsche - Amerikanische cichliden I" av Staeck-Linke från Tetra Verlag (inte jag som säljer den så då är det väl Ok att göra reklam). Lambojs Västafrika-bok är ju också kanon såklart men den är ju "gammal" nu

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Sista erbjudandet har bringat in exakt 0 kr

Och eftersom jag har varit inblandad i dom flesta erbjudanden som klubben har haft kan man säga, folk vill ha en åsikt men ingen köper något vilket borde betyda slöseri med utrymme i tidningen.
                              mitt förslag är lägg ner medlemserbjudandet eller kom med förslag på kanonerbjudanden som lockar fler än tre personer.
                              En annan inriktning på erbjudande kanske kunde vara en tvådagarskurs i foto arangerat av något proffs till en billig penning skulle säkert locka ett tiotal personer.
                              Tack för ordet
                              Christer Fredriksson
                              Jag har inte följt debatten förrän nu men jag kan ju säga att känslan jag fick när jag såg erbjudandet var att det var en snäv målgrupp. Stockholmsregionen var huvudinriktningen och det kan man tycka vad man vill om...jag gillade det inte av de här anledningarna:

1. Glas kostar mycket att frakta så därför var målgruppen grymt snäv. Priset var jättebra, men åtkomligheten för medlemmarna torde ha satt stopp för projektet...

2. Aluminiumprofiler är faktiskt inte så poppis bland akvarister här...iallafall inte om man läser trådar där folk bygger egna ställningar...eller köper in hyllor som används t ex inom industrin och dagligvaruhandel. Jag kunde inte se efterfrågan helt enkelt...

Det är riktigt tråkigt att resultatet blev såhär dåligt av det engagemang som gjorts, men å andra sidan tycker jag att det kunde ha varit ämnat för en större målgrupp (hela medlemsskaran i NCS skall ha möjlighet att ta del av erbjudandet). Det där om tvådagarskurs i foto tycker jag var ganska hånfullt och bittert av dig Christer...både gentemot de fotointresserade och medlemmar som är på ciklid.se och diskuterar det mest upphausade ämnet just nu.

Jag tycker inte att medlemserbjudandet skall läggas ned alls...däremot så bör nog en riktig planering göras som tar hänsyn till medlemmarna först och främst.

1. Vad vill medlemmarna ha?
                              2. Vart har vi våra medlemmar lokaliserade?
                              3. Vilka produkter är rimligt att ha i erbjudande?
                              4. Hur löser vi fraktfrågan på bästa sätt?
                              5. Priset.

För mig så hamnar det här erbjudandet absolut på nätaffärernas bord. De har produkter som de flesta medlemmar vill ha, de har kanaler för hur de ska kunna nå ut med produkterna inom rimlig tid och på bra sätt. De kan hålla lägre priser än "stationerade" butiker och därför kan en prispress bli riktigt förmånligt för medlemmarna.

Mitt förslag är att NCS antingen beslutar för att lägga ned det hela, eller så inriktar de sig på att ge över det här till internetbutiker att jobba fram förslag på vad, hur och när de skulle kunna erbjuda NCS medlemmar ett specialerbjudande. Samt vad medlemmarna behöver göra för att kunna utnyttja erbjudandet. En idé är att man ger NCS medlemmar extra rabatt på vissa produkter i sitt sortiment under tidsbegränsad tid...och där medlemmar behöver skriva in sitt medlemsnummer i sin onlinebeställning. På det sättet så slipper NCS ideellt arbetande slita häcken av sig utan helt enkelt lämnat över detta till de som har det som sin affärsidé.
                              Lägg in det här i priset de betalar för att göra reklam för sin butik i Ciklidbladet så finns nog intresset...

Men det har vi ju haft vid ett antal julerbjudanden och summan av det blev
                              mycket arbete
                              liten försäljning
                              klagande medlemmar
                              förlust att skicka ut alla varor
                              varor som tar slut hos grossisten och kunder får vänta i evighet
                              Om jag inte minns fel så strulade det rejält med det erbjudandet du tar upp här...menar du då att du inte hade räknat med klagande medlemmar om varorna dröjer bedrövligt länge?
                              Varor som tar slut hos grossist?...trots att det var liten försäljning???...det måste väl ändå ligga på planeringsansvaret eller?

En sak som jag undrar...vart är reklamen? Man ser en notis i Ciklidbladet som faktiskt kan missas av medlemmar...man ser inget direkt påfallande stort på ciklid.se...varför så svag reklam för erbjudandet? Ni på NCS måste ju väga upp hur ni klarat av att nå ut till medlemmarna med erbjudandet för att kunna göra en rättvis bedömning på om erbjudandet fått bra respons eller inte.

Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt missade erbjudandet i Ciklidbladet och läste om det här...och fick genom detta reda på att det stod i CB...är jag själv om att missa?

Var lite självkritiska och lär av gamla misstag...planera bättre på alla plan. Det är helt enkelt för snävt både reklammässigt och själva erbjudandet (det senaste).

En liten sista notis:

Jag anser att de som bidrar till erbjudandet först och främst måste värdera sitt engagemang som Good-will och inte i rena pengar på själva erbjudandet. Bara att företaget/butiken syns i erbjudandet ger bra reklam som i ett senare läge kan gynna butiken ekonomiskt. Att bara sitta och räkna plus och minus enbart på ett erbjudande under en mycket begränsad tidsperiod tycker jag känns riktigt kortsiktigt och inte heller helt sant.

Nej...tillbaka till ruta ett och hämta hem erfarenhet från tidigare erbjudanden...var självkritiska och öppna för förslag om förändring. Om det endast är en butik som har hand om detta så blir det inte speciellt bra även om Akvarielagret skall ha en eloge för sitt engagemang. Det blir lite "Akvarielagrets hörna" istället för NCS medlemserbjudande...tro fan att det blir svårt att få andra butiker att ställa upp när föreningen så starkt sammankopplas med Akvarielagret (missuppfatta inte det här nu Christer). Det är bra med personligt engagemang från Christer och övriga på Akvarielagret, men samarbetet kan även jobba emot båda parter.
                              Senast redigerad av StefanL; 23 June 2006, 00:47.

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

tycker stefan skriver bra här. för att förtydliga så var det detta erbjudandet som jag tyckte "sög", har själv köpt foder, samt nicruagua dvden via erbjudanden, de finns "faktiskt" de som är bra oxå =)

Kommentar

Arbetssätt...