I ett erbjudande som man inte vet hur det går så skulle man kunna ta hem lite mindre artiklar. Om det tar slut, så medelar man medlemmen att det är slut. Men om ni fortfarande är intreserad så kan ni få den om ca 2 månader. Bekräfta, ja eller nej. Alla postorderfirmor gör så här. mvh. Jouni
Ciklidbladet 2/2006
Kollaps
X
-
-
Bara MIN syn på det hela (och detta behöver inte representera någon ÅF eller medl.)
Problemen som beskrivs av flertalet i tråden är att folk värdesätter så extremt olika saker, och det beror på när i tiden man kommer med erbjudandet, om behovet finns just vid det tillfället. Som handlare är det ett rent aber att komma med ett erbjudande. Du ska först försäkra dig om leveranser, sen ska du lägga upp ett lager, baserat på???...fingertoppskännsla??? Sen är det just så extremt svårt att få alla nöjda. Man kan (som görs) genomföra en gallup, för att göra en "enkel" marknadsundersökning s.a.s, men utfallet är inte exakt på något vis. När man svarar på frågor/undersökningen så grundar man oftast sitt beslut på vad man skulle kunna tänka sig att köpa IDAG eller inom kort. Har man sedan införskaffat det som efterfrågas i en undersökning - så handlar man inte, och då står "butiken/ÅF" med en massa produkter som han inte får sålt!
Tittar man sedan på medl. behov och hur köptendenserna hos olika segment i NCS ser ut, så varierar det enormt. Saken blir inte lättare av (duckar nu) att VI är gnetar dvs vänder på kronor, jämnför med priser på diverse udda ställen, utlandet ja vad vi nu gör, vilket gör det än svårare att träffa rätt!
Skulle nu t.ex Christer ta in....en pump för 1500:- (norm. pris 2000:-), så är det egentligen en VÄLDIGT bra rabatt, men jag kan sätta mitt huve på att någon strax gnäller och säger "men den kan jag köpa från XXXXXXXXX, för 1475:-...det var väl inget bra erbjudande?". Nu ska jag tillägga att jag inte gnäller på våra underbara medl. utan försöker visa på hur svårt det är att få fram ett bra erbjudande, och man ska tänka på hur mycket jobb som läggs ned för att VI ska få det bra.
Då ska man istället kanske visa lite tacksamhet, lojalitet mot de handlare/NCS som anstränger sig för att vi alla ska få det bättre i långa loppet.
Min enkla syn på det hela!
Tjolahopp DD!!"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Jupps, jag är klart tacksam mot både de ÅF och de medlemmar som vaskar fram dessa erbjudanden. Precis som beskrivs är folk intresserade av olika saker, och det stämmer att det gnetas en del med slantarna också. Se till att uppmuntra folk som jobbar för detta i stället för att "racka ner" på olika saker som presenteras - då får vi förmodligen se fler erbjudanden framöver.
Menar nu inte detta så allvarligt, det är lätt hänt att det ser allvarligare ut i skrift än vad som menas. För övrigt tror jag inte alls att styrelsen misstycker om någon tar ett privat initativ och kontaktar någon ÅF för att vaska fram medlemserbjudanden. Jag vet att detta inte är så enkelt som det kan låta, har själv raggat priser till olika arrangemang med akvarieföreningen vilket är en liknande sak.
Så, för att inte trampa någon på tårna, läs nu första meningen i andra stycket många gånger. Håll den sedan i huvudet och läs om många av de senaste inläggen. Finns ingen anledning att göra detta särdeles stort - var glad över att det alls kommer medlemserbjudanden.
Hilsen,
P, som är glad över att så många anstränger sig så mycket för att göra NCS till en så bra förening som det faktiskt är.Ingen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ursprungligen postat av PatrikMalmoJupps, jag är klart tacksam mot både de ÅF och de medlemmar som vaskar fram dessa erbjudanden. Precis som beskrivs är folk intresserade av olika saker, och det stämmer att det gnetas en del med slantarna också. Se till att uppmuntra folk som jobbar för detta i stället för att "racka ner" på olika saker som presenteras - då får vi förmodligen se fler erbjudanden framöver.
Menar nu inte detta så allvarligt, det är lätt hänt att det ser allvarligare ut i skrift än vad som menas. För övrigt tror jag inte alls att styrelsen misstycker om någon tar ett privat initativ och kontaktar någon ÅF för att vaska fram medlemserbjudanden. Jag vet att detta inte är så enkelt som det kan låta, har själv raggat priser till olika arrangemang med akvarieföreningen vilket är en liknande sak.
Så, för att inte trampa någon på tårna, läs nu första meningen i andra stycket många gånger. Håll den sedan i huvudet och läs om många av de senaste inläggen. Finns ingen anledning att göra detta särdeles stort - var glad över att det alls kommer medlemserbjudanden.
