Börjar ana oråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xork
    Användare
    • January 2006
    • 93

    Börjar ana oråd

    Börjar ana oråd.

    Har haft en envis flytalgsinvation, nu (efter mörkläggning 8 dagar) så kliar sig mina kilesa. Men inte mycket dock Lite för ofta för att vara helt lugn. Någon som har erfarenhet av just att kilesa skulle vara känsliga, inga av de andra invånarna visar symptom. Kan inte se några prickar eller liknande.

    Skall jag avvakta och se om det blir värre, eller medicinera för att vara på den säkra sidan?

    /Martin
    Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Kilesa är känsliga i vissa avseenden, men kanske inte i andra avseenden. Ingen pejl på om de skulle vara extra känsliga för en mörkläggning. Flytalger avger såvitt jag vet inga gifter när de dör, så det borde inte kunna ge de symptomen. Något annat du ändrat på samtidigt som mörkläggningen? Färre vattenbyten?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Xork
      Användare
      • January 2006
      • 93

      #3
      Det var några dagar sedan jag tog bort mörkläggningen. Lite grönt kvar så jag har bytt 30% var annan dag. Har varit bortrest under 3 månader och då har de gått på matmaskin (föräldrar har hjälp till med vattenbyten var annan vecka + artemia 2ggr/vecka). De får fortfarande dr B i matmaskinen + att jag ger dom räkmix var annan dag för att vänja in dom på det igen.

      Har kollat noga för soten eftersom jag byter foder (haft dålig erfarenheter sen tidigare) men där verkar allt bra.
      Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Misstänker faktiskt de frekventa vattenbytena mer än något annat. Sandciklider generellt verkar vara känsliga mot kranvatten i "för täta doser". Kör i något vattenberedningsmedel eller tillsätt lite salt och vänta några dagar (utan att byta vatten). 99 på att Kilesan slutar klia sig då.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Xork
          Användare
          • January 2006
          • 93

          #5
          Tackar
          /Martin
          Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Posta gärna en uppföljning om hur det gick!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            Arbetssätt...