Vilken bländare och slutare brukar ni köra på som fotar lyckade fiskporträtt?
Bländare och slutare
Kollaps
X
-
Bländare och slutare
Taggar: Ingen -
Det beror på flera faktorer som t ex hur livliga fiskar det handlar om och hur mycket skärpedjup jag eftersträvar. Om jag grovt ska uppskatta ett genomsnitt så omkring f 16 och 1/125. Jag använder alltid manuella inställningar eller halvautomatik vid fiskfotografering. -
Vilket ISO-tal kör ni på då?Kommentar
-
Jag kikade på en riktigt lyckad bild som jag har tagit och kom fram till F13 , 1/60 och iso 200. Kör helt manuellt.
MvhKommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDet beror på flera faktorer som t ex hur livliga fiskar det handlar om och hur mycket skärpedjup jag eftersträvar. Om jag grovt ska uppskatta ett genomsnitt så omkring f 16 och 1/125. Jag använder alltid manuella inställningar eller halvautomatik vid fiskfotografering.
Vad står f16 för? Kommer inte ihåg detta ens... O va betyder 1/125? Vore kul å veta!Min zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
http://www.malawifreaks.se/forumKommentar
-
Christian: Med eller utan blixt?Tjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Jag utgick från blixtfotografering och då använder jag lägsta ISO som är 200 på min kamera.
f 16 = bländaröppning och 1/125 = slutartid.
Kommentar
-
Tackar en riktigt go genomkörare!Min zoon
-m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
http://www.malawifreaks.se/forumKommentar
-
Ursprungligen postat av daniel_i_malmöChristian: Med eller utan blixt?Kommentar
-
Lägsta ISO 200? Hmm... Varför då? Jag tycker det är kass att jag inte kan köra ISO 50 på min kamera och måste leva med 100. Tacka vet jag min Canon F-1 där ISO-talet går ner till 25. Där snackar vi fin kornstruktur... Verkar mycket konstigt att de skulle lägga lägsta ISO på 200, det fattar jag inte alls. Det är ju (i princip) 8 gånger så grov kornstruktur som ISO 25. Förr i tiden använde man mycket ISO 64 (Kodachrome). Playboy var ju exempelvis alltid fotograferat i ISO 64, om det nu är intressant för någon.
Slutsatsen vad gäller blixt och ISO är i princip ALLTID att man ju självklart vill fota på så lågt ISO som möjligt! Varför? Jo för att när du blixtfotograferar är det ju du själv som leker Gud och påverkar ljuset hur du vill! ISO är ju en inställning man ändrar främst för att kompensera för olika yttre faktorer och ljussituationer. Men när du styr ljuset, varför då inte minska kornet och använda ISO 100 (eller helst lägre som Hugh Hefner gjorde :-), men där snackar vi säkert 10-20 studioblixtar och inte en pyttegrej. Playboy är mycket tråkigt, jämnt och amerikanskt ljussatt. Så ljussätter exempelvis inte asiater traditionellt. (Sikka utsvävningar det blev).
f/16 är bländarvärdet ja. Det innebär att din bländare är i millimeter ditt objektivs längd genom ditt bländarvärde. Använder du ett 105mm objektiv exempelvis så är din bländare 6,56mm stor på bländare 16. Detta är ju dock helt meningslöst vetande.
1/125 är helt enkelt den tid din slutare är öppen i delar av en sekund...Kommentar
-
Tackar Micke för den länken, den behövde jag och blev lite klokare vad gäller bländare o skärpedjup o såna grejer.Man blev ju ochså varse att man behöver inte engagera sig så mycket så länge man har kompaktkamera, det är bara ösa på med kvantitet och hoppas på en del guldkorn.
Bra länk!
Mvh JariKommentar
-
Del 2 av artikelserien som jag länkade ovan behandlar slutartid och bländare: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htmKommentar
-
så lågt isotal som möjligt, iso 100 i canonen
f 11-14
tid 1/200 och upp till 325 (sen hinner inte blixten med riktigt)
får många i mitt tycke bra bilder med dessa inställningar. Alltid blixt ovanifrån då jag tycker att blixt framifrån rätt så ofta ger fula/onaturliga/gråa färger beroende på vinkel. Blixt ovanifrån ger så nära solljus som möjligt och tar fram de verkliga färgerna./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
Om jag bara har en blixt brukar jag köra på ISO 400-800 nånting för att få med lite omgivningsljus också. Bländaren beror på fisken men oftast runt f/8 och runt 1/125 i slutartid.
Zaphi: Anledningen för att lägsta ISOn är 200 är för att det är sensorns sk. bas-ISO. Om man vill ha lägre ISO än så måste man dämpa signalen och då kan man i bästa fill få en likadan bild, bara mindre känslighet. Minolta D7D tex. har ISO 100 och samma sensor som i D70 mfl. och den har mer brus på ISO 100 är 200. Kodak DCS Pro-kamerorna går ner till ISO 6, men från en bas av 180 så det är likabra att hålla sig där, fast det kan vara praktiskt om det är för ljust och man skulle behöva ett gråfilter eller så annars.. Men detta visste du säkertKommentar
-
Klart jag visste. INTE! Jag tror dig knappt heller. Varför i h¤#%#¤e håller de på att luras så? Ibland var det faktiskt bättre förr! Canons 100 ASA är otroligt brusfri så de luras nog inte
Sen fattar jag inte riktigt varför 100 ASA skulle bli sämre? Det borde vara fysiskt omöjligt och "you cannot change the laws of physics" som det heter. Om du köper en 200 ASA filmrulle och plåtas den på 100 ASA så blir kornstrukturen finare. Den blir dock överexponerad, men det kompenserar man ju för i framkallningen...Senast redigerad av Zaphi; 11 April 2006, 11:26.Kommentar
Kommentar