Rödzebra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Jag håller med deelay att färgförstärkande foder egentligen är en större "bov" än ett groluxrör. Med foder ändrar man ju faktiskt fisken rent fysiskt. Ett lysrör kan man ju alltid stänga av eller byta ut. Det är konstigt Stefan att du tycker det ena är ok och inte det andra eftersom de färger du kan få fram med färgfoder är mycket starkare än vad du kan hitta i naturen! Så lite dubbelmoral är det allt!

Jag anser dock att det är upp till var och en att bestämma i vilken grad man skall färgfodermata och använda grolux. Jag gör lite av varje, men jag anser inte att något är varken rätt eller fel.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

I mitt kar med rödzebra har jag 2 grolux-rör och 2 aquastar-rör. Jag tycker att det ger en bra balans med bra färg på fiskarna samtidigt som övrig inredning har naturliga färger. Med enbart grolux blir det för rödlila och med enbart aquastar för blått, men kombinationen blir riktigt bra.
      Jag har testat många olika kombinationer av lysrör men denna kombinationen tycker jag funkar bäst i just detta karet, i andra kar har jag andra kombinationer som funkar bättre där. Enda nackdelen är att aquastar-rören behöver några minuter länge uppvärmning för att komma igång när dom tänds.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Skumt inlägg av dig Zaphi...

Det finns en anledning till varför alla fiskfodertillverkare inkluderar astaxanthin i sina produktlinjer. Den anledningen är inte främst för att förvanska fiskens fysik...om du nu har dom misstankarna.

Är det verkligen dubbelmoral att inte gilla groluxrör bara för att de återger en felaktigt ljus och förvanskar färger på allt i akvariet. Att jag sedan gillar produkten astaxanthin som ger betydligt fler nyttiga tillskott än enbart färgförstärkning tycker jag är en mysko åsikt, men som du givetvis får ha.

Är det ultimata att ge fiskarna foder som gör att de tappar färger och att ersätta detta med lysrör som ger en förvanskad färg på allt eller är det ultimata att försöka ge foder som ger fiskarna deras potentiella befintliga färger en förstärkning/bibehållen nivå och ge en rättvis ljusåtergivning. Om det första är det rätta...ja då är jag himmelskt glad över att vara fel.

Hur länge kan man sitta och titta in i ett kar belyst med grolux kontra ett med t ex aquarelle?

Jag kan personligen inte kolla in i ett groluxbelyst kar speciellt länge utan att få konstig färgåtergivning och att jag måste sluta titta i karet...men det är jag det. Ni som inte har dubbelmoral och som vet hur det fungerar har säkert inga som helst problem med det...

Kommentar

• Havs
          Användare
          • December 2004
          • 607

Färgförstärkare i naturen? Varför är Röd Zebra från Minos Reef de rödaste?
          Någon som sitter inne med svaret? Det sitter ju knappast i lysrörem iaf.
          Min zoon

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Ursprungligen postat av HazelCR
            Färgförstärkare i naturen? Varför är Röd Zebra från Minos Reef de rödaste?
            Någon som sitter inne med svaret? Det sitter ju knappast i lysrörem iaf.
            Det skall finnas en alg som växer där (enligt folk som har varit där o dykt) som är mycket rödare än den vanliga algmattan som det betas ifrån, kan ju vara att just den innehåller något som ger en rödare färg (långt ifrån så kallad urvalsodlad iof)... =)
            Senast redigerad av deelay; 16 April 2006, 19:30.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Det finns en anledning till varför alla fiskfodertillverkare inkluderar astaxanthin i sina produktlinjer.
              Ja! det är nyttigt i rätt doser, förstora doser gör det inte mindre nyttigt skulle jag tro men det ger en fisk som inte har färger den kan behålla med ett "basfoder" med normala mängder av dessa ämnen därav kallar man det att man färgmatar när doserna blir så kraftiga att färgerna blir starkare än vad dom är för den arten normalt.
              Det är ju bättre o komma hem o se att fisken inte kanske va som man trodde ist för att man sakta sakta ska upptäcka att den blir blekare o blekare efter så man efter 6veckor inte vill ha den kvar.
              En bra odlad fisk skall ju i princip kunna återge naturliga färger med (missförstå mig rätt nu) Tetramin. Jag växte upp med att färgmatad fisk är "tabu" och det verkar som att det lever kvar.