Hilsen,
P, som är glad över att så många anstränger sig så mycket för att göra NCS till en så bra förening som det faktiskt är.
BrA skrivet Mr!!!
DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Visst skall man kunna diskutera och kritisera detta med medlemserbjudande. För min del så skulle jag nog vilja påstå att denna idé nog har spelat ut sin funktion eftersom det helt enkelt inte finns något intresse, även om man nu kan tro så när man läser forumet. Då kan man få för sig att det kanske är fel produkter som erbjuds eller att det erbjuds från fel ställen - men så är det inte utan orsaken är helt enkelt ett minimalt intresse.
Första gången vi körde bonuserbjudandet så blev det en jättesuccé men sedan dess har det hela tiden backat - visserligen sköttes det lite dåligt på slutet (främst infon var dålig när vissa proukter saknades) men det tror inte jag var huvudorsaken till att det backade. Sedan infördes då medlemserbjudandena och det har i stort sett bara varit positiva tongångar till detta här på ciklid.se, men lika förbaskat har de föräljningsmässigt varit ett fiasko som ju Christer tar upp.
Jag hade ju själv ett erbjudande om en helt ny bok som ju dessutom kunde avhämtas fraktfritt på flera platser i Sverige (dvs inte bara Stockholm) - boken fick bra recensioner i CB, de som köpt boken skrev väl om den, boken fanns nästan inte alls i handeln etc.. Upplagt för succé med andra ord - men det blev det självklart inte, utan istället ett jättefiasko som i alla fall aldrig jag kommer att göra om.
Jag förstår därför Christers frustration över att det överhuvudtaget inte säljs något utan att hela idén är rätt meningslös.
Varför är det då så? Kanske pga detta?
1/ Folk handlar spontant - dvs man kommer på att just nu behöver jag en produkt (foder, bok etc.) och då köper man det just då - antingen via en affär eller via nätet. Man kan inte planera långsiktigt utan det mesta är stundens ingivelse.
2/ Gammal vana - jag har alltid handlat i den affären och det tänker jag fortsätta med etc.
Ja det finns säkert fler orsaker men huvudorsakerna är säkert de ovan.
Vad göra - jo uppriktigt sagt - lägg ner skiten. Varför lägga ner en massa jobb på något som nästan ingen vill ha.
Det var ju jag som ursprungligen kom på idén med bonuserbjudandet så då kan ju jag också komma med idén om att skrota det.
Kom istället med nya innovativa ideer som t.ex. kurser (som Christer föreslår) eller nåt annat som styrelsen kan lägga krafterna på.
Slutligen kort om det denna tråd egentligen handlar
CB 2-2006 är som vanligt oerhört bra - CB skall i alla fall definitivt inte läggas i graven - tvärtom så blir den ju bättre och bättre hela tiden - hoppas att den lyckas bibehålla åtminstone samma standard i många år till. Då är jag mer än nöjd och fortsätter glatt att betala min medlemsavgiftKommentar
-
Ursprungligen postat av MickeSom i förra numret av CB menar du
Tyvärr har det visat sig vara svårt att övertala butiker att ställa upp med erbjudanden.
Mvh JariKommentar
-
Fortsättning på DD's "långa" inlägg om priser.
Varför gnälla över att man kan hitta billigare utrustning (för de är det oftast) på nätet istället för att köpa det för kanske 10% dyrare (med NCS-rabatt) i butik, MEN där DU vet att DU stödjer en butik som i sin tur stödjer DIN förening så att DU kan få rabatt i butiker där du faktiskt kan föra en konversation med personen som tar emot dina pengar.
På detta sätt tycker i alla fall jag att butikerna slår internetshopparna. För mig är det en slags säkerhet.
Man får så mycket mer i utbyte av en butik/affär än en webshop. Kan det inte vara värt att betala 10% mer för en Eheimpump eller en Metallhalogen om du även kan få hjälp, råd och klämma lite på den innan du köper den?
Sen finns det vissa som klämmer på den i butik, frågar personalen massa frågor och avslutar:
- Bra, tack, då går jag hem och beställer den på internet för att den är 200 kr billigare där än här.
Det är ju skrattretande! Oförskämt!
Är det så vi vill ha det?Senast redigerad av Robin; 21 June 2006, 12:06.Mvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenDär ser man, det hade jag missat, trodde en viss affär hade patent på detta.
Ok, lite märkligt från affärernas sida, även om de inte tjänar nåt direkt så är det ju bra reklam.
Mvh JariMvh
RobinKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenDär ser man, det hade jag missat, trodde en viss affär hade patent på detta.
Ok, lite märkligt från affärernas sida, även om de inte tjänar nåt direkt så är det ju bra reklam.
Mvh Jari
Folk handlar väl knappast mer av butiken, bara för att dom har ett medl-erbjudande, som folk ändå inte köper?!?!?!?
All kredit till alla som överhuvudtaget ställer upp med erbjudanden, och till de som sliter för att få ihop något!
Precis som Kjell skrev, han kom med ett fantastiskt erbjudande med sin bok (boken är gryyyym, även om den bara skulle bli liggande framme på ett bord), men fiasko...och nu ger han upp....gör butikerna samma sak, så ska vi se vad det blir för ljud i skällan på oss!
"-Jag köpte en xxxx från en butik i Danmark/Tyskland/USA. Den var trasig/gick sönder och nu måste jag betala 400:- i frakt, och får vänta i 3 veckor innan....osv osv "
Nepp....jag köper gärna ett erbjudande/från de som stödjer föreningen....
Punkt! DD"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
-
Ursprungligen postat av deathdealerInget ont om ditt inlägg Mr - MEN vad är det som är bra reklam för butiken???
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenDet är väl ett seriositetstecken från en handlare om han vill verka för att NCS medlemmar får ett förmånligt pris i just denna affär? Fler NSC medlemmar får upp gluggarna för just denna butik. Det är så jag menar. Detta är väl kanske inte en så vidkommande teori för Akvarielagret som ju i princip är NCS ; ).
Mvh Jari
hmmmmmmmm
Att en handlare ger bort delar av sin vinst, är väl väldigt hedersvärt, och jepp, deras namn exponeras för våra medl. MEN om ingen handlar, vad är då nyttan med med det hela?!?!?!?........
Jag skulle tänka mig att det är ett par dagars jobb för en handlare att ordna med allt...
Sen ska man då beställa in produkterna som jag tidigare skrev, och då får man betala sin generalagent för produkterna, det kan hända att man förhandlar fram ett bra pris just p.g.a att man beställer in fler produkter för att möta alla beställningar. Sen försäkrar man sig om att man kan få fram mer om det tar slöt (jag generaliserar)...
Sen går erbjudandet ut...och ingen beställer?!?!?!?
Vad är det nyttan med den satsning som affärern gör?!??...alltså rent ekonomiskt?
Det är och kommer alltid vara en ren uppoffring från handlaren som ställer upp, och marginalerna på produkterna kan vara allt ifrån 20:- och uppåt (låga marginaler), och hur mycket behöver man då sälja för att gå runt????...tja....säg för enkelhetens skull att butiksägaren har en skyhög lön....100:-/h....en arbetsdag = 800:- x 2 dagar nerlagt arbete = 1600:-. Sen tar vi detta x 1,7 på skoj för skatt och annat... 2270:-...
Detta innebär att han skulle sälja 136 medl. erbjudanden för att få tillbax det arbete han lagt ner...sen tillkommer all den tid han lägger ner på att skicka prytlarna.....hyra, el...
Ser du matematiken?????.....och handlare tjänare INTE 1000:- på ett filter för 1500:- OM någon nu skulle tro det...
Så INNAN man gnäller på priser...tänk lite på vad som ligger bakom...ska man tjäna en slant på ett medl. erbbjudande....då får man sälja bra med prylar, och givetvis är mqarginalerna inte 20:- på allt som säljs...men jag tog ett litet exempel!
DD
Ps. ÅF är näringsidkare, dom lever på det dom säljer, dom driver ingen förening!"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
-
Varför älta vidare.
Ett erbjudande som innebär en del arbete för vissa i styrelsen och för andra (främst Akvarielagret) samtidigt som medlemmarna inte vill ha det.
Som jag skrev ovan - lägg ner skiten och kom med helt andra ideer istället.Kommentar
-
deathdealer: Det är så marknadsekonomi fungerar, man vet inte. Jag vill göra klart att jag har ingen åsikt om erbjudandenas priser och tillhör inte de som "gnäller" om det iallafall. Jag har bara lite svårt när näringsidkare går på stenhårt här på forumet för att det inte blev som tänkt.
Kanske är det dags att om inte lägga ner, åtminstone begränsa det till som det var förut, en gång om året och som gäller över lång tid. Det är ju ingen part som är nöjd i nuläget verkar det.
Mvh JariKommentar
-
Ursprungligen postat av jarinenKanske är det dags att om inte lägga ner, åtminstone begränsa det till som det var förut, en gång om året och som gäller över lång tid. Det är ju ingen part som är nöjd i nuläget verkar det.
Ta det för vad det är - folk är ointresseradeKommentar
-
Mycket skrik för lite ull sa gumman när hon klippte grisen
Håller med Kjell, dags att sluta med denna aktivitet. En kul grej i teorin, men alldeles för mycket jobb för det lilla utfallet.Anders LKommentar
Kommentar