Inredning till apistogrmma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Wiberg
    Användare
    • February 2005
    • 445

Inredning till apistogrmma?

Håller på att starta upp ett nytt kar där några olika sorters apistogramma skall husera. Har aldrig haft fiskar från denna familj innan, så därför undrar jag hur en fungerande inredning kan se ut?

Undrar också om arten bara håller sig till bottenskiktet?
    A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Oftast väldigt bottenorienterade, ja. Går sällan högre upp än till halva karet. Kläm i mycket rötter, cocos-nötsskal/mindre blomkrukor i lera och lägg till en hel del växter så brukar det funka finfint. Kan vara aggro inbördes, så kör ner mycket inredning på botten. De absolut grannaste Apistona har jag sett i kar med sanslöst mycket inredning - visst, det tar ett tag innan man får se fisken, men de känner sig trygga med det.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

Waf! Apistogramma? Ja, det är kul att du insett din begränsning vad det gäller storlek på fisk.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Alexander Wiberg
        Användare
        • February 2005
        • 445

Hedström, bättre en liten fisk än ingen fisk alls din gamle fiskhandlare!
        A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Hahaha!
          Där slog du rätt på spiken.

Kan inte göra annat än hålla med.

(får ta tag i min hobby snart)
          Mvh
          Robin

Kommentar

• ovj78

Vilka arter hade du tänkt att hålla och hur stort är karet?

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

En annan sak man kan göra är att ha i en massa boklöv och/ eller eklöv i ett tjockt lager.
              + en massa som Patrik skriver. Krukor o kokosnötter behövs inte då. Apistona håller till i sina "lövgömslen" och de bråkar knappast med varandra då de inte ser så mycket av de övriga invånarna. Nackdelen är ju förståss att man själv bara ser dom då och då.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kalle-Maja
                Användare
                • December 2004
                • 1324

Men det som jag tycker är jobbigt är att dom(apistogramma) bråkar med varandra så mycket. Dom är inte lätta. Jag har t ex nu hongsloi som jag försöker få att trivas tillsammans. Ska väl vara så där lite haremtypen, men så fan heller. Introducerade en ny hona som först satte feta bredsidan till och fick hanen dit hon ville men snabbt genomskådades och blev söndertuggad av dom båda tidigare i gemensam sympati. Nervösa oxå, jag kör några vildguppy som vittnen, men det funkar inte jättebra.

Men visst, testa ett övercrowdat kar med två arter och massor med löv och gömställen. Kakadua och regnbåge så får du en schysst färgpalett. Regnbågen är dock svårt sönderavlad så du får räkna med ett visst bortfall där.

Kommentar

• ovj78

Frågan är vad man vill göra med karet, jag har kört med mycket löv i burken men tröttnat eftersom det är ett helvete att försöka få tag på yngel då. Men är man inte intresserad av att odla utan bara vill ha ett snygg och biotopriktigt akvarium så skulle jag köra med mycket löv, grenar, rötter, alkottar och stenar som bildar grottor. Alkottar finns ju inte i deras riktiga biotop men bidrar till ett schysst svartvatten.

Kommentar

• Kalle-Maja
                    Användare
                    • December 2004
                    • 1324

Hela släktet håller sig enbart till bottenskiktet, ganska extremt t o m i förhållande till sin kroppsbyggnad.

Kommentar

• ovj78

Det beror på hur stor burken är och medinvånarna. Mina fiskar håller mest till på botten och mittenskiktet, men de rör sig även upp mot ytan och jag har matat en del med levande bananflugor som de tar på ytan. Sen är vissa arter mer bottenorienterade än andra.

Kommentar

• Kalle-Maja
                        Användare
                        • December 2004
                        • 1324

OK, bananflugor på ytan, då får jag väl nyansera mig lite. Regnbågarshanarna brukar faktiskt inspektera uppbyggda områden en bra bit på höjden, men annars har jag svårt att få ens levandegrejer att se spännande ut om dom inte sjunker till botten. Tror det i genomsnitt är mycket skygga fiskar vi har att göra med här.

Kommentar

• ovj78

Ja, men det varierar som sagt. Mina agassizii är inte lika modiga som tex Cacatuoides.

Kommentar

• matt.is
                            Användare
                            • September 2003
                            • 386

Glöm inte någon ytlevande tetra

Eftersom det inte sagts tidigare,
                            -Glöm inte att även ha någon ytlevande tetra. Dessa fiskar visar apistogrammorna att
                            det är lugnt att simma omkring på öppna ytor i akvariet. Blodfenstetran är en snygg och trevlig art som jag verkligen kan rekommendera - länk här:

Har haft ett antal apistogrammor men aldrig den vanliga agassiziin - jag blev glatt överaskad av att den hade sådant självförtroende. Trots att den blev senast introducerad i akvariet, hade den inga svårigheter att ta revir mitt i akvariet - som det sedan tidigare fanns Cacatouides och Stendachneri. Snygg och aktiv är den.

Kommentar

• PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

Det här karet hade funkat finfint till Apistos (en art). Karet är på 50 liter, mycket rötter i hörnen med växter ovanpå. Löven hade kunnat utökats rätt rejält. Med 1+2 av någon haremlekare, eller ett par av någon parbildande samt en 4-5 vildguppy i ytan hade det varit komplett. Nu gick det aldrig Apisto i det, men i allafall.

Hilsen,

P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...