Är det ultimata att ge fiskarna foder som gör att de tappar färger och att ersätta detta med lysrör som ger en förvanskad färg på allt eller är det ultimata att försöka ge foder som ger fiskarna deras potentiella befintliga färger en förstärkning/bibehållen nivå och ge en rättvis ljusåtergivning. Om det första är det rätta...ja då är jag himmelskt glad över att vara fel.
              Du resonerar bakvänt nu tycker jag... har du fiskar som tappar färg med vanligt foder så ere bara spola ner dom för det e rent crap så att säga... en bra fisk skall ha dom färgerna utan överdrivna mängder av bla Astaxhantin... Skenet i burken är ju en smak sak, vissa gillar mer vitt sken vissa mer gult vissa mer blått osv men det e viktigt att fisken inte finns i 6 kulörer beroende på foder utan att en rödzebra ser ut som en rödzebra o inte som en gris eller som en som odlats på ett kärnkraftverk då den lyser i nån mycket skum rödfärg som verkligen ser onaturlig ut.
              Grolux är bra mycket mer naturligt isf därför att under några minuter vid en solnegång kan det bli ungefär det ljuset under vattnet medans man kan ALLDRIG hitta en så röd rödzebra som man kan ådstakomma med lite överdoseringar av div ämnen.

Det e ett fritt land o alla gör som dom vill vilket är skönt så detta e min åsikt o ingen moralpredikan att så och så MÅSTE man göra =)=)=)
              Senast redigerad av deelay; 16 April 2006, 19:53.

Kommentar

• rent vatten
                Användare
                • November 2005
                • 530

Ursprungligen postat av deelay
                Det skall finnas en alg som växer där (enligt folk som har varit där o dykt) som är mycket rödare än den vanliga algmattan som det betas ifrån, kan ju vara att just den innehåller något som ger en rödare färg... =)
                Den algmatan borde vara värd sin vikt i guld. Varför fångar inte fångstmännen den då, när de ändå dyker där.Kanske jag har kommigt på en ny affärside.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Jag har inte varit vid Minos reef men på de bilder jag sett därifrån tycker jag inte att rödzebrorna ser så exeptionellt röda ut. Mina som är odlade i många generationer är rödare (med eller utan grolux) än dom på denna bild t ex http://cichlidpress.pair.com/photos/minosreef.jpg
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• deelay
                    Användare
                    • September 2002
                    • 5394

Ursprungligen postat av rent vatten
                    Den algmatan borde vara värd sin vikt i guld. Varför fångar inte fångstmännen den då, när de ändå dyker där.Kanske jag har kommigt på en ny affärside.
                    låter som utrotning är affärsiden =) Den fanns tydligen fläckvis lite här o där just på den platsen så några mängder rör det sig nog inte om... men lycka till =)

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Ursprungligen postat av deelay
                      Ja! det är nyttigt i rätt doser, förstora doser gör det inte mindre nyttigt skulel jag tro men det ger en fiska som inte har färger den kan behålla med ett "basfoder" med normala mängder av dessa ämnen därav kallar man det att man färgmatar när doserna blir så kraftiga att färgerna blir starkare än vad dom är för den arten normalt.
                      Det är ju bättre o komma hem o se att fisken inte kanske va som man trodde ist för att man sakta sakta ska upptäcka att den blir blekare o blekare efter så man efter 6veckor inte vill ha den kvar.
                      En bra odlad fisk skall ju i princip kunna återge naturliga färger med (missförstå mig rätt nu) Tetramin. Jag växte upp med att färgmatad fisk är "tabu" och det verkar som att det lever kvar.

Du resonerar bakvänt nu tycker jag... har du fiskar som tappar färg med vanligt foder så ere bara spola ner dom för det e rent crap så att säga... en bra fisk skall ha dom färgerna utan överdrivna mängder av bla Astaxhantin... Skenet i burken är ju en smak sak, vissa gillar mer vitt sken vissa mer gult vissa mer blått osv men det e viktigt att fisken inte finns i 6 kulörer beroende på foder utan att en rödzebra ser ut som en rödzebra o inte som en gris eller som en som odlats på ett kärnkraftverk då den lyser i nån mycket skum rödfärg som verkligen ser onaturlig ut.
                      Grolux är bra mycket mer naturligt isf därför att under några minuter vid en solnegång kan det bli ungefär det ljuset under vattnet medans man kan ALLDRIG hitta en så röd rödzebra som man kan ådstakomma med lite överdoseringar av div ämnen.

Det e ett fritt land o alla gör som dom vill vilket är skönt så detta e min åsikt o ingen moralpredikan att så och så MÅSTE man göra =)=)=)

De erfarenheter som jag har av att ha provat en hel del olika fodersorter och märken är att fiskar faktiskt tappar färg och det beror inte på att jag har rutten fisk utan att fiskarna inte får de näringsämnen och tillskott som de behöver. Äter du som människa bara en sorts mat hela tiden som begränsar ditt upptag så kommer du att råka ut för bristsjukdomar pga att din kropp inte får i sig det som den behöver.

