Ta för pris på en bild?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

Ta för pris på en bild?

Hur mkt betalt kan man ta som amatör för ett foto utskriven i typ A4 format...

några 100kr?

zappen, du kanske är mest hemma på denna fronten?!
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

BLF har exakta priser på vad du skall ta för kopior. Men för att få reda på dem måste du köpa deras prislistan. BLF är så pass respekterat så att domstolar i Sverige i princip utgår från deras rekommendationer. Sedan kan värdet på bilder höjas rejält om det finns ett stort namn bakom bilden såklart. BLFs rekommendationer tar inte hänsyn till detta. Men då snackar vi fotografer som exempelvis Anton Corbijn (www.corbijn.co.uk), Floria Sigismondi (www.floriasigismondi.com) eller varför inte någon svensk naturfotograf så som Jan Töve. Värdet på hans bilder överstiger med all säkerhet BLFs rekommendationer.

Beställ deras cirkaprislista på www.blf.se

Jag kanske kan kolla åt dig sen för den skall ligga henna någonstans....
    Senast redigerad av Zaphi; 13 April 2006, 14:35.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Här är förövrigt ett självporträtt på Floria. Hon är ruggigt cool:

När man tittar på hennes bilder funderar man på varför man håller på med foto...

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Tycker det känns lustigt att en amatörfotograf kan följa professionella normer när det gäller prissättning på fotokopia. Det är dock nödvändigt att sätta sig in i vilka belopp man kan förvänta sig...men har de tariffer för vad en amatörfotograf kan ta för ett foto också eller är det endast för proffs?

Rent logiskt så tänker jag att prissättningen är vad kunden är villig att betala.

Zaphi: Fotograferar inte du för att utvecklas som fotograf och att försöka uppnå en status som skicklig fotograf? Försöker du inte få "det där" perfekta fotot? Menar du att hennes bilder är så enormt bra att du lika gärna kan lägga av?

Tänk om alla Liverpool kidsen sa så när de såg Kevin Keegan eller Kenny Dalglish på 70/80-talet...då hade Liverpool enbart haft en mediokert damlag.

Kommentar

• Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

Läsk, om det är så att du skall sälja en enstaka kopia privat till en kompis eller något liknande så tycker jag att du kan ta tryckkostnaden plus det du anser du vill "tjäna" på bilden. Jag har förstorat många av mina bilder till planschstorlek åt kompisar som de har hängt på väggen och jag har lixom inte brytt mig om att tjäna något på det. Det kostar ju kanske några hundra och trycka en plansch och det är vad jag har tagit betalt.

Det är ju en helt annan fråga om det säljs till annan person. Jag har fått beställningar på enstaka kopior från USA och Polen och grejer och då tar man ju bättre betalt. Jag har inte direkt kollat på BLFs prislista i dessa fall utan bara dratt till med något.

Det är en helt annan sak om det skall publiceras...

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Tycker det känns lustigt att en amatörfotograf kan följa professionella normer när det gäller prissättning på fotokopia.
            Varför inte? Om någon vill köpa bilden kan man väl lika gärna hantera det professionellt och följa de rekommendationer som finns? Det är en trygghet för både fotograf och kund.

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
            Zaphi: Fotograferar inte du för att utvecklas som fotograf och att försöka uppnå en status som skicklig fotograf? Försöker du inte få "det där" perfekta fotot? Menar du att hennes bilder är så enormt bra att du lika gärna kan lägga av?
            Det var nog mest menat som skämt. Det finns bra fotografer och så finns det BRA fotografer. Självklart slutar man inte när man ser bra bilder, tvärtom, det fungerar ju som en injektion och det börjar rycka i det gamla avtryckarfingret. Men ibland ser man bilder (jag menar inte nödvändigtvis Florias) som man så J¤%#A gärna velat att man själv tog. Inte bara för att de är bra, utan även för att de passar ens egna stil. Det händer inte ofta, men det händer ibland.

Florias bilder är inte riktigt min stil, och då menar jag inte endast motivmässigt utan även sådana saker som kompisition, vinklar, känsla, struktur etc. Motivet är inte alltid så viktigt..
            Senast redigerad av Zaphi; 13 April 2006, 14:52.

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Ah glömde svara. Nej, jag fotar inte för att uppnå en hög fotografstatus. Jag håller heller inte på med fiskar för att slutligen skriva en bok om dem...

Jag fotar när jag vill, det jag vill. (om man bortser från när det är jobb alltså, för då måste man ju fota det). Jag har ett intressant jobb på gång nu där jag skall fota ett band till skivomslag och grejer, det skall bli riktigt kul...

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

bugar å bockar
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

Arbetssätt...