Döende malawi med trasiga fenor - bakterier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neu
    Användare
    • April 2005
    • 9

    #16
    Ursprungligen postat av jarinen
    Man byter hälften av vattnet efter 3-4 dagar och upprepar dosen som man lade i ibörjan, betyder att andra halvan av medicineringen är betydligt starkare koncentrerad. Om vattnet är ok så kan du nog utesluta fenröta i allafall.

    Hoppas du kommer till rätta med det hela.


    Mvh Jari
    Jag ska testa med det, vilken tur att du sa det!
    Men jag har två tuggande honor, en golden och en lombardoi, och goldenhonan har börjat se lite skum ut. Hon står i ett hörn lite på sniskan liksom och det skulle inte förvåna mig om hon också blivit sjuk..
    Kan de bli försvagade av behandlingen eller är det bara en tillfällighet att hon ser ut sådär?
    Det är inte lätt när det är svårt,
    men det är skönt när det går.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av neu
      Jo jag brukar hålla mig rätt påläst i ämnet, även om jag är en gröngöling. Därför har jag ofta känt mig hunsad då han ideligen ska säga emot allt jag lärt mig. Men han har haft sin akvariebutik i kanske 30 år och då kaxar man inte gärna upp sig.
      Tråkigt nog så har den riktigt bra akvariehandlaren i stan lagt ner sin verksamhet så jag har inte direkt några alternativ.
      Men jag nog ge mig på lite saltbehandling igen och hoppas att jag slipper fler tragiska dödsfall.
      Det är himla tur att ciklid.se finns när man inte har koll på läget! :-)
      Åh ja... du verkar ju HA koll på läget, det är bara det att du inte tror det själv. Fast det skadar aldrig att få sådant bekräftat.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • DaTrucka
        Användare
        • April 2006
        • 23

        #18
        Verkar som det har löst sig med sjukdomarna, eller?

        Hade annars ett litet tips, om det skulle hända igen.
        Använd ett läkemedel som innehåller Nifurpirinol, det är nog det bästa jag någonsin använt till mina malawisar, verkar som det tar det mesta vad gläller parasiter, fenröta och liknande.
        Nifurpirinol används i regel till dammar.

        Använd 1 påse (5g)till 500l akvarium, låt det verka i ca 5 dgr, gör därefter ett 50% vattenbyte, om inte sjukdomen försvinner vänta ett par dagar och upprepa behandlingen.
        Behöver väl inte tala om att man skall filtrera bort medicinen med aktivt kol efter behandling.

        Tyvärr tar det död på det mesta i filtren med, så en bakterieflora att tillsätta efteråt är nog att rekommendera för att få igång den biologiska reningen igen.
        Det bästa är juh naturligtvis ett karantänkar.
        375l Malawi
        200 liter saltvatten
        Våran Hemsida

        Kommentar

        • neu
          Användare
          • April 2005
          • 9

          #19
          Ursprungligen postat av DaTrucka
          Verkar som det har löst sig med sjukdomarna, eller?

          Hade annars ett litet tips, om det skulle hända igen.
          Använd ett läkemedel som innehåller Nifurpirinol, det är nog det bästa jag någonsin använt till mina malawisar, verkar som det tar det mesta vad gläller parasiter, fenröta och liknande.
          Nifurpirinol används i regel till dammar.

          Använd 1 påse (5g)till 500l akvarium, låt det verka i ca 5 dgr, gör därefter ett 50% vattenbyte, om inte sjukdomen försvinner vänta ett par dagar och upprepa behandlingen.
          Behöver väl inte tala om att man skall filtrera bort medicinen med aktivt kol efter behandling.

          Tyvärr tar det död på det mesta i filtren med, så en bakterieflora att tillsätta efteråt är nog att rekommendera för att få igång den biologiska reningen igen.
          Det bästa är juh naturligtvis ett karantänkar.
          Jag blev tvungen att ta kål på grabben med fenröta, men fisken som var sjuk ursprungligen har frisknat till och fått ganska fint bajs igen. Han hade slemmig avföring ett tag så jag var livrädd att alla skulle få bukvattensot.

          Går det att använda Nifurpirinol till så små kar som mitt, 260 liter, eller blir det knasigt när det är anpassat för dammar? Jag ska lägga det på minnet eftersom jag inte vet än om jag blivit av med problemen eller om det kommer starta om på nytt.

          Tack för hjälpen
          Det är inte lätt när det är svårt,
          men det är skönt när det går.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=482621

          Kommentar

          • DaTrucka
            Användare
            • April 2006
            • 23

            #20
            Ursprungligen postat av neu
            Går det att använda Nifurpirinol till så små kar som mitt, 260 liter, eller blir det knasigt när det är anpassat för dammar? Jag ska lägga det på minnet eftersom jag inte vet än om jag blivit av med problemen eller om det kommer starta om på nytt.

            Tack för hjälpen

            Japp... Bara att ta lite mindre pulver. Såg oxå att JBL (Furanol) har kommit ut med tabletter med Nifurpirinol, doseras 1tabl/30l vatten.
            375l Malawi
            200 liter saltvatten
            Våran Hemsida

            Kommentar

            • Perikles
              Användare
              • December 2005
              • 658

              #21
              Jag har lyckats ge mina prinssessor fenröta för en herrans massa år sedan. På den tiden hade jag ingen aning om att rötter i ett Tanganyika/Malawi akvarium är rena döden, rötter utsöndras humus, stavas det så? Vilket fiskar som lever i ett vatten med högt Ph inte grejjar.
              Så om du har rötter i akvariet, ta ut dessa och gör ett redigt vattenbyte + 1 dl grovt jodfritt salt per bytt 100 liter, i ditt fall, byt 75 %, och skopa i 1 1/2 dl. Men som sagt förut, fenröta orsakas av dålig vattenkvalité, du kanske borde kolla ditt vatten, har du egen brunn?
              Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
              -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
              Cicero (106-43 f.kr)

              Kommentar

              Arbetssätt...