Men men...jag tänker inte fortsätta att försvara färgmedel (som en del kallar detta näringstillskott som heter astaxanthin) då det knappast hjälper att förklara i oändlighet. Ni som är emot det är emot det och så är det...thats it. Det enda jag tycker är synd är att jag får känslan av att ordet "färgmedel" överskuggar produktens verkliga fördelar för er som är emot det.

Hela diskussionen framkom ju av att t ex jag påpekade att jag starkt ogillar groluxrören..så...jaja...mer och längre kommer jag inte här.

Angående Röd Zebra vid Minos reef...var inte de som Kjell Fohrman fotade och senare åt upp i Malawiboken "BTN Guide om Malawiciklider" (om jag inte minns fel) ganska röda?
                      Senast redigerad av StefanL; 16 April 2006, 19:49.

Kommentar

• deelay
                        Användare
                        • September 2002
                        • 5394

Stefan!

Jag är absolut inte imot det utan jag anser att det är ett måste i varje foder men i mängder som gynnar fisken i dess hälsa och inte i doser som påverkar färgerna på ett mycket förstärkande sätt =) Det finns ingridienser till bakverk som man kan göra bomber av när mängderna överskrids =)
                        Sedan måste man hålla isär urvalsodling och "färgmatning" för det har inte så mycket med varandra att göra.

Äter du som människa bara en sorts mat hela tiden som begränsar ditt upptag så kommer du att råka ut för bristsjukdomar pga att din kropp inte får i sig det som den behöver.
                        Det går inte att jämföra så för det blir lite tokigt... Ett basfoder är ju ett sammansatt foder som skall innehålla de ämnen djuret behöver till skillnad från en plankstek eller makaroner o falukorv... om man tog 20 olika maträtter o 10 Olika sallader o lite frukt o blanda så skulle vi ju ha ett bas foder för oss med =)

Kommentar

• rent vatten
                          Användare
                          • November 2005
                          • 530

Nu börjar ni bli fjantiga, man kan väl inte jämnföra mat och fiskfoder så.
                          Vi måste lära oss av Darwin tror jag.

Kommentar

• Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

Jag står fast vid min åsikt om att jag tycker det är mer fel att mata med färgfoder (då menar jag att man överdoserar, vilket man ju nästan alltid gör) än att använda ett visst ljus. Självklart förändrar du fisken rent fysisk med fodret vad gäller pigment etc. Med lysrör förändrar du endast hur fisken återgivs, vilket ju är en smaksak som sagt. Lite som att tona en bild till sepia

Jag använder som sagt båda (men inte extremt) utan dåligt samvete, men jag kan förstå de som vill ha det som i naturen.

Jag håller även med Micke att grolux tillsammans med andra rör faktiskt ger ett behagligt ljus samtidigt som de till viss grad förstärker fiskens färg.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• rent vatten
                              Användare
                              • November 2005
                              • 530

Kanske käre Darwin har rätt. Det är bara dom starkaste som överlever i alla fall.
                              Hur vi nu än mixtrar med lyse eller foder.

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10777

Nu börjar ni bli fjantiga, man kan väl inte jämnföra mat och fiskfoder så.
                                Vi måste lära oss av Darwin tror jag.
                                Kanske käre Darwin har rätt. Det är bara dom starkaste som överlever i alla fall.
                                Hur vi nu än mixtrar med lyse eller foder.
                                Varför inte? Vi är också djur...och vi har ett visst behov av olika ämnen som vi måste täcka upp annars blir vi svaga och bleka där vi till slut har lätt för att dra på oss sjukdomar. Sådana jämförelser kan man verkligen göra...även om man inte läst Darwin.
                                Hur blir ett djur starkt och motståndskraftigt enligt dig rent vatten?
                                Fjantigt? Jadu...det var ju en givande kommentar i diskussionen. Men det här har gått väldigt långt från utgångsfrågan så jag avslutar min del i diskussionen här.

Kommer alla rosa yngel bli röda när de är vuxena eller.
                                Röd Zebra kan variera en del i den röda färgen, en del blir rosa och en del orange...direkt knallröda blir dom inte om man inte t ex urvalsodlar fram en rödare färg på dom. De kan bli rödare om man matar dom med t ex astaxanthin, men aldrig lika röda som om du har en redan röd från början. En hona kan avge mer rosa yngel än den andre honan, som avger röda. Det ligger mycket i generna hos respektive fisk hur deras avkomma blir...ibland har honans gener övertaget, ibland hanens. Just rosa tror jag ligger hos hanens gener då jag sett en del rosa i de blå hanar jag haft tidigare...men det är min amatör-teori.
                                De färger som ynglen visar i tidigt stadium (2-3cm) brukar bli den färgton de får när de blir vuxna.
                                Senast redigerad av StefanL; 17 April 2006, 00:43.

Kommentar

Arbetssätt...