Zooline/Dala

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lutt
    Användare
    • October 2005
    • 1919

    #16
    statägda jaja där ser man...nä ja har aldrig haft nån 720:a men tack för tipset det ska ja komma ihåg om ja köper ett sådant

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #17
      Kan väl hålla med om att dom kanske inte var dom bästa men
      BMW kan du definiera många ?
      1-2
      5-10
      10-50
      och om du säger över 10 kommer jag att fråga exakt vilka
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Gäst

        #18
        Det där med många spruckna 720 under statens tid nja. Så hiskeligt många kan det inte vara tror nämligen inte att det säljs så många nya 720 varken då eller nu! När det gäller stora kar så tror jag att de byter ägare många gånger innan de kasseras.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #19
          Många var kanske lite till att ta i,jag har själv haft ett och jag vet om 3 till som spruckit.
          Senast redigerad av bmwpower; 16 April 2006, 11:01.

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

            #20
            Blir lite orolig av denna tråden då jag fick hem ett dala/zooline 720 för en vecka sen. Jag försöker dock intala mig att ett rakt riggat kar utan spänningar aldrig spricker.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              #21
              Sen snackas ju så mycket skit jämt från vissa personer här på ciklid.se. Jag har haft 2 zooline kar och kvaliteten på dem är kanon och inga sprukna bottnar. Sedan känner jag till flera affärer som har haft dessa kar i sina lokaler i över 10-12 år utan att det har hänt något. Se till att ställ upp dem stabilt och rakt så händer ju inget.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • February 2005
                • 2753

                #22
                720

                Jag körde igång ett nytillverkat Dala/Zooline 720 i Juli 05. Ännu inga sprickor i botten. Själv är jag noga med frigolit på bänken och att jag får akvariet i våg innan jag fyller upp.
                Tycker nog att Dala/Zooline akvarier borgar både för bra kvalite och är dom som ser trevligast ut, om man nu ska ha aluminiumram.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #23
                  Ursprungligen postat av Cutekid
                  Sen snackas ju så mycket skit jämt från vissa personer här på ciklid.se. Jag har haft 2 zooline kar och kvaliteten på dem är kanon och inga sprukna bottnar. Sedan känner jag till flera affärer som har haft dessa kar i sina lokaler i över 10-12 år utan att det har hänt något. Se till att ställ upp dem stabilt och rakt så händer ju inget.
                  Är mig du syftar på??

                  Som jag sa tidigare vet jag att dom problem var när det var statligt.
                  Idag så är det säkert samma kvalite som andra akvarium

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #24
                    När jag jämför med de Ocean jag sett och de akvastabil (äldre) som jag själv har så är finishen när det gäller ramen och framförallt limningen bäst på Dala/zooline. När jag köpte min senaste balja så var det faktum att jag ville ha svart ram det som gjorde att jag valde zooline, de ska visst vara eloxerade istället för lackade och håller färgen mycket bättre.

                    Som jag förstått saken så är Dala/zooline uppköpta av nåt företag där det här med akvariebyggen inte står högst på tapeten, då jag beställde mitt så visste man inte (kunde inte svara på) om det hade börjat byggas efter 4 veckor, dock fick jag det efter c:a 6. När jag fick karet så kan jag bara konstatera att det var värt att vänta på.

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • May 2004
                      • 2964

                      #25
                      Jag har aldrig upplevt några problem med Dala/Zooline kar, hade bla ett 720 som var igång i 16-17 år undantaget några flyttningar.
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • MickeA
                        Användare
                        • June 2003
                        • 456

                        #26
                        MItt äldsta zoolineakvarium är ett 150-liters som nog har 15 år på nacken ungefär och det är tipp topp än idag. Jag har ett 500-liters också som nog är nästan lika gammalt, det började dock läcka lite grand för drygt ett år sedan och står i mion tvättstuga och väntar på att jag ska limma om det.

                        Det är VMI, västerdalarnas Mekaniska Industri som "äger" zooline nuförtiden. Dom pysslar huvudsakligen med nc-svarvning och fräsning. Akvariedelen körs mest på försök tror jag efterssom dom köpte lokalerna där zooline låg tidigare så fick akvariedelen vara kvar och körs lite grand mest på försök tror jag. men åter igen är jag inte hundra. Efter påsk kan jag som sagt ta reda på det. Jag känner alla som jobbar på VMI och ägaren väldigt väl.

                        Kommentar

                        • Daniel_N
                          Användare
                          • April 2007
                          • 74

                          #27
                          Tar upp den här tråden igen.

                          Något nytt om Dala/Zooline? Finns de kvar? De flesta nätbutiker har ju dessa kar, är det gamla hyllvärmare eller tillverkas de fortfarande? Är sugen på ett svart nämligen
                          Har ett 150-liters nu från Dala/Zooline som är över 15 år gammalt, och som stått tomt hos föräldrarna i 5 år innan jag hämtade hit det förra året, och silikonet är som nytt
                          Dessutom har jag som många andra lagt märke till att D/Z har mycket snyggare finish än t.ex Ocean, speciellt vad gäller att kladda silikon på glaset.
                          Senast redigerad av Daniel_N; 22 April 2007, 22:28.

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #28
                            Dom tillverkas ännu och det är gibbon som är grossit för dom

                            Kommentar

                            • Tony
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4594

                              #29
                              För att stämma in med de andra, jag har både urgamla och halvgamla dala/zooline-kar, och det är inga som helst problem med dem. Snygga profiler använder de och fogarna är bra mkt snyggare än i betydligt dyrare prylar för det mesta.
                              Tony Englund

                              Kommentar

                              • Daniel_N
                                Användare
                                • April 2007
                                • 74

                                #30
                                Nån som vet vad frakten på ett 375liters kan tänkas bli? Eller är det bättre att åka till Malung å hämta ett själv?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...