stort akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gizzmo

    stort akvarium

    hej jag är en kille som fundera att bygga ett akvarium i min källare som kommer att bli gigantiskt. L 340 B 100 H 100 så det blir 3400 liter. Min fråga är vad man behöver för glas tjocklek? Hella akvariumet förutom framsidan och toppen kommer att vara täckt av 3mm plåt som är svetsad. Lika så bänken kommer att vara bygd i plåt. Så botten och sidorna behöver det inte vara så tjockt glas i men framrutan. det kommer ju att bli ett väldigt stort tryck. och vad är det lämpligast att limma med vanligt akvarium cilikon eller finns det något bärte?
    Skulle vara mycket taksam för svar mvh jonas.


    P.s det kommer att vara malawi i karet D.s
  • Buckshot
    Användare
    • April 2002
    • 244

    #2
    Ursprungligen postat av gizzmo
    hej jag är en kille som fundera att bygga ett akvarium i min källare som kommer att bli gigantiskt. L 340 B 100 H 100 så det blir 3400 liter. Min fråga är vad man behöver för glas tjocklek? Hella akvariumet förutom framsidan och toppen kommer att vara täckt av 3mm plåt som är svetsad. Lika så bänken kommer att vara bygd i plåt. Så botten och sidorna behöver det inte vara så tjockt glas i men framrutan. det kommer ju att bli ett väldigt stort tryck. och vad är det lämpligast att limma med vanligt akvarium cilikon eller finns det något bärte?
    Skulle vara mycket taksam för svar mvh jonas.


    P.s det kommer att vara malawi i karet D.s
    Glastjocklek; minst 20mm
    Det finns inget bättre att limma glas mot glas än akvariesilikon.
    Vore jag dig så skulle jag bygga bänken i ngt material som inte kan röra sig, typ lecablock lr tegel.
    Sen finns det ingen anledning att bygga 1m vattendjup.
    Fiskarna kommer inte att tacka dig, det blir svårskött och dyrt.
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • December 2004
      • 3060

      #3
      höga akvarium är klart underskattat tycker jag..visst blir det meckigt å så men det kan bli jäkligt coolt med det djupet-tänk en mh belysning där ljuset spelar med sånt djup
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #4
        Ursprungligen postat av gizzmo
        hej jag är en kille som fundera att bygga ett akvarium i min källare som kommer att bli gigantiskt. L 340 B 100 H 100 så det blir 3400 liter. Min fråga är vad man behöver för glas tjocklek? Hella akvariumet förutom framsidan och toppen kommer att vara täckt av 3mm plåt som är svetsad. Lika så bänken kommer att vara bygd i plåt. Så botten och sidorna behöver det inte vara så tjockt glas i men framrutan. det kommer ju att bli ett väldigt stort tryck. och vad är det lämpligast att limma med vanligt akvarium cilikon eller finns det något bärte?
        Skulle vara mycket taksam för svar mvh jonas.


        P.s det kommer att vara malawi i karet D.s
        Du klarar diug nog ledigt med 18mm (OBS INGA GARANTIER FRÅN MIN SIDA ) Mitt kar har måtten 300x100x100cm och enligt glastillverkaren skulle det räcka med 12mm, men dom tyckte att jag skulle ta 15mm för att vara säker. Nackdelen med tjockt glas är att man får ganska skumma brytningar i det. Har du råd med akryl så tycker jag att du ska kika på det istället efterssom det har bättre optiska egenskaper. dock måste det vara mycket tjockare och kostar skjortan.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #5
          Du klarar diug nog ledigt med 18mm (OBS INGA GARANTIER FRÅN MIN SIDA ) Mitt kar har måtten 300x100x100cm och enligt glastillverkaren skulle det räcka med 12mm, men dom tyckte att jag skulle ta 15mm för att vara säker. Nackdelen med tjockt glas är att man får ganska skumma brytningar i det. Har du råd med akryl så tycker jag att du ska kika på det istället efterssom det har bättre optiska egenskaper. dock måste det vara mycket tjockare och kostar skjortan.
          --------------------------------------------------------------------
          vilken tillverkare säger att 300x100x100 cm säger att 12mm
          personligen tror jag att det är just så här rykten sprids
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • MickeA
            Användare
            • June 2003
            • 456

            #6
            Vet inte varifrån firman jag köpte från köper sitt glas. Dom ringde och kollade och 12mm skulle räcka. Till frontrutan alltså.

            mvh ryktesspridaren
            Senast redigerad av MickeA; 13 April 2006, 22:25.

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Rent skitsnack
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Ja, 12mm glas i ett 300cm långt och 100cm högt kar låter som en mer riskabel handling än att flyga kamikaze

                12mm glas vid såpass långt kar klarar på sin höjd 75cm enligt de tabeller som finns att hitta. Exempel på http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj
                Tony Englund

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av MickeA
                  Vet inte varifrån firman jag köpte från köper sitt glas. Dom ringde och kollade och 12mm skulle räcka. Till frontrutan alltså.

                  mvh ryktesspridaren

                  Ja då lär man ha mycket is i magen och inte andas för häftigt i närheten av karet! Men nog måste dom hört fel.

                  Kommentar

                  • MickeA
                    Användare
                    • June 2003
                    • 456

                    #10
                    Tja, hurvida 12mm håller eller inte får ni väl testa om ni vill, jag litar bara på vad leverantören sa till mig. Men för att återgå till huvudfrågan så tror jag ganska säkert att 18mm håller bra till en 340x100 framruta.

                    Men jag snackar säkert skit, så lita inte på mig.

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      Ursprungligen postat av MickeA
                      Tja, hurvida 12mm håller eller inte får ni väl testa om ni vill, jag litar bara på vad leverantören sa till mig. Men för att återgå till huvudfrågan så tror jag ganska säkert att 18mm håller bra till en 340x100 framruta.

                      Men jag snackar säkert skit, så lita inte på mig.
                      Egentligen är det väl upp till var och en hur tjockt glas man vill ha (eller vem man litar på), men återigen...varför chansa?? 3400 miljonerslitervatten...skulle jag INTE vilja ha ut på golvet! Glas finns ju i olika kavliteter, och det kan ge olika brytning och ha olika färg. Nu är jag inte den som vet en susning om vad glas kostar per kubikcentimeter *asg*...men att ge sig in i ett projekt av den storleken är väl ändå inget att ta lätt på?

                      Istället för att gå på "marginalen" - gör rätt från början dvs köp lite överdimensionerat. Spara litelite längre och köp ett tjockare och ett klarare glas än standard, för det blir EXTREMT dyrt om det går sönder, och då kan vi snacka pengaförstörning, och kanske framförallt, tror INTE din hemförsäkring täcker detta...dvs byggt av icke fackman...osv osv!!

                      Men risken är din......och MickeA, tolka inte allt bokstavligt dvs det är inga personliga påhopp eller något för att MR Cf. Akva...skriver som han gör, bara ett bestämt NEJ!

                      Lev gott gubbs....och jag skulle GE bort ina pengar direkt istället för att låta 3400L (3,4 TON vatten springa ut i mitt hus/lägenhet)...

                      DD
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Enligt denna tabell...som stämmer bra överens med vad en del av er skrivit som råd...så ska akvariets glastjocklek inte understiga 15mm. Bottenglaset hamnar på 20mm.

                        Källa: http://web.telia.com/~u41304321/tabell.jpg
                        Senast redigerad av StefanL; 14 April 2006, 10:19.

                        Kommentar

                        • MickeA
                          Användare
                          • June 2003
                          • 456

                          #13
                          Jag håller fullständigt med om att man inte ska chansa och jag tycker absolut inte att han ska ta någonting tunnare än 18mm, naturligtvis ska han prata med en glasfirma först och inte bara gå till närmaste glasmästare och beställa en skiva.

                          Jag ville bara tala om vad jag fått för information från firman där jag hört mig för och dom borde veta tycker jag, dom har ämndå varit i akvariebranchen så länge jag minns.

                          För övrigt tycker jag att man kan säga nej på betydligt trevligare sätt.

                          Kommentar

                          • Havs
                            Användare
                            • December 2004
                            • 607

                            #14
                            Tabeller i all ära, men de flesta tar ej med hur många stag tvärsöver som krävs.
                            Med många tvärstag kan nog glastjockleken minskas betydligt jämfört med bara ett enda t.ex. Med många tvärstag torde det bli höjden som är den viktigaste variabeln.

                            En vanlig Glasmästare sitter nog inte inne på alla svar angående akvarium. Man måste nog ha tur med , vilken man frågar. 12 mm låter alldeles för lite, anser jag.
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • gizzmo

                              #15
                              tack

                              jag är mycket tacksam för alla svar jag har fått. Jag tänker inte gå på marginalen för det är som ni säger det är inte kul att komma hem och ha 3400 liter i rummet även att det är en källare med betong och att det kommer bli minst ett avlop under akvariumet vid eventuel spricka (förhoppnings vis inte) men för att vara på den säkra sidan. tack igen och hoppas det blir fler inlägg det är kul att se folks kommentarer mvh jonas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...