Lite hjälp tack....sjuk fisk!!....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanAx

Lite hjälp tack....sjuk fisk!!....

Jag har en en Chilumba Black n white, vildfångad, som helt plötsligt slutat och äta. Den tar ibland in mat i munnen men spottar ganska snart ut det igen. Undrar om det är någon som har råkat ut för samma sak och om det finns något man kan göra.
    Jag har haft fisken i ca 3-4 veckor.
    Jag matade fisken i början med flingmat för att magen skulle få en chans att komma igång. På slutet har jag matat med frysmat och pellets.

MVH
    Johan
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

Är symtomen på soten eller något annat invärtes.Jag har nyligen behandlat med JBL´s Furanol med bra resultat.
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika

Kommentar

• JohanAx

Ursprungligen postat av Micke Lövberg
      Är symtomen på soten eller något annat invärtes.Jag har nyligen behandlat med JBL´s Furanol med bra resultat.
      Hur gjorde du då? Tog du ut fisken från akvariet?
      Vad menar du med soten?

Vore tacksam för svar!

MVH
      Johan

Kommentar

• Micke Lövberg
        Användare
        • February 2004
        • 349

Soten är förkortning av bukvattensot.Se länken http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123

Jag tog inte ur några sjuka firrar.Bytte 25-30% vatten.Höjde tempen till 28 grader och ökade rörelsen på vattenytan för bättre syresättning.Doserar medicinen enligt anvisning.Kika här

LYCKA TILL
        375L Malawi
        112L Tanganyika
        90L Tanganyikayngel
        45L Tanganyika

Kommentar

• daniel_i_malmö
          • April 2002
          • 1338

Precis som Micke säger låter det som problem med mag-tarmkanalen.

Med "soten" menar Micke bukvattensot. Bukvattensot brukar användas som benämning på olika symtom som har det gemensamt att de yttrar sig som matsmältningsproblem. Ciklider från Malawi- och Tanganyiksjöarna verkar vara mer känsliga än andra för dessa problem.

Sök på bukvattensot här på forumet.

EDIT: Micke hann själv före med att förklara...
          Tjugofem år med ciklider.
          http://www.malmoakvarieforening.se
          Centralamerika 2006
          Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• Jonas E
            Användare
            • February 2003
            • 2533

du sade något om frysfoder, vad för sorts frysfoder har du gett fisken?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• JohanAx

Ursprungligen postat av Jonas E
              du sade något om frysfoder, vad för sorts frysfoder har du gett fisken?
              Hej du,

Jag har gett dom mysisräkor samt röda mygglarver.
              Jag har även börjat att blötlägga pelletsfodret för att underlätta matsmältningen, vet dock inte om det har något effekt.

MVH
              Johan

Kommentar

• JohanAx

Ursprungligen postat av Micke Lövberg
                Soten är förkortning av bukvattensot.Se länken http://www.zoopet.com/index.php?opti...242&Itemid=123

Jag tog inte ur några sjuka firrar.Bytte 25-30% vatten.Höjde tempen till 28 grader och ökade rörelsen på vattenytan för bättre syresättning.Doserar medicinen enligt anvisning.Kika här

LYCKA TILL

Jag bugar och bockar för allt hjälp. Jag skall genast testa detta på mina små firrar!!

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Röda mygglarverna kan nog vara förklaringen till eventuell bukvattensot. Malawis tål helt enkelt inte detta foder.

/Jocke

Kommentar

• JohanAx

Ni som har doserat Furanol, hur gör ni med erat filter?....läste nämligen att det antagligen tar död på de nyttiga bakterierna.

Kommentar

• JohanAx

Ursprungligen postat av Banderad
                      Röda mygglarverna kan nog vara förklaringen till eventuell bukvattensot. Malawis tål helt enkelt inte detta foder.

/Jocke
                      Okki, då åker resten i sopperna då!
                      Lär sig något nytt varje dag!..*L*

Tack för hjälpen!

Kommentar

• Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

Absolut bästa är om du kan köra filtret/filtren i en separat behållare, eller åtminstone lägga filtermaterialet i en behållare tillsammans med någon form av cirkulationspump.

Andra alternativet är att låta det vara som det är.Efter avslutad behandling, tar du ur och sköljer filtermaterialet.Därefter kan du om du vill tillsätta bakteriekultur på flaska,typ Nitrivec.Annars matar du försiktigt och har koll på nitriten.Karet är ju att betrakta som nystartat.
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

Mitt tips är att du rengör filtret innan medicinering så slipper man en massa belastning på karet p.g.a allt filterklogg. Är det någon form av sjukdomsbakterier kan det sitta i filtret också, då är det bättre att starta om från "noll".

Ta nya bakterier från ett annat akvarium, har du inte fler så låna lite filterbakterier från en polare genom att han kramar ur sitt filter i en burk till dig som du häller i efter avslutad behandling.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Du ska inte ha filtermaterial kvar i filtret när du kör dessa mediciner mot det du beskriver, tvätta ur filtermaterialet lite o lägg det i en hink under dom 3 dagarna du medicinerar, se till o byt hälften av vattnet i hinken varje dag så det kommer i lite syrerikt vatten som inte bakteriefloran dörut helt i dom. Filter har den effekten att den tar bort mycket av medicinen ur vattnet så den blir mindre verksam för fisken och se till o ha bra genomluftning i burken under tiden, rikta utblåset mot ytan så det rör sig ordentligt.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• JohanAx

Ursprungligen postat av deelay
                              Du ska inte ha filtermaterial kvar i filtret när du kör dessa mediciner mot det du beskriver, tvätta ur filtermaterialet lite o lägg det i en hink under dom 3 dagarna du medicinerar, se till o byt hälften av vattnet i hinken varje dag så det kommer i lite syrerikt vatten som inte bakteriefloran dörut helt i dom. Filter har den effekten att den tar bort mycket av medicinen ur vattnet så den blir mindre verksam för fisken och se till o ha bra genomluftning i burken under tiden, rikta utblåset mot ytan så det rör sig ordentligt.
                              Jag tackar för alla tips.
                              Jag har nu tagit ur filtermassan och lagt det i en vattfylld behållare. Jag skall byta lite vatten i den varje dag!
                              Någon som vet hur lång tid det kan tänkas ta innan man märker någon förbättring?

Kommentar

Arbetssätt...