Bakteriefloran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rhodebaert
    Användare
    • February 2006
    • 557

    Bakteriefloran

    Hej!
    Jag har precis satt igång akvariet efter en restaurering och pumpen har nu varit torr i en vecka. Tror ni att den så berömda goda bakteriestammen är vid liv fortfarande? Tänker på att det finns bakterier som överlever det mesta, rymden tillexempel.
    Det går alltid en senare buss.
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    #2
    Nix.Tvätta ur filtret så du inte får en massa döda bakterier i karet.INTE BRA!
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

    Kommentar

    • Rhodebaert
      Användare
      • February 2006
      • 557

      #3
      Ojdå, lite sent för det :-)
      Det går alltid en senare buss.

      Kommentar

      • Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

        #4
        Ooopps . . . .
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • July 2003
          • 1832

          #5
          Om materialet har hållts fuktigt och syrerikt så klarar det sig länge. Därför bör man tömma ett filter på vatten och säkra fuktigheten i materialet om man tvunget måste stanna. En vecka klarar det sig lätt då.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Mitt klarade sig bra i ett par månader under ombyggnation av bakgrund. Tömde inte ytterfiltren alls utan såg endast till att kranarna var stängda. Hua vad det stank när jag tömde dom på vattnet och hade i nytt, fräscht vatten. Det verkade dock som att bakteriefloran hade klarat sig ganska väl...

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • May 2005
              • 204

              #7
              Måste fråga en sak i anknytning till ämnet bakterieflora. Har varit "inne" på denna hobby i drygt ett år, vilket gör mig till novis på många frågor gällande akvrarium och dess skötsel. Dock måste jag ställa en fråga som kanske kan upplevas som aningen provocerande, nämligen: då man uttalar sig om bakterieflora och dyl. vad vet man egentligen om detta? Antar att flertalet av oss ej är i ägo av utrustning för att mäta halten av bakterier etc. Har själv under mitt aktiva år varit tvungen/velat byta akvarium/filter ett antal gånger och min erfarenhet är att fiskarna (tanga) klarar dessa skiften utan att jag behöver vara någon professor kalkyl i ämnet. Är detta med "bakterieflora" ett begrepp som används i för stor omfattning då det gäller skötsel av akvarium? Vill poängtera i sammanhanget att jag ej negligerar detta med bakterier, men det kanske finns andra faktorer som är minst lika viktiga för fiskarnas välbefinnande, typ inredning, stressfri flytt så lång det är möjligt osv.

              Är nyfiken, därför frågar jag.

              Med vänlig hälsning

              Peter

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #8
                man märker ganska fort att nitriten ökar i vattnet med ny filtermedia.....
                fish r friend

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • February 2004
                  • 349

                  #9
                  Nu hade ju Rhodebaert´s filter stått TORRT en vecka, så . . . .

                  Jag fattar inte vad jag gör för "fel"
                  Har aldrig haft problem med nitrit.Jo,jag vet att det vanliga är att det blir problem vid filterrengöring.Ta´t lugnt med matningen och lägg in ett "mittiveckanvattenbyte"
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1832

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pejan
                    Måste fråga en sak i anknytning till ämnet bakterieflora. Har varit "inne" på denna hobby i drygt ett år, vilket gör mig till novis på många frågor gällande akvrarium och dess skötsel. Dock måste jag ställa en fråga som kanske kan upplevas som aningen provocerande, nämligen: då man uttalar sig om bakterieflora och dyl. vad vet man egentligen om detta? Antar att flertalet av oss ej är i ägo av utrustning för att mäta halten av bakterier etc. Har själv under mitt aktiva år varit tvungen/velat byta akvarium/filter ett antal gånger och min erfarenhet är att fiskarna (tanga) klarar dessa skiften utan att jag behöver vara någon professor kalkyl i ämnet. Är detta med "bakterieflora" ett begrepp som används i för stor omfattning då det gäller skötsel av akvarium? Vill poängtera i sammanhanget att jag ej negligerar detta med bakterier, men det kanske finns andra faktorer som är minst lika viktiga för fiskarnas välbefinnande, typ inredning, stressfri flytt så lång det är möjligt osv.

                    Peter
                    Det man vet och som är väl undersökt är:

                    Fiskarna avsöndrar hela tiden amonimum/amoniak via främst gälarna men också via avföring.

                    Amoniak är giftigt för fiskarna och amonium triggar algblommningar

                    Det finns bakterier som bryter ner amonium/amoniak till nitrit, de är av flertalet olika arter. De måste ha syre,amonium och någonstans att sitta för att överleva.

                    Nitrit är giftigt för fiskarna

                    Det finns bakterier som bryter ner nitrit till nitrat, de är av flertalet olika arter. De behöver syre, nitrit och någonstans att sitta för att överleva.

                    Bakterierna som krävs för nitrificering störs rejält av temperaturvariationer.

                    Nitrat är relativt ogiftigt för de flesta akvariefiskar.

                    Nivåerna av nitrat kan minskas genom vattenbyten.

                    Av det så kan vi anta att:
                    Om vi inte ger våra fiskar ett rätt dimentionerat filter i förhållande till biolast så kommer de att förgiftas och dö.

                    Filtret behöver en viss tid för att mogna, under den tiden kan man ha problem med amoniak och eller nitrit i vattnet och det förekommer en risk för fiskdöd.

                    Om man har mätbara värden av amonium/amoniak och/eller nitrit så är bakteriekulturen inte tillräcklig för biolasten.

                    Det som inte går att anta är:
                    Att varje person som startar ett akvarium gör fel i att bry sig om filtret i första hand.

                    Att bara för att varje individ inte kan mäta förekomsten av bakterier så skall det inte tas någon hänsyn till det.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    Arbetssätt...