synodontis nigrita, rovmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • November 2005
    • 841

    synodontis nigrita, rovmal?

    är det någon som känner till malen synodontis nigrita? isf så säg gärna lite fakta om den. vill ha snabba svar! kanske ska ha en i mitt mbunakar och funkar det...?

    mvh christoffer
    Senast redigerad av choffe; 09 April 2006, 00:14.
    Christoffer Lundholm
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Borde gå bra. Har sett en del sjöciklidfantaster som kör den i sina kar. Kanske klipper den en del yngel dock - har aldrig haft den själv.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • November 2005
      • 841

      #3
      jag antar att det är en "rovmal" som folk kallar det men vad är specielt med rovmalar??

      mvh christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        Jag ser inte nigritan som någon rovmal. Kolla på länken i förra inlägget, så ser du att de inte har särdeles stor mun. Som jag ser det utmärker sig rovmalar genom en väldans stor mun i relation till kroppen, samt att de äter mestadels fisk. Storleken på munnen gör att de kan klippa firrar som ibland faktiskt är nästan lika stora som de själva. En del folk gillar sådana firrar, andra gör det inte.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • November 2005
          • 841

          #5
          OK! dom som har den som jag eventuellt ska köpa den av säger att den bara äter upp yngel så kan den vara "halvt" rovmal!? men ni tror väll inte att den kan klippa firrar över 5cm!? den var föresten ca 10cm.

          mvh christoffer
          Senast redigerad av choffe; 09 April 2006, 18:39.
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Jag tror absolut inte den äter firrar på fem cm om malen i sig är tio cm. Den har för liten mun för det. Tror den kan klippa max 1,5 cm firrar, men med lite svårighet. Yngel på 1 cm går nog ner lite lättare, om den får fatt i dem. Ser den inte alls som en rovmal och tror inte nigritan jagar annan fisk aktivt. En rovmal är enligt mig en racksing som lätt klipper en firre som är hälften så stor som den och låter halva firren hänga utanför munnen något dygn så den hinner smälta den andra halvan. Ungefär så.

            Sedan kan man alltid diskutera vad som är rovfisk och inte - i princip alla fiskar äter sådant som är mindre än dem och hoppar runt framför munnen - inklusive annan fisk. Handlar enbart om storleken på "fodret" kontra storleken på munnen. Enligt den definitionen är nästan alla firrar rovfiskar. Nu köper jag inte det som definition på rovfisk, men i allafall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • November 2005
              • 841

              #7
              ok! tack för alla bra svar

              men då är det ju bra att den troligtvis inte äter halvvuxen fisk! men vad är "basfödan" för en sådan fisk? den äter väll inte algtabletter!?!? då är väll räkmix bättre!?

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • wofflan
                NCS Medlem
                • September 2003
                • 660

                #8
                i länken från Patrik står det att den är Omnivor, vilket betyder att den äter både växter och kött. De rekomenderar flingor, tabletter, fryst och levande foder.
                Mvh Fredrik

                Kommentar

                • choffe
                  Användare
                  • November 2005
                  • 841

                  #9
                  ok! tack för all hjälp!!!den blir nog bra i mitt mbunakar!?

                  mvh christoffer
                  Christoffer Lundholm

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    nigritan hör nog hemma bland "opportunisterna", så den äter förmodligen det mesta som kommer i vägen och är tillräckligt smått. Något du får tänka på är att även om Synodontis generellt kan vara kvicka vid matdags, så är de inte lika kvicka som Mbunas. Klokt att mata med lite sjunkande pellets en stund efter att lyset har släckts. De nigrita jag sett har varit rätt skygga under dagtid, skulle tro att de är mestadels nattaktiva.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • choffe
                      Användare
                      • November 2005
                      • 841

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      nigritan hör nog hemma bland "opportunisterna", så den äter förmodligen det mesta som kommer i vägen och är tillräckligt smått.
                      dom minsta mbuna jag har är väll 5-7cm så det borde väll inte vara någon fara och alla yngel jag får spottas ut i separata spottkar...så yngel kan nigrita inte komma i närheten av!

                      mvh christoffer
                      Senast redigerad av choffe; 10 April 2006, 22:39. Anledning: glömde skriva "inte"
                      Christoffer Lundholm

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Nope, i den sizen vågar jag garantera att det inte är nigritan som är boven om någon firre försvinner. Trots att jag inte haft dem själv. Fast det gäller under förutsättning att det verkligen är nigritan du får fatt i. Synodontis går under en hel del olika namn (inklusive "vetenskapliga") i butikerna. Å andra sidan så har jag aldrig sett en Synodontis som jag verkligen skulle betrakta som rovmal, så vilken du än skaffar borde det funka bra om den är runt 10 cm lång. Kan bli problem när den blir större, men det lär du märka långt innan den verkligen börjar klippa yngel.